Hämmennystä loppun asti

Otso Kivekäs, Ville Lehmuskoski ja Pekka Sauri kertovat, että automaattimetroprojektissa käytännössä juuri mikään ei ole onnistunut.
Otso Kivekäs, Ville Lehmuskoski ja Pekka Sauri kertovat, että automaattimetroprojektissa käytännössä juuri mikään ei ole onnistunut.

Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Saurin ilmoitus automaattimetroprojektin sopimusten irtisanomisen viemisestä kaupunginhallitukseen, ”jotta isoon asiaan saadaan kaikki tuki”, herättää ihmetystä HKL:n johtokunnassa. Johtokunnan puheenjohtaja Otso Kivekkään (vihr.) mukaan ”johtokunta pitää tätä hyvänä asiana”, mutta ainakin demarit oudoksuvat manööveria tilanteessa, missä liikennelaitoksen pitäisi viipymättä käynnistää uusien asetinlatteiden jne. kilpailutus. Nyt tämä siirtyy tammikuuhun 2015 kun kaupunginhallitus kokoontuu seuraavan kerran 7.1.

Läpihuutojuttu?

Kaupunginhallituksessakaan ei riemastuttu. Onhan hallitus jo kerran kertonut että tällä kertaa HKL:n johtokunnan mielipidettä kunnioitetaan. Tietojeni mukaan kh:n puheenjohtaja Tatu Rauhamäki onkin jo sanonut, että automaattisopimuksen purku käsitellään ilmoitusasiana. Tammikuun alkuun on monta päivää. Tapahtuuko tässä Joulun ihme ja kiistakumppanit löytävät yhteisen sävelen? Mikään kuluneella viikolla kuulemani, näkemäni ja kokemani asia ei puhu tämän puolesta, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Paksu Leidi jne.

Tunnelma oli torstai-iltana sekä väsynyt että sähköinen HKL:n pääkonttorissa. Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen oli ilmiselvästi väärässä paikassa. Täällä hän ei halunnut olla. Leppoisan miehen maineessa oleva Kokkinen vetäytyi kuoreensa. Käsittääkseni aina rauhallinen Pekka Saurikin oli ymmärrettävästi hermostunut ja luultavasti myös pahoillaan. Paha paikka hänellekin. Ville Lehmuskoski esitteli HKL:n johtokunnan päätöksen lehdistölle jämäkästi ja kiertelemättä ja Otso Kivekäs (vihr.) komppasi ryhdikkäästi. Hallintojohtaja Yrjö Judström kertoi sopimusneuvotteluista ja käytävillä käyskenteli myös projektijohdon konsultti Raimo Kaunismäki. Mikään heidän kertomansa ei tue sitä mahdollisesti pihisevää toivetta jatkosta Siemensin kanssa. Niin kaukana ovat osapuolet toisistaan. Kivenheiton päässä Paasitornissa medialle hovia piti Siemensin myrtynyt toimialajohtaja Juha Lehtonen.

Automaattimetro.fi lakkasi olemasta

Lehtosen mukaan Siemens pystyy automatisoimaan Helsingin vanhat metrojunat ja vieläpä niin, että Länsimetron liikenne alkaa elokuussa 2016. Ulkopuolista askarruttaa miksi näin ei ole jo tehty? Valmistahan piti olla jo 2010. Ja yli kaksi vuotta sitten solmitun Etenemissopimuksen mukaan kustannuksista riideltäisiin vasta projektin valmistuttua. Nyt riidellään vaikka mikään ei valmistunut.

Laitetoimittaja Siemensille sopimuksen purku ei ole ilmoitusasia. Yhtiön mielestä se on tehnyt asennuksia 100 miljoonan euron edestä vaikka HKL on maksanut vain puolet summasta. Riippumatta siitä mitä osapuolet ovat toisilleen velkaa, on kaikkien paitsi ehkä Siemensin mielestä vaikea havaita mitä on saavutettu viimeisten noin kahdeksan vuoden aikana on. Pienen kylän verran lakimiehiä hieroo käsiään.

