Kaikille kenkää!

Nyt kun valtamediakin on paikallislehden avustamana onnistunut selostamaan kuinka erinomaisen solmussa Helsingin ja Espoon metrohanke on voi varmaankin julkisesti kysyä, että eroaisiko tai erotettaisiinko joku jo viimeinkin?

Viimeiset reilut kaksi vuotta ovat sisältäneet ilmiömäistä sössimistä, valehtelua, ristiin puhumista ja kaupunkilaisten älyn vähättelyä.

Näin tämä on mennyt. Siemens lupasi aikoinaan automatisoida Helsingin muumioituneet metrojunat alle torihintojen mikä valitettavasti myös näin jälkikäteen katsoen todellakin oli maailman mittakaavassa aivan totaalisen uniikki järjestely. Tarjouksen jättämistä edelsi HKL:n mukaan junien katsastus ja kalusto onkin, aivan kuten sopimuksessa mainitaan, luovutettu tilaajalta tekijälle sovitussa Siinä kunnossa kuin ne luovutushetkellä ovat -kunnossa. Siemens myös tiesi, että vanhojen junien dokumentoinnissa on puutteita, mutta nämä mustat aukot teollisuusjätti lupasi tilkitä itse. Aivan kuten sopimuksessa lukee. Vaikka tämä osa Helsingin ja Espoon metrohanketta on neljä vuotta aikataulusta jäljestä ja sumeita määriä kustannusriitoja on kätevästi siirretty salaiseen välimieskäsittelyyn, pitää sekä Siemens että Helsinki ongelmia suhteellisen pieninä.

Murheenkryyni.
Murheenkryyni.

Laituriovia on testattu kesästä 2011 asti, mutta vasta nyt on laajempien piirien tiedossa että ei asennuksista mitään tule. Omasta mielestäni uutinen on tässä kohtaa se minkä Hesari tänään kertoo, että Siemensin Suomen johto sanoo että mitään tilausvahvistuksia ei edes ole. (Tähän voimasana #%&?!#) miten on mahdollista, että lähes puolella miljoonalla eurolla kahdeksi vuodeksi projektinjohtoon kiistoja ratkomaan kiinnitetty konsultti ei ole saanut ratkottua tätäkään asiaa? Entäs kesällä näyttämöltä hissukseen poistunut entinen HKL:n toimitusjohtaja? Mitä hän puuhastelee ”erikoisasiantuntijan” roolissaan? Entä missä on Jörg Schütte?

Käsittämätön ongelmien ja vastuiden vähättely jatkuu vaikka metrovarikolta on pitkin matkaa saanut kuranttia tilannekuvaa.

HKL:n johtokunta edellytti HKL:n johdolta, mukaanlukien metrohankkeen ylijohtaja apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri, että sopimus metron automatisoinnista puretaan. Tämä tapahtui loppukeväästä 2012. Toimitusjohtaja Lahdenranta ei voinut kävellä johtokuntansa yli joten likaisen työn suorittajaksi valikoitui Sauri. Tämä sorvasikin HKL:n johtokunnan tietämättä muutamassa päivässä Etenemissopimuksen, mistä hyvin kuvaavasti tiedotettiin eräänä kauniina kesäkuun sunnuntaipäivänä. Etenemissopimuksen ”juju” oli siinä, että nyt hommat hoidettaisiin ja fyrkasta riideltäisiin vasta automaattiprojektin valmistuttua. Ei se sitten toiminut sekään puliveivaus.

Tähän väliin voisi selostaa pitkät pätkät kuinka metrovarikon kallis modernisointi tuotiin valtuuston nieltäväksi ”vahingossa unohdettuna” asiana jne, ja miten asioiden valmistelua ja seurantaa on pitkin matkaa luvattu parantaa tai miten erilaisia säästöihin ja turvallisuuteen liittyviä selvityksiä on jätetty tekemättä. Metrohanke on täysi fiasko eikä se muuksi enää muutu.

Kuten HBL eilen kertoi odottaa Helsingin kaupungintalo HKL:n johtokunnan ratkaisevan pattitilanteen jotenkin maagisesti. Aikaa on noin viisi viikkoa. Joidenkin lähteiden mukaan automaattisopimuksen purku on poissuljettu vaihtoehto. Syynä se, että kaupunki ei ehkä pärjäisi Siemensille käräjillä, ei vaikka lähtökohta on yllä selostettu alkuperäinen sopimus metron automatisoinnista (Siemensin vastuut). Toisten mukaan sopimuksen purku nimenomaan on vakavasti otettava vaihtoehto. Eli tästäkään asiasta ei päättäjiltä saa selkeätä mielipidettä.

Ihminen on kuulemma käynyt kuussa, mutta Helsinkiin ja Espooseen ei saada asennettua laituriovia metroasemille. Syy ei liene tekniikassa vaan siinä, mihin hintaan työ on luvattu tehdä. Nyt ovista ollaan luopumassa, siis samoista ovista jotka olivat niin elimellisen tärkeitä ainakin Espoon puolella, missä automattimetroa on perusteltu laitteen turvallisuudella. Nyt ovet eivät olekaan niin kovin tärkeitä. No sepä hyvä kun eihän niitä ilmeisesti ole vielä tilattukaan!

On vastuuhenkilöitä jotka toistavat toistamasta päästyään kuinka Helsingin ja Espoon metrohanke pitää nähdä sadan vuoden investointina. Että kyllä tämä kaikki maksaa itsensä takaisin. Voi olla, että Pariisin metro rakennettettin aikanaan täysin ilman selvityksiä, mutta minusta tällainen laajaspektrinen havainnointi vuonna 2014, kun maan ja pääkaupunkiseudun talous kyntää suossa Luoja ties kuinka monetta vuotta, edellyttää että yhteensä kahden miljardin euron projektista tehdään kunnolliset ja monipuoliset vaikuttavuusselvitykset, että selvitykset ajantasaistetaan hankkeen viivästyessä sekä että kaikki päätösasiakirjat mukaanlukien em. selvitykset ovat julkisia.

