Valoa tunnelissa vai entistä pimeämpää?

Todellakin, ilmassa on mäkikotka Matti Nykäsen lanseeraamaa dejavu -henkeä. HKL:n johtokunta on nyt toistamiseen lähes yksimielisesti todennut, että mahdollisuudet jatkaa Helsingin ja tulevan Espoon metron automatisointia Siemensin kanssa ovat nollissa. Asiassa ei kuitenkaan tänään tehty päätöksiä. Se tai ne tehdään viikon päästä torstaina ylimääräisessä kokouksessa.

Siemensin asettama 64 miljoonan euron ”tavoitehinta” eli lisäkustannus vanhojen junien automatisoinnista ei ilmeisesti aiheuttanut riemun kiljahduksia.

Edellisen kerran johtokunta kehotti keskeyttämään toukokuussa 2012 sillä seurauksella, että johtokunnalta salaa sorvatusta mutta Siemensin kanssa luvatusta Etenemisestä ei seurannut muuta kuin entistä pahempaa takapakkia.

Tässä se mihin kaupunginvaltuuston asettama HKL:n johtokunta nyt on tietojeni mukaan valmis:

Projekti supistetaan Siemensin asetinlaitteeksi ja se koskee koko metrorataa, siis myös Espoon puolella.

Johtokunnalle ja kaupunginhallitukselle tehdyn esityksen ja riskiarvion mukaan tämä tarkoittaisi, että a) Länsimetron liikenne avataan Siemensin asetinlaitteella 2016 ja b) että juridinen riski olisi pienempi verrattuna sopimuksen jatkamiseen.

Viimeksi mainittu tarkoittanee sitä, minkä jo kerroinkin aikaisemmassa blogikirjoituksessa, että ehdotetun allianssimallin suhdetta alkuperäiseen hankintasopimukseen ja hankintalakiin ei vielä ole selvitetty. Sopimusmuutokset ja kymmenien miljoonien lisäkustannukset työstä, joka kilpailutettiin, mietityttävät siis myös kaupungintalon lakimiehiä.

Jos sopimus Siemensin kanssa sanotaan kokonaan irti, mikä sekin on mahdollista, pitänee asetinlaitteet kilpailuttaa. Tehdyn riskiarvion mukaan tämä tarkoittaisi, että Länsimetron liikenne käynnistyy 1,5–2 vuotta myöhässä verrattuna viimeisimpään lupaukseen.

Toistan tässäkin kirjoituksessa sen, että HKL:n johtokunta on valtuuston asettama toimielin. Sanon tämän siksi, että automaattimetroprojektin johto on jatkuvasti painottanut, että tässä vain toteutetaan kaupunginvaltuuston tahtoa. Näinhän se edellinen torppausyritys nollattiin ja asia vietiin kumileimasimen, anteeksi kaupunginhallituksen, nieltäväksi. Tuskin valtuusto halusi automaattia mihin hintaan tahansa? Lisäksi kärkipoliitikot usein sanovat, että lauta- ja johtokunnissa on se paras osaaminen. Olisiko nyt viimeinkin aika uskoa johtokuntaa? Juuri tähän asiaan HKL:n johtokunnan jäsen Lilja Tamminenkin otti tuoreeltaan kantaa blogikirjoiuksessan Lopun ajat:

Jos Siemens olisi omatoimisesti lähestynyt meitä vielä muutamia kuukausia sitten kustannusperusteisella allianssimallilla, olisi vastaanotto ehkä ollut toinen. Kuitenkin tällainen viime kädessä keksitty ja puskan takaa apulaiskj. Saurille esitetty ja valmistelematon etenemismalli part deux ei luo esitetyssä muodossa luottamusta Siemensin asiakkuushallintaan ja työskentelykulttuuriin.Siemens on ollut hyvin kirjoilla johtokunnan epäilyistä ja aikomuksista, ja yhtiöllä olisi ollut valtavaati aikaa valmistella vaihtoehtoja. (…) Siemens toivoi jatkoa neuvotteluihin tammikuun loppuun, mutta kyllä se lisäajan lisäajan lisäaika selitellä on jo mennyt. Kuukausi viivettä maksaa kaupungille n. 15 miljoonaa euroa.

Entä kuuleeko Espoo? Ei ole näköpiirissä laituriovia eikä ilmeisesti automaatin ajamia juniakaan, mitä Espoon valtuusto muistaakseni toivoi ellei peräti edellyttänyt. Lisäksi junat ovat ihme pätkiä koska Espooseen piti saada lyhyet asemat. Ja niin edelleen. Lienee maailman erikoisin metrohanke tämä Helsingin ja Espoon projekti.

No, viikossa ehtii mieli mustaksi muuttua. Ei niinkään täällä näppiksen toisessa päässä mutta ehkä HKL:n johtokunnan neuvotteluhuoneessa. Vertauskuvallisesti muuntamon savu tulee olemaan mustaa ja myrkyllistä mikäli johtokunnan yli toistamiseen kävellään?

LISÄYS 28.11.2014: Lainaus Lilja Tammisen (vihr.) blogista.

LUE LISÄÄ: Mikä on asetinlaite? HKL:n tiedote vuodelta 2012

Mainokset

2 kommenttia artikkeliin ”Valoa tunnelissa vai entistä pimeämpää?

  1. Meillä näyttää Suomessa olevan kaksi erillistä todellisuutta. Sanoman mediat ovat viime päivät toitottaneet, kuinka automatisoinnista on syntymässä toverillinen sopu, ja lisälaskukin on kohtuullinen. Sen sijaan tämän blogin perusteella vaikuttaa siltä, että ollaan hyvin lähellä koko hankkeen kariutumista.

    Uskon enemmän jälkimmäiseen skenaarioon ja ihmettelen, mikä saa Sanoman tuottamaan jatkuvasti mielinkielin-informaatiota tästä skandaalista. Miksi?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s