Dramaattisesti huonontuneen työilmapiirin lisäksi välittömiä seuraamuksia HKL:n ja Siemensin julkisesta välirikosta on osapuolten yhteisesti ylläpitämän automaattimetro.fi -propagandasivuston lopetus. Page not found.

Mainokset

5 kommenttia artikkeliin ”Hämmennystä loppun asti

  1. Käydäänpä läpi seuraava HS-KOLUMNI:
    (Korjaukseni ja lisäykseni ISOILLA KIRJAIMILLA tekstin lomassa)

    ”Metron automatisointiprojekti on ollut tuskallista seurattavaa
    KAUPUNKI 20.12.2014 15:12
    Marja Salomaa
    HELSINGIN SANOMAT

    37
    11
    Helsingin metron automatisointiprojekti on ollut tuskallista seurattavaa. TOTTA.

    Tuskallista, koska muut samoihin aikoihin aloitetut automaattimetrot ovat jo käytössä. MAINITSE YKSIKIN SAMOIHIN AIKOIHIN ALOITETTU KÄYTÖSSÄ OLEVA AUTOMAATTIMETRO!

    Järjestelmätoimittaja Siemens on virittänyt kaksi uutta automaattilinjaa Budapestiin PUOLIAUTOMAATTISENA, automatisoinut Pariisin vanhimman metrolinjan VAIN TÄMÄ ON TÄYSAUTOMAATTINEN JA TIETENKIN UUSILLA JUNILLA ja automatisoinut Kööpenhaminassa vanhoja lähijunia SUUNNITELMIA ON PUOLIAUTOMAATTISESTA LIIKENNÖINNISTÄ; MISSÄ EI OLE MITÄÄN IHMEELLISTÄ. Sen eurooppalainen kilpailija Ansaldo STS on rakentanut metroautomaatiota LÄHINNÄ PUOLIAUTOMAATTEJA etenkin kotimaassaan Italiassa, mutta myös Espanjassa ja Ranskassa.

    Artikkeliin liittyvät

    HKL purkaa automaattimetroa koskevat sopimukset Siemensin kanssa 18.12.2014
    Helsinki ehti maksaa automaattimetrosta 49 miljoonaa – yrittää karhuta kaiken takaisin 19.12.2014 JA SAAKIN RAHAT TAKAISIN; KOSKA ON VAKUUDET. LISÄKSI OIKEUDESSA HKL ON VAHVOILLA, KOSKA SIEMENS ON SYYLLISTYNYT MONIIN SOPIMUSRIKKOMUKSIIN, JOISTA JOKAINEN RIITTÄÄ PERUSTEEKSI SOPIMUKSEN IRTISANOMISELLE. AIKATAULU LAAHAA JÄLJESSÄ 4-5 VUOTTA, SIEMENS EI OLE NOUDATTANUT ETENEMISSOPIMUKSENKAAN AIKATAULUA JA HENKEÄ, JUNIEN SARJA_ASENNUSTEN ALKAMISISTA HUOLIMATTA MONET JUNIEN TEKNISET ONGELMAT OVAT EDELLEEN RATKAISEMATTA JA SIEMENS VAATII AINA VAIN UUSISTA JA UUSISTA ASIOISTA KYMMENIÄ MILJOONIA LISÄHINTAA, VAIKKA SITOUTUI TOIMITUSSOPIMUKSESSA 115 MILJOONAN KAUPPAHINTAAN AVAIMET KÄTEEN PERIAATTEELLA. TARJOUSKILPAILU ON KÄYTY JA SEN MUKAAN PITÄÄ ELÄÄ, SE ON REILUA MYÖS TARJOUSKILPAILUSSA HÄVINNEITÄ KOHTAAN. Mikä siis tekee Helsingistä niin erikoisen?
    Viivästysten selitys oli pitkään, ettei missään muualla yritetä automatisoida vanhoja junia. SELITYS PITÄÄ KUULKAAS MARJA SALOMAA EDELLEEN PAIKKANSA. HUMANISTIHÖRHÖN EI KANNATA YRITTÄÄ SEKOTTAA PAKKAA JA VAIKUTTAA KAUPUNGINHALLITUKSEEN. KYLLÄ JOHTOKUNNAN RATKAISU ON PERUSTEELLISEN HARKINNAN TULOS JA VIELÄPÄ HKL:N TOIMITUSJOHTAJA LEHMUSKOSKEN ESITTÄMÄ. SIELLÄ ON KYLLÄ NYT KOKONAISUUS HALLUSSA JA YKSITYISKOHDAT TIEDOSSA.

