”Ei me saatu ministeriltä vastausta”

”Miksi tehdään sellaisia todistuskappaleita jotka ei ole ollenkaan relevantteja tähän asiaan. Eihän meidän tartte semmoista tehdä.” Espoon teknisen toimen johtaja Olavi Louko on armoton kertoessaan syitä sille miksi kaupunki ei ole päivittänyt Kivenlahden metrosta tehtyja vaikuttavuusselvityksiä.  Kuuntele itse:

… ja sama tekstinä tässä alla. Mm. tähän haastatteluun perustuu Hufvudstadsbladetissa 29.9.2014 julkiastu juttu.

LÄNSIMETRO, haastattelu 19.9.2014
Länsimetro Oy:n pääkonttori, Espoon Tapiola

OL = Olavi Louko, Espoon kaupungin tekninen johtaja ja LMOY:n hall.pj.
MK = Matti Kokkinen, LMOY:n tj
Lihavoitu teksti = TP, toimittaja HBL

Yksi  juttu mikä mua on vähän hämännyt on se, että te jätitte, tai Espoon kaupunki teki valtionapu-hakemuksen Kivenlahden metron hyväksi, tai vuoksi, kesällä 2013…

OL: …Mmmm…

… ja siihen Liikenneministeriö vastasi lokakuussa samana vuonna, että ei kiitos, tästä puuttuu vähän selvityksiä…

OL: … mmmh…

… kustannuslaskelmia ja näin pois päin. Mutta siitä huolimatta eduskunta teki myötämielisen päätöksen ja sitä on sitten käytetty valtuustossa hankkeen eteenpäin viemiseksi. Minkä takia tätä ministeriön kirjettä ei löydy päätösasiakirjoista?

OL: Siis tuota… mehän kysyttiin… liikenneministeriltä me kysyimme, me teimme sille tämän ehdotuksen, ja sitten sieltä vastasi joku liikenneministeriön virkamies tähän näin, että ei heillä ole rahaa. Mehän tiedettiin se että ei niilä ole rahaa.

Ei vaan he vastasivat, että te ette ole selvittäneet…

OL: No, se oli sellainen tekosyy minkä ne nyt vastaa päästäkseen meistä eroon. No se nyt on ihan selvä juttu, että joku liikenneministeriön ali… eh, ei edes pomo vaan joku virkamies vaan vastaa tämmöistä, niin eihän se nyt meille niinku riitä tietenkään kun me ollaan ihan tosissaan tässä asiassa. Ei me saatu ministeriltä vastausta. Ministerille me kirjoitimme silloin, kävimme ministerin luona, ja hän pyysi kirjoittamaan. Mutta ei hän edes itse vastannut.

Eikös ministeri vastannut sitten keväällä? (tässä viitataan HBL:n uutiseen 19.3 budjettineuvottelun alla, ”selvityksissä on edelleen puutteita”)

OL: No sitten se vastasi kun sinä tai joku siltä kyseli, mutta eihän se ole meille kirjeellä koskaan vastannut mitään. Kyllönen siis ei vastannut mitään. Että sieltä vaan sitten pöydän putsatakseen joku valtion virka… me tiedettiin, että ei siellä ole rahaa, eikä mikään selitys auta, eikä niillä … eihän ne voi muuta tehdä, sanovat että ei oo rahaa ei oo rahaa, ja voivat sitten panna semmoisen syyn, että pitää olla lisää selvityksiä tai jotakin. Että että ei se niinku merkinnyt mitään. Että ei se [kirje] ole mikään dokumentti mistää. Muuta kuin, että niillä nyt vaan ei ollut rahaa mikä me tiedettiin etukäteen. Että ei ne nyt ollut ymmärtäneet ainakaan että se olisi ollut mitenkään tärkeä paperi.

Ja sitten te myöhemmin kerroitte ministerille, että näitä on hankala tehdä näitä hyöty-kustannus-laskelmia koska on erilaisia asioita, joita ei tiedetä, eikö niin?

OL: No katos kun se heidän hyöty-kustannus-laskelma on tähän ihan sopimaton, se valtion hyöty-kustannus-laskelma-idea joka lähtee siitä, että … se on moottoriteitä varten ja sen semmoisia varten kehitetty, missä niinku lasketaan tätä liikenteen hyötyä. Siis sitä, että nopeutuuko joku matka jostakin jonnekin ja säästetäänkö siinä tavaran ja ihmisten kuljetuksessa, että se lähtee pelkästään liikententeellisestä tarpeesta. Ja kun mun mielestä ja meidän mielestä tässä metroasiassa ei ole edes pääkysymys ole ollenkaan se, että pääseekö joku Kivenlahdesta Helsingin keskustaan minuutin nopeammin vai hitaammin, ja kuinka paljon sitä porukkaa menee. Ei se ole se pääasia. Ja sitten tämmöisiä sillä mitataan, ja sehän on täysin sopimaton kun tässä on pääasia kaupunkirakenne ja siitä tulevat hyödyt ja sitä se ei niinku mittaa ollenkaa. Ja sen takia me ei olla tosissamme edes yritetty myydä tätä sillä standardi hyöty-kustannus-laskelmalla vaan haluttu esittää niinku muita perusteita tälle. Ja sitten vain tässä, kun tämä byrokratia on tämmöistä, kun siellä on joku hyöty-kustannus-laskenta-käsite olemassa, niiin se vaan ei saa muutettua sitä järkeväksi sitä tämä systeemi. Vaan se aina vaan… niinku puhutaan siitä semmoisesta tähän sopimattomasta hyöty-kustannus-laskelmasta, ja eihän sillä niinku… millään saakaa metroon kuin korkeintaan ykkösen, tai rautatielle, kun se on tehty moottorietielle. Tommonen tie ensin ja … tommonen moottoritie ensin ja… totta kai siitä menee paljon enemmän tavaraa ja nopeammin. Sitä se vain mittaa. Eikä tässä se ole se vitsi. Sen takia mä olen suhtautunut siihen niin, että tommosta ei tässä tarvita.Tämä niinku mittaa ihan väärää asiaa.

Sanot että sä olet suhtautunut… Olisiko kuitenkin pitänyt liittää valtuuston päätösasiakirjoihin, jotta valtuusto itse voisi päättää…

OL: … Miksi tehdään sellaisia todistuskappaleita jotka ei ole ollenkaan relevantteja tähän asiaan. Eihän meidän tartte semmoista tehdä. Eihän se ole mikään laki että semmoinen pitää tehdä. Se on nyt vaan jonkun siellä liikenneministeriön tai viraston tai sen edeltäjän niinku tämmöinen paperi tai juttu joka siellä on syntynyt.

Se kyllä löytyy valvovan viranomaisen eli Trafin hankeohjeistuksesta.

OL: Joo joo, löytyy. Mutta nämä on ajastaan jäljessä ja varsinkin tällaisessa metrorakentamisasiassa ja kaupunkirakentamisasiassa varsinkaan ollenkaan ajan tasalla.

Mutta voitko sä päättää sen, että se ei ole ajantasainen…?

OL: Eihän mun tartte käyttää kun ei sitä ole missään määritelty että sitä pitää käyttää. iksi mä käyttäisin jotain niinku tähän sopimattomia…tai tekisin tähän sopimattomia laskelmia, niinku miksi?

Okei…

OL: Että… heh, mun pitäis tehdä tähän relevantteja juttuja, että kuinka paljon tällainen kaupunkirakentamisen tiivistäminen, paljonko siihen saadaan rakennettua asuntoja, paljonko sen arvo nousee, millä se sitten niinku maksetaan tämä juttu. Kun tässä… muutenhan tämä hallinto, tässä just lähtee tämä koko pääkapunkiseudun yhteistyö… ympäristöministeriö ja valtio muuten… että pääkaupunkiseudulla rakennetta pitää tiivistää ja se… lähtee niinku ihan toisesta politiikasta. Liikennevirasto ja liikenneministeriö on pahasti irti, jäljessä tästä kokonaisuudesta, kun on ruvettu puhumaan M-A-L:stä ne puhuu vaan L:stä. M-A on siinä niinku se ydin. Ja L vaan palvelee sitä juttua. Että heidän niinku systeeminsä ei ole ajan tasalla. Mutta vaikka HSL:ssä ja tässä meidän seudullisesa yhteistyössä lähdetään… sanotaan niinku oikeasta hyöty-kustannus-laskelmasta, että msstä tämä maankäytön hyöty otetaan niinku pääpointiksi tässä jutussa. Että niinku liikenne tässä sovitetaan sen mukaan että mitä tämä maankäytön kehittäminen tarvitsee. Että sen takia me… ei niitä pidetä ihan relevantteina papereina ollenkaan.

MK: Niissä on ehkä leimallista se, että ne on niinku kauunkien välisiä asioita. Ministeriö ei ole kokenut pelikentäkseen niinku kaupunkeja.

OL: Niin, sanotaan moottoritiet. Niihin se sopii hyvin. Että mutta siinäkin nykyaikan ei enää sopisi, mutta jos katsotaan että se moottoritie on pelkkää tätä liikenteellistä hyötyä niin siihen se tietenkin sopii. Mutta katos se on pelkästään … liikenneasiat oli täysin irrallaan tästä muusta. Ehkä ne palveli elinkeinoelämää jollakin tavalla, elinkeinoelämän eduthan siinä tuli tietysti, että jos tavaraa nopeammin… mutta että kaupunkitiivistämisen asiaa se ei ollenkaan palvele. Ja nyt ei ole ajateltukaan että pitäisi tehdä moottoritietä. Siinä on jo muuten [Läsniväylä] mutta jos ei olisi niin pitäisi tehdä moottoritie Kivenalhdesta Helsingin keskustaan.