Näinhän ei nyt ole.

Mainokset

8 kommenttia artikkeliin ”Kaikille kenkää!

  1. Ne vaan nuo miljardit tuntuu meistä köyhistä isoille rahoille. Onneksi on herrat tottuneet suuriin lukuihin, niin sujuu nämä projektit notkeammin ilman mitään selvityksiä tai muita lillukanvarsia.

  2. Ja uusimpien huhujen mukaan, tiedot tosin vahvistamattomia, Siemens olisi jo heittämässä 100-sarjan automatisoinnissa kirvestä kaivoon. Jostain palaverista on ollut kyse. Ei tässä tämän enempää vielä voi vielä kertoa.

    1. Niin jyrkässä ristiriidassa on yllämainittu sen kanssa, mitä Siemensin Lehtonen sanoo tämän päivän HS:ssa. Ja toimitusjohtaja Lehmuskoski uskoo Lehtosta. Peli ja puliveivaus senkuin vaan näyttävät jatkuvan. Ne Lehtosen puheet siitä, että sarja-asennukset alkaisivat jo marraskuussa, ovat täyttä valhetta tai uskomattomalla tavalla perustuvat vanhentuneeseen tietoon. Eivät ne ala edes tammikuussa, mikä on uusin tavoite. Uskomatonta säheltämistä ja tunarointia. Kysehän on nyt siitä, että Siemensillä on uusimpien asennusten ja muutostöiden jälkeen suuria vaikeuksia saada kolmea 100-sarjalaista edes siihen kuntoon, että ne voitaisiin palauttaa manuaaliliikenteeseen, siis siihen kuntoon, missä ne olivat viimeksi vuosi sitten. Yeah! Lehtonen yrittää uusimmalla manööverillään sotkea vain Helsingin kaupungin asettaman marraskuun päätöksentekodeadlinen. Siitä tässä on kysymys. Siemens kiristää kaupunkia tavoitteenaan lopulta myydä automaattijunia Helsingille.

  3. Onko jonkun intresseissä mahdollisesti saada kansa uskomaan, että HKL häviäisi oikeudenkäynnin, vaikka niin ei oikeasti olisikaan? Onko jollekulle hyötyä siitä, että HKL ei ryhdy käymään oikeutta Siemensiä vastaan?

    1. Syyllisiä voi hakea tästä joukosta: Ydinjoukko: Pekka Sauri, Matti Lahdenranta (evp), Seppo Vepsäläinen (evp, mutta aktiivinen taustavaikuttaja. En yhtään ihmettelisi, jos paljastuisi, että hänellä on sormensa pelissä etenemissopimuksessa). Muita mahdollisia veijareita ja hyvävelikerholaisia: Kaupunginjohtaja Jussi Pajunen ja rahoitusjohtaja Tapio Korhonen. Valitettavasti myös nykyisellä toimarilla on tiiviit suhteet Pekka Sauriin ja Seppo Vepsäläiseen (evp), vaikka fiksu mies onkin. Jos Lahdenranta olisi vielä toimari, ei edelleenkään selvitettäisi Länsimetron liikenteen aloittamista ilman laituriovia ja kuljettajien ohjaamana. Siinä mielessä muutosta on tapahtunut. Minulla on vahva näkemys, että HKL olisi vahvoilla Siemens- sopimuksen irtisanomista seuraavassa oikeudenkäinnisssä, sillä alkuperäinen sopimus on sen verran hyvä, että Siemens saataisiin kevyesti hirteen. Se on täydellistä paskapuhetta, että Siemens söisi HKL:n elävältä. Kyllä on uskottava oikeuden voittoon. HKL:han on tässä petetty. On uskaltauduttava oikeustaisteluun, muuten ei voi voittaa Siemensiä. Ja sehän vasta uutispommi olisi, jos paljastuisi, että jollekulle on hyötyä olla ryhtymättä käymään oikeutta Siemensiä vastaan, siihen en oikein jaksa uskoa. No kaikkihan tässä maailmassa tietysti teoriassa mahdollista on. Enemmän on mielestäni kyse kyvyttömyydestä shokkitilassa ymmärtää, miten syvällä projektissa kynnetään ja kyvyttömyydestä myöntää omien ratkaisujen olleen aiemmin täydellisiä virhearvioita. Kasvoja ei haluta menettää.

  4. Melko mielenkiintoista että nykyinen metrojohtaja Hölttä ei ole tässä suhmuroinnissa mukana. Joillain virkamiehillä lienee myös selkäranka?

  5. Kun ottaa huomioon, miten välkkyjä johtajia Helsingillä on tämän farssin parissa ollut, en pitäisi mahdottomana, että Siemens olisi vahvoilla, mikäli koko homma päätettäisiin keskeyttää.

  6. Onkohan tämän syksyn teatteriesityksen tavoitteena se, että heitetään vanhat metrojunat roskiin ja kaupunki omalla rahalla kustantaa uudet, jotka Siemens sitten saa automatisoida? Muutama sata miljoonaa, pikkurahaa.

    Mutta meneekö roskiin sekä M100 1980-luvulta että huomattavasti uudempi M200? Eihän senkään sarjan automatisoinnista ole tullut mitään.

    Entä mitä kuuluu tehtaalla oleville M300-junille? Kovasti CAF ja Siemens riitelivät niiden automatisoinnista. Mahtaakohan sekään onnistua?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s