Yhden projektin pääteasema

Ei siitä sitten mitään tullut. Torstaina HKL:n johtokunta irtisanoo sopimuksen Helsingin metron automatisoinnista. Ja tekee sen muuten jo toisen kerran.

– On syytä uskoa että kaupunginhallitus ei tällä kertaa puutu johtokunnan päätökseen, sanoo johtokunnan puheenjohtaja Otso Kivekäs (vihr).

Toukokuussa 2012 toimittiin eri tavalla. Silloinkin johtokunta, suurelta osin eri kokoonpanossa kuin nyt, väsyttyään laitetoimittaja Siemensin lupauksiin halusi pistää pillit lopullisesti pussiin. Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri oli toista mieltä ja hän saikin suostuteltua kaupunginhallituksen ns. Etenemissopimuksen taakse.

On syytä vielä kerran muistuttaa, nyt kun kohta ynnäillään Etenemissopimuksesta koituneita kustannuksia, että kyseinen paperi tehtiin johtokunnan siitä tietämättä.

Automaattimetro piti alunperin ottaa käyttöön jo vuonna 2010.

Automaatti ei ole välttämätön Länsimetrolle mutta Länsimetron liikenteen aloitus voi silti myöhästyä jopa puoli vuotta jos asetinlaitteiden ja kulunvalvonnan kilpailutus venyy. Tilanne ei ole uusi julkista liikennettä suunnittelevalle HSL:lle – pitihän Espoon metrorata ottaa käyttöön jo 2013. Mikäli busseilla ajetaan Espoosta Helsinkiin vielä vuoden 2017 puolella koituu tästä HSL:n arvion mukaan kaupunkilaisille uusi miljoonaluokan lasku.

Siemensin toimialajohtaja Juha Lehtonen on yllättynyt HKL:n päätösehdotuksesta.

– Vielä sunnuntai-iltana tarjosimme äärettömän monta etenemisvaihtoehtoa jotta Länsimetron liikenne voisi alkaa syksyllä 2016.

HKL:n johtokunta kokoontuu torstaina kello 16. Kokouksen päätteeksi järjestetään tiedotustilaisuus.

EDIT: HKL:n johtokunnan esityslistan kohta automaattimetro, selvitys etenemisvaihtoehdoista sekä päätösehdotus, on luvattu julkistaa tänään keskiviikkona kello 16. Ja tässähn tämä: Eteneminen automaattimetrohankkeessa.

9 thoughts on “Yhden projektin pääteasema

  1. Jälleen kerran pääsevät julkisuuteen vääristellyt tiedot: Hesarin mukaan alle 2,5 minuutin vuoroväli edellyttää automatisointia. Moneenko kertaan tämäkin väite on todettu vääräksi.

  2. Esityslistassa lukee: ”Länsimetron käyttöönotto puoliautomaattiajolla ei poikkea palvelutasoltaan olennaisesti automaattiajosta, mikäli liikennöinti onnistuu ilman häiriöherkkyyden merkittävää kasvua. Vuorovälin harventaminen mahdollisen häiriöherkkyyden takia esimerkiksi 3/6 minuuttiin aiheuttaisi matkustajille yhden vuoden puoliautomaattiliikenteen ajanjaksolta noin 2 milj. euron hyödynmenetykset, ja samalla metrojunien kuormitusaste kasvaisi suunnitteluohjeen maksimin tuntumaan noin vuoden ajaksi.”

    Missä on todettu, ettei häiriöherkkyys kasva merkittävästi?

    1. Ja kun ”Länsimetron käyttöönotto puoliautomaattiajolla ei poikkea palvelutasoltaan olennaisesti automaattiajosta”, oli koko automatisointiprojekti käytännössä turha.

  3. Missä on todettu, että kuskiajossa olisi erityinen häiriöherkkyys suhteessa automaatiajoon kun kuljetetaan _suomalaisen_kansanluonteen_omaavia_ matkustajia ?

  4. Kuulin, että tuhlatut kymmenet miljoonat peritään Saurin palkasta ja Lahdenrannan eläkkeestä. Hieno homma!

  5. Mitähän tarkoittaa päivän Hesarin maininta, että länsimetro aloittaa Tapiolasta Itäkeskukseen? Sitäkö, että Vuosaaren ja Mellunmäen suunnasta tulevat joutuisivat vaihtamaan junaa Itäkeskuksessa? Jos näin on, seurauksena on täysi kaaos Itä-Helsingissä.

    1. Hesarissa sanotaan, että tuolla kahden linjan yhteisellä osuudella on 2,5 minuutin vuoroväli. Muilla osuuksilla vuoroväli on sitten 5 minuuttia, kun joka toinen juna jatkaa Itäkeskuksesta Mellunmäkeen ja joka toinen Vuosaareen ja lännessä joka toinen juna jää Tapiolaan. Eli ei, yhdenkään junan pääteasema ei ole Itäkeskus, vaan kaikki jatkavat siitä eteenpäin.

  6. Metron automatisoinnin pää-äänenkannattaja HS uutisoi aamulla näyttävästi, että ”Luvassa lisää tungosta”. Lienee toimittajalla mieli murtunut kun hänen kaverinsa eivät saa enää tuhlata rahaa tähän pohjattomaan projektiin ja näin ollen purkaa turhautumistaan ensimmäisellä aukeamalla kyseenalaiseen otsikkoon. Jos toimittaja haluaa nähdä mitä tungos metrossa on, suosittelen häntä matkustamaan esim. Lontooseen ja tutustumaan maan mainion Undergroundin ruuhka-ajan liikenteeseen ja kirjoittamaan vasta sen jälkeen ruuhkaisista metroista.

    1. Niin ja voihan Hesari sen tungoksen sitten uutisoida metron huikeana suosiona, vaikkei matkustajamäärä muuttuisikaan, ainoastaan junissa kapasiteetti vähenee.

Jätä kommentti Kankkulan kaivolla tavataan Peruuta vastaus