Kaupunginhallitus: Pari kuukautta

image
HBL 7.10.2014

Automaattimetroprojektista vastuussa oleva apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri ei ollut läsnä kun Helsingin kaupunginhallitus sai maanantai-iltana selostuksen projektin tilanteesta.

Sehän on murheellinen. Itse asiassa vielä pahempi kuin HKL:n johtokunnan esityslistasta ilmenee.

Vieteri on nyt kireällä.

Eikä joulupukkia odotella, kuten RKP:n kaupunginhallitus-edustaja Marcus Rantala sanoo.

Virallisesti aikaa teknisten ongelmien ratkomiseksi on nyt annettu alle kaksi kuukautta. Epävirallisesti ”homma kusee varmasti.”

Projektia kuvaillaan kaupungintalossa noloksi farssiksi. Erään tuohtuneen poliitikon mukaan on käsittämätöntä, että päättäjiä on vedätetty näin kauan.

Helsingin metron automatisointia eli vanhojen junien uudelleen ohjelmointia kuvailtiin kohta kymmenen vuotta sitten fantastiseksi mahdollisuudeksi. Maailman mittakaavassakin ainutlaatuiseen projektiin on vuosien aikana upotettu miljoonia euroja ekstraa ja lisää maksettavaa lienee tulossa kun salainen välimieskäsittely alkaa syksyllä 2015.

Mainokset

6 kommenttia artikkeliin ”Kaupunginhallitus: Pari kuukautta

  1. Uusi toimitusjohtaja joutuu heti aluksi kriisiytyneen projektin vuoksi todelliseen tulikasteeseen eli hoitamaan projektin alasajon. Asioita, joiden vakavuusasteesta hän on ollut täysin tietämätön hakiessaan toimeen, kun ollut lähinnä vain valtamedian välittämien tietojen varassa projektista. Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Projektinhan piti Lehmuskosken ja hänen oppi-isänsä Seppo Vepsäläisen mukaan olla kannattavampi kuin Hakamäentien remontti.

  2. Ei ole täysin poissuljettua, etteikö uusi toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski, Seppo Vepsäläisen oppipoika, aloittaisi toimitusjohtajakaudella samanlaista puliveivausten sarjaa, johon irtisanoutumaan joutunut Matti Lahdenranta syyllistyi. Salailua ja katteettoman optimismin luontia, aina vaan uusien deadlineja. Nytten olisi Lehmuskosken syytä perehtyä 150 prosentin huolellisuudella siihen, miten fataalissa tilanteessa projekti on. Ettei sama virhe toistu, mikä tapahtui keväällä 2012. Silloinen joukkoliikennelautakunta oli vuoden päivät hyvin huolellisesti asiaa seurattuaan päätynyt kannattamaan Siemens -sopimuksen irtosanomista. Sitten Siemens tulee hätäpäissään ketunhäntä kainalossa mukamas vastaan ja laaditaan etenemissopimus, jonka ei ole edistänyt hanketta yhtään ja on aiheuttanut vaan sen, että ollaan täysin hukattu 2 1/2 vuotta. Haistakoon paska koko vuoden 2012 kaupunginhallitus ja sen kokoomuslainen puheenjohtaja Risto Rautava, joka päätösten jälkeen valehteli, että nyt saadaan täysautomaattimetro. Mutta verstaalla asialle epäuskoisena naurettiin. Toimitusjohtaja Lahdenranta ja apulaiskaupunginjohtaja Sauri johtivat poliitikot harhaan. Moneen vuoteen ei ole projektista kerrottu totuudenmukaisesti päättäjille, mikä on syynä toistuviin vääriin päätöksiin. Kohta päästään riekkumaan automaattimetroprojektin raunioilla, saatana!

  3. Toivottavasti uusi toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski ei aloita samanlaista puliveivausten sarjaa, johon irtisanoutumaan joutunut Matti Lahdenranta syyllistyi. Salailua ja katteettoman optimismin luontia, aina vaan uusia määräaikoja, joihin mennessä ongelmat pitää ratkaista ja projekti pelastaa. Lehmuskosken olisi syytä perehtyä erittäin huolellisesti siihen, millaisessa jamassa projekti on. Ettei se virhe toistu, mikä tapahtui keväällä 2012. Silloinen joukkoliikennelautakunta oli vuoden päivät hyvin huolellisesti asiaa seurattuaan päätynyt kannattamaan Siemens -sopimuksen irtosanomista. Sitten Siemens tulee kaikkien määräaikojen jälkeen jollain epäselvällä tavalla vastaan ja laaditaan etenemissopimus, joka ei ole edistänyt hanketta yhtään ja on aiheuttanut vaan sen, että ollaan täysin hukattu 2 1/2 vuotta. Kaupunginhallituksen silloinen puheenjohtaja Risto Rautava tuolloin naiivisti uskoi, että nyt saadaan täysautomaattimetro. Mutta työntekijöiden keskuudessa asialle tuolloinkin epäuskoisina naurettiin. Toimitusjohtaja Lahdenranta ja apulaiskaupunginjohtaja Sauri johtivat poliitikot harhaan. Moneen vuoteen ei ole projektista kerrottu HKL:n ja Siemensin toimesta rehellisesti päättäjille, vaan asioita on kaunisteltu ja on jätetty olennaisia asioita kertomatta, mikä on syynä toistuviin vääriin päätöksiin.

    1. Ymmärtääkseni eräät päättäjät ovat jo aikaisessa vaiheessa ymmärtäneet, että ei tästä mitään tule. Ja nyt usempi herää. Silti outoa miten niin moni ei edelleenkään viitsi paneutua esityslistoihin, ei seurata mediaa eikä itse ottaa selvää asioista.

  4. Alkaisikohan tämä nyt purkautua, kun toisaalta toimitusjohtaja on vaihtunut ja toisaalta paineet alkavat kasvaa Länsimetron avaamisaikataulun vuoksi. Loukon kasvoja ei saa menettää, sen sijaan Lahdenrannan ja Vepsäläisen kasvoilla ei eläköitymisen takia ole enää niin väliä?

  5. Ei ole helppo ensimmäinen työpäivä uudella toimitusjohtajalla, illalla kaupunginhallituksen eteen tekemään selvitystä automaattimetron tilanteesta. Otan osaa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s