Tätäkö me halusimme?

Helsingin poliisi ei tutki helmikuussa tehtyä rikosilmoitusta automaattimetroprojektin Etenemissopimuksesta. Epäillyt laittomuudet pitäisi poliisin mukaan ensin selvittää markkinaoikeudessa, jonne ainoastaan yritykset ja viranomaiset voivat valittaa.

Rikosilmoituksen tekijät tutkija Ilkka Levä sekä diplomi-insinööri Martti Sainio epäilevät, että Etenemissopimuksella rikotaan alkuperäistä hankintasopimusta.

Etenemissopimuksen keskeinen sisältö on se, että vanhojen metrojunien automatisointi suoritetaan loppuun ja kaikki kiistat ratkotaan jälkikäteen syksyllä 2015 alkavassa välimiesmenettelyssä. (lehdistötiedote). Järjestelyn epäillään tulevan tolkuttoman kalliiksi veronmaksajille.

Poliisi perustelee päätöstään sillä, että HKL:n johtokunta ei ottanut käsiteltäväkseen Etenemissopimuksesta tuoreeltaan tehtyä oikaisuvaatimusta. Johtokunnan päätöksestä tehtiin valitus Helsingin-hallinto-oikeuteen, joka yli puoli vuotta asiaa mietittyään tuli siihen tulokseen, että johtokunta on oikeassa: Asian käsittely kuuluu markkinaoikeudelle.

Tuoreessa muistissa on toinen hallinnollisiin kiemuroihin liittyvä viranomaispäätös. Tässäkään kohtaa ei päästy itse asiaan, ei vaikka aikaa oli melkein 1,5 vuotta.

Koska satunnainen kaupunkilainen ei voi Markkina-oikeuteen valittaa jäänevät epäilyt Etenemissopimuksen rikollisuudesta tällä tavalla kätevästi tutkimatta.

Kun hallinto-oikeuden tehtävä ei ole ratkaista rikoksia, eikä markkinaoikeus ole ottanut kantaa siihen, onko sen mielestä noudatettu hankintalakia vai ei, miten poliisi voi perustaa tutkimattajättämispäätöksen näihin kahteen tuomioistuimeen, joille rikosasiat eivät kuulu?

Samaan aikaan kritiikin kohteeksi joutuneet luottamushenkilöt Helsingissä ja Espoossa perustelevat jääräpäisesti toteutettavaa metrohanketta valtuuston päätöksillä. Ne kun ovat olleet lähes yksimielisiä. Totta, valtuustot ovat vastoin parempaa tietoa päättäneet vanhojen junien automatisoinnista, Länsimetron asemien pätkimisestä sekä laituriovista ja jopa jatkaneet projekteja, joiden tarkoituksenmukaisuus kyseenalaistettiin jo neljä–viisi vuotta sitten.

Pullataikinan lailla levinneen metrohankkeen rehellistä kustannusarviota on vaikea saada.

Kustannushyödyistä eli säästöistä ei puhu enää kukaan. Sen sjaan velkojen nopeasti synkistämässä Espoossa ”investoinnista” toivotaan pelastajaa köyhtyvän kaupungin taloudelle. Lakelmat tuotoista perustuvat lähes yksinomaan Olavi Loukon omiin arvioihin.

Seuraa rahavirtoja on klassinen tutkivan journalismin hokema. Ei tosin tarvitse kummoinenkaan toimittaja olla, että näkisi kenen kassaan eurot varmuudella kilahtavat. Oliko muste edes ehtinyt kuivua Rakennusteollisuuden Kivenlahden metroa hehkuttavasta lehdistötiedotteesta ennen kuin Stubbin hallitus ilmoitti pyörtävänsä edellisen hallituksen kielteisn valtionapu -päätöksen? Luusereita taas ovat kaikki pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen käyttäjät. Se käy ilmi eräästä toisesta ja aivan tuoreesta tiedotteesta:

Kehärata, metron automatisointi ja Länsimetro kasvattavat HSL:n infrakustannuksia jatkossakin. Infrakustannukset kasvavat vuodesta 2014 vuoteen 2017 yhteensä 64,3 miljoonaa euroa ja ovat vuonna 2017 130 miljoonaa euroa. Tämä luo painetta hinnankorotuksille jatkossakin.