    No, miksi sitten purkaa sopimukset juuri silloin, kun Siemens saa junien sarja-asennukset käyntiin? TOIMITTAJA SALOMAA VOISI PEREHTYÄ TOMMY POHJOLAN LAILLA AIHEPIIRIIN SYVÄLLISESTI EIKÄ KIRJOITTAA TÄYTTÄ PASKAA. MUODOLLISESTI SARJA_ASENNUKSET OVAT OLLEET KÄYNNISSÄ, VAIKKA MONI JUNIEN TEKNINEN ONGELMA ON EDELLEEN RATKAISEMATTA. JA SALOMAA, SARJA-ASENNUSTEN ALKAMINEN ON TODELLAKIN ENEMMÄN VAIN NÄYTÖSLUONTEINEN MÄNÖÖVERI, JOKA POLKAISTIIN VÄKISIN KÄYNTIIN SIEMENSIN HÄDÄN HETKELLÄ. JA SIEMENS TAKUULLA VIIVYTTÄISI SARJA_ASENNUSTEN SUJUMISTA, ELLEI HKL SUOSTUISI YLI 60 MILJOONAN LISÄHINTAAN 100-SARJAN AUTOMATISOINNISSA. JA 200-SARJAN ONGELMAT OVAT TÄYSIN RATKAISEMATTA, EIKÄ NIIDEN AUTOMATISOINNISTA TULISI NIISTÄKÄÄN YHTÄÄN MITÄÄN.

    Vastaus on, ettei HKL enää luota Siemensin ehtivän, vaikka se miten kiirehtisi. EI LUOTA, KOSKA SIEMENS EI TEE VALMISTA ENNENKUIN LISÄ KYMMENET MILJOONAT ON LUVATTU SIEMENSILLE JA KUN SEKÄÄN EI TAKAA TOIMIVIA AUTOMAATTIJUNIA JA SITÄ; ETTEI SIEMENS KEKSISI TAAS LYPSÄÄ LISÄÄ. AINA ON MENNYT NIIN, ETTÄ ONGELMAT ON MUKAMAS RATKAISTU, KUNNES SIEMENS ESITTÄÄ LISÄONGELMAN JA SIIHEN LIITTYVÄN RAHAVAATIMUKSEN. AUTOMAATTIMETRON JO VALMIIKSI ERITTÄIN KYSEENALAISET KANNATTAVUUSLASKELMAT MENEVÄT TÄYSIN KESTÄMÄTTÖMIKSI, JOS SIEMENSILLE MAKSETTAISIIN AINA VAIN LISÄÄ.

    Mutta eipä HKL:n sisälläkään ole ollut yhtenäistä tahtotilaa hankkeen toteutukseen. Organisaation siilipuolustus ja reviirinvarjelu ovat tehneet jokaisen vauhditusyrityksen tahmaiseksi. Käytäväkeskustelun mukaan siellä on ”käyty talvisotaa Siemensiä vastaan”. VOISITKO SALOMAA VÄHÄN TÄSMENTÄÄ, MITÄ TARKOITAT. EI KAI AUTOMATISOINTI MITÄ TAHANSA SAA MAKSAA. JA TALVISOTA OLI OIKEUTETTU PUOLUSTUSTAISTELU SUOMELLE.

    Lähipäivinä HKL ja Siemens neuvