Ottaako HKL:n johtokunta kopin?

image
HBL 14.10.2014

Helsingin kaupunginhallitus päätti tänään antaa luottamushenkilöille HKL:n johtokunnassa kovan tehtävän. Marraskuun loppuun mennessä pitäisi olla ratkaisu automaattimetrprojektin ongelmiin.

Johtokunta teki ratkaisun loppukeväästä 2012 kun se edellytti Siemens-sopimuksen katkaisemista. Vaihtoehto ei kelvannut apulaiskaupunginjohtaja Pekka Saurille.

Ymmärtääkseni stop -vaihtoehto on tällä kertaa jo lähtökohtaisesti suljettu pois.

Alla kaupungintalon karu ja lyhyt tiedote.

Tiedotusvälineille

Länsimetron liikenteen aloitus uhkaa viivästyä, ratkaisut automatisoinnista marraskuussa

Helsingin kaupunginhallitus käsitteli maanantaina 13. lokakuuta länsimetron ja metron automatisoinnin tilannetta. Kaupunginhallitukselle annetun selvityksen mukaan länsimetro valmistuu siten, että liikennöinti voidaan aloittaa elokuussa 2016. Sen sijaan metron automatisoinnin jatkuvat tekniset ongelmat uhkaavat viivästyttää liikenteen aloittamista suunnitellussa aikataulussa.

HKL:n johtokunta ratkaisee marraskuun loppuun mennessä, miten varmistetaan, että liikennöinti voidaan aloittaa kun länsimetro valmistuu.

Mainokset

4 kommenttia artikkeliin ”Ottaako HKL:n johtokunta kopin?

  1. Tommy sanoi:
    ”Ymmärtääkseni stop -vaihtoehto on tällä kertaa jo lähtökohtaisesti suljettu pois.”

    Voisitko Tommy selvittää, mitä tarkoitat. Siis Siemens-sopimuksen irtisanominen on poissuljettu vai se, että kaupunginhallitus jälleen kävelisi johtokunnan ratkaisun yli?

    1. Itse asiassa molemmat! Mulle sanoi eilen eräs kh:n jäsen, että ”hänen ymmärtääkseen sopimuksen irtisanominem ei tule kysymykseen ja kaupunginhallitus voi joka tapauksessa alistaa itsellern HKL:n johtokunnan päätöksen.” Eli ei mikään miellyttävä tilanne valtuuston valitsemilla luottamushenkilöillä.

  2. Siis mitkä ovat perusteet, ettei sopimuksen irtisanominen tule kysymykseen? Saurin kasvojenmenetyksen välttäminen vai lopullisen näytön saaminen siitä, ettei Siemens pysty eikä kykene?

    1. Useista yleensä luotettavista lähetistä on kerrottu, että iso paha Siemens syö HKL:n elävältä jos automaattimetrosopimus puretaan ja asiasta joudutaan käräjille. Toisin sanoen: Vaikka alkuperäisessä sopimuksessa metron automatisoinnista on mustaa valkoisella, että vanhat junat luovutetaan Siemensille siinä kunnossa kuin ne sopimuksentekohetkellä ovat, ja Siemens on myös sekä itse katsastanut ”vanhukset” ennen tarjouksen tekemistä että sitoutunut itse täydentämään junien puutteellisen dokumentoinnin, on kaupunki siinä tilanteessa että automaattisopimusta ei vaan uskalleta sanoa irti. Toinen syy siihen, että tätä ”maailmankin mittakaavassa täysin uniikkia” puuhastelua eli vanhan kaluston automatisointia jatketaan on se, että joillakin projektiin liittyvillä on henkilökohtaisia syitä jatkaa vaikka mikä olisi. En nyt väitä mitään vaan pohdin vain tilannetta. Oli syy mikä vaan niin maksaja on kaupunkilainen. Palaan tähän asiaan heti kun Pekka Sauri vastaa esittämiini kysymyksiin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s