Oliko kaikki tämä todellakin valtuustojen tahto?

 

Mainokset

5 kommenttia artikkeliin ”Tätäkö me halusimme?

  1. ASENNETTA ON KUIN AUTOMAATTIMETROPROJEKTIN PUUHAMIEHILLÄ (Vepsäläinen, Lehmuskoski, Lahdenranta, Sauri, T. Korhonen, Pajunen) KONSANAAN:

    ”Sunny Car Centerin Markku Ritaluoma hengähtää Floridassa ja uskoo yhä
    autokauppaansa
    Toimitusjohtaja vakuuttaa, että jättiautokaupan taru ei ole ohi.

    IHMISET 6.11.2014 7:32
    Jukka Harju
    HELSINGIN SANOMAT

    REIJO HIETANEN

    Markku Ritaluoma Hämeenlinnassa syyskuussa. ”Suomalaisena olen aika kovalla sisulla varustettu. En minä luovuta ihan helpolla.”
    175
    15
    Sunny Car Centerin toimitusjohtaja Markku Ritaluoma vastaa puhelimeen Floridasta, aamupalapöydästä. ”Asenne on positiivinen. Neuvottelut ovat menneet hyvin, ja edistysaskel saatiin tuossa viime perjantaina. En mene yksityiskohtiin.”

    Ritaluoman koti on West Palm Beachillä, jonne hän vetäytyi, kun autokauppahanke meni yliajalle tonttirahojen puutteessa.”

  2. PERIAATTEEN MIEHIÄ LÄPI HARMAAN KIVEN JA LÄHES LOPPUUN SAAKKA:

    Pekka Perä: ”On mahdollista, että kaivostoiminta Talvivaarassa loppuu” HS 6.11.1

    Otso Kivekäs jokunen päivä sitten: ”Automaattimetroprojekti voidaan joutua keskeyttämään.”

    Matti Lahdenranta vuonna 2013: ”Jos junia ei saada automatisoitua, projekti voi keskeytyä.” Melkein samaan hengenvetoon sama mies: ”Kuulkaas, projekti tullaan saattamaan loppuun, vaikka helppoa ei tule olemaan”.

    1. Mutta Suomessa ”kukaan ei eroa koska se ei hyödytä ketään” ja ”kritiikki on rumaa jälkiviisastelua”. Niin, siltä se tietysti vaikuttaa jos pää on ollut pensaassa puoli vuosikymmentä.

  3. Menee pikkasen off-topic, mutta jos Tommy pääset vielä joskus Saurin kanssa keskustelemaan niin pyydätkö pientä täsmennystä hänen eeppiseen lausuntoon uudessa Länsimetro -lehdessä.

    ”Länsimetro kuljettaa matkustajia vielä monen vuosisadan kuluttuakin”.

    En ole liikennöinnin asiantuntija, mutta muistaakseni viime vuosisadalla tapahtui joitakin mullistuksia ihmisten liikkumisessa ja kuljettamisessa. Voihan olla, että länsimetro on liikennöinnin evoluution päätepiste, mutta saanen epäillä.

    Itse uskallan väittää ainoastaan; Ihminen kulkee kahdella jalalla vielä monen vuosisadan kuluttuakin.

  4. Jos kustannuksia pohditaan, kannattaa muistaa, että tähänkään hankkeeseen menneet rahat eivät ole suoraan laskettavissa. Lisähintaa tulee siitä, että lukuisat virkamiehet saavat palkkaa työajasta, jonka käyttävät vakuuttaakseen hallintoalamaisia siitä, että metron (tai vaihtoehtoisesti jonkin kaavoitushankkeen) suhteen kaikki on OK.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s