Sopu maksaa 64 miljoonaa euroa

Ei riitä, että Helsinki aikaistaa riidanalaisten miljoonien maksua. Siemens tavoittelee 64 miljoonan euron lisähintaa vanhojen metrojunien automatisoinnista.

Huomenna HKL:n johtokunnassa esiteltävän uuden etenemismallin mukaan Länsimetron liikenne alkaa puoliautomaattisena syksyllä 2016. Se ei ole ilmaista. Aamun Hesarissa apulaiskaunginjohtaja Pekka Sauri kertoo kaupungin luopuvan välimiesmenettelystä ja maksavan laitetoimittaja Siemensille riidanalaiset 20 miljoonaa euroa, tai ainkin ison osan summasta.

Tosiaan. Sopimuksesta päättävä, kaupunginvaltuuston asettama liikennelaitoksen johtokunta, keskustelee ehdotuksesta vasta huomenna, mutta Sanomatalo ennakoi otsikolla ”Helsinki ja Siemens pääsemässä viimein sopuun automaatti­metrosta”. Johtokuntaa ei tarvita.

20 milljoonaa ei riitä. Uudessa sopimuksessa Siemens määrittelee tavoitehinnaksi 64 miljoonaa euroa. Summa lasketaan sen noin yhteensä 170 mijoonan euron päälle jonka Helsinki ja Espoo jo ovat luvanneet maksaa metroradan kulunvalvonnan uusimisesta ja kuljettajattomista junista. Siis tavoitehinta. Lopullinen summa voi olla ihan mitä vaan.

Ei liene hankintalain mukaista että tarjouskilpailun voittanut firma jälkikäteen hinaa hintaa kymmeniä miljoonia euroja ylöspäin töistä, joiden kohteen se on itse katsastanut ja hyväksynyt siinä kunnossa kuin kohteet kastastushetkellä olivat?

Varikolla Itä-Helsingissä on kolme vanhaa junaa palautettu liikenteeseen puoliautomaatti-valmiudella ja kaksi muuta luovutettu uudelleeen kalibroitavaksi. Kaikkiaan 51 junaa pitää uusia syksyyn 2016 mennessä. Kiirettä pitää.

Metron automatisointi on 48 kuukautta aikataulusta jäljessä, mikä myös HKL:n johtokunnan esityslistolita ilmenee. Siis neljä vuotta. Ei vuoden, kuten HS kirjoittaa.

Nyt tehdyn ehdotuksen mukaan automatisointi hoidetaan loppuun ns. Allianssimallin mukaan. Se on:

hankkeen keskeisten toimijoiden välinen, kaikille osapuolille yhteiseen sopimukseen perustuva toteutusmuoto, jossa osapuolet vastaavat hankkeen suunnittelusta ja rakentamisesta yhdessä yhteisellä allianssiorganisaatiolla, ja jossa toimijat jakavat hankkeeseen liittyvät riskit ja hyödyt sekä noudattavat tiedon avoimuuden periaatteita kiinteää yhteistyötä toteuttaen.

16.5.2012. Mikä on muuttunut reilussa kahdessa vuodessa?

 

Tähän väliin on hyvä tehdä aikamatka toukokuuhun 2012. Silloinhan HKL:n johtokunta kehotti, siis kehotti, ei pyytänyt, HKL:n johtoa valmistelemaan automaattisopimuksen purkua. Meni muutama päivä ja tuli kaunis sunnuntai. Pekka Sauri ilmoitti, että osapuolten välille on tehty Etenemissopimus. Tämän mukaan rahoista riidellään projektin valmistuttua. Johtokunta sai tietää asiasta sähköpostitse. Johtokunnalle toukokuun alussa esitellyn riskiarvion mukaan Etenemissopimus on hyvä juttu, mikäli Länsimetron liikenne alkaa viimeistään 31.1.2015. Kaikki tämäkin selviää helposti päätösasiakirjoja lukemalla.

Vanhojen metrojunien automatisointia ei ole tehty missään muualla ainakaan siinä mittakaavassa kuin Helsingissä. Myös tänne suunniteltu laiturioviratkaisu on paitsi ennennäkemätön myös mahdoton. Ovet kuitenkin integoitiin Espoon uusien asemien paloturvallisuuteen ja siitä maksetaan nyt hintaa. Kalliiksi tulee, sanoo Pelastuslaitos.

Sittemmin juuri mikään ei käytännössä ole automaattihankkeessa edennyt, paitsi Länsimetron liikenteen aloittamispäivämäärä, joka on siirtynyt syksyyn 2016. Lisäksi eripuraisen projektijohdon riitoja ratkomaan on palkattu johdon konsultti. Menestyksestä on monia mielipiteitä.

LISÄYS: Katastrofin mittakaava aukenee kun lukee yhteenvedon tuoreesta raportista Metron automatisoinnin etenemisvaihtoehdot, liikenteelliset ja yhteiskuntataloudelliset tarkastelut

Mainokset

2 kommenttia artikkeliin ”Sopu maksaa 64 miljoonaa euroa

  1. NYT RIITTÄÄ, SAURI! KANNATTAVUUSLASKELMAT PÄIVITETTÄVÄ. 20 MILJOONAA LISÄÄ, 64 MILJOONAA LISÄÄ. TULEE KALLIIKSI KAUPUNGILLE SAATANAN TUNARIEN KASVOJEN PELASTUS JA KUN TUOKAAN EI TAKAA PROJEKTIN ONNISTUMISTA. TULEVAT KALLIIKSI YHTEISKUNNALLE HYVÄT VELJET JA POLIITTISIN PERUSTEIN VIRKAAN ASETETUT OSAAMATTOMAT HUMANISTIT KAUPUNGINTALOLLA. TOIVOTTAVASTI AINAKIN SAURI SAA JOSKUS VIELÄ VANKEUSTUOMION.

  2. Sauri voisi kaivaa 64 miljoonaa omasta pussistaan. Hämmästyttävää kansan rahojen jakelua ilman, että poliittinen järjestelmä reagoi mitenkään. Vihreät ovat joka paikassa olleet vaatimassa läpinäkyvyyttä ja modernia demokratiaa, mutta todellisuus näyttää olevan aivan toista.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s