MK: Ja jos ajatellaan Lounais-Espoota niin sen ratkaiseminen katujärjestelyillä on tosi vaikeat kun sitä tuolta kartasta katsoo, niin siinä on Länsiväylä ja sitten tuo Kuitinmäentie ja … mitäs sitten… Että jos kaupunkia halutaan kehittää niin raide on kyllä sitten se keino.

OL: Mmm, mutta että tämä nyt selityksenä tähän hyöty-kustannus-asiaan. Että haluttais vaan niinku mitata sitä niinku oikealla tavalla. Siitä tässä on kysymys.

Advertisements

5 kommenttia artikkeliin ””Ei me saatu ministeriltä vastausta”

  1. Pitäisikö Loukon lääkitystä tarkastaa? Sohvanpohjatohtorin diagnoosi on Napoleon-kompleksi ja harvinaisen pahanlaatuinen.

  2. Kehtaatkin mennä kyselemään tyhmiä. Kyllä homma on jämpti, kun Louko kerran on niin päättänyt. Mimmonen mies se on muuten livenä?

    1. Supliikki- ja seuramies, ystävällinen. Puhuu taatusti kenet tahansa pyörryksiin. Lopulta lähdet kotiin ja luulet voittaneesi.

  3. Näin ulkopuolisena (blogiasi seuraavana tavallisena kansalaisena), haastattelun uskomattomimmat asiat poimittunat.

    OL: (Hyöty/kustannusluvusta) eihän sillä niinku… millään saakaa metroon kuin korkeintaan ykkösen, tai rautatielle, kun se on tehty moottorietielle (kirjoittajan huomautus Tampereen pikaraiotien hyöty/kustannussuhdeluvuksi on laskettu 1,48). … tommonen moottoritie ensin ja… totta kai siitä menee paljon enemmän tavaraa ja nopeammin

    OL:…Siinä on jo muuten [Länsiväylä] mutta jos ei olisi niin pitäisi tehdä moottoritie Kivenalhdesta Helsingin keskustaan.
    Oma: Miksi Länsiväylä pitäisi tehdä, tämä kommentti Loukolta täysin päinvastainen kommentti edellisen lainattuun verrattuna.

    OL:…Miksi tehdään sellaisia todistuskappaleita jotka ei ole ollenkaan relevantteja tähän asian. Eihän meidän tartte semmoista tehdä.

    OL: —sen takia ME EI OLLA TOSISSAMME EDES YRITETTY myydä (lue selvittää) tätä sillä standardi hyöty-kustannus-laskelmalla vaan haluttu esittää niinku muita perusteita tälle.
    Oma: Varmasti on kannattaviakin joukkoliikennehankkeita, jotka nyt kärsivät länsimetroon laitetun miljardin takia (esim. Helsingin ratapiha, pisara, jokeri1 raitiovaunuille). Länsiväylällä on päässyt nopeasti bussilla kaikilta pysäkeiltä joten matka-ajat tulevat pidentymään paitsi ihan asemien vierestä.

    ps. Mikäli vielä pääset Loukoa haastattelemaan kysy paloturvallisuusmääräysten muuttumisesta (sitähän ei ole tapahtunut, vaikka hän niin väittää ja perustelee sillä 100 miljoonan (!!!) hinnannousua) ja sillä vielä Tammikuussa 2008 Louko lupasi että hinta ei nouse yli 800 miljoonan, vaikka vasta tämän jälkeen hinnan edelleen noustessa tehtiin päätös että laitureita lyhennetään ja poistumisteitä karsittaan kahdesta yhteen Linkki loukon lupaukseen:
    http://www.taloussanomat.fi/autot/2008/01/16/lansimetron-hinta-on-nyt-800-miljoonaa/20081467/304?n=1
    Lähde laiturinlyhennyksen päätös ajankohtaan: Internet mm. Wikipedia.

  4. Ette kai luulleet, että nämä Loukon hommat ja projektit päättyvät ensi heinäkuussa pakollisen eroamisiän ja eläkkeen koittaessa? Jos luulitte, erehdytte.

    Louko aikoo omien sanojensa mukaan perustaa firman ja ryhtyä konsultiksi. Tuumaili kuulemma vain jotakin siihen malliin, että 68-vuotias on liian nuori jäämään laakereillaan lepäilemään. Hänen kädenjälkensä voi näkyä Espoon päätöksenteossa vielä pitkään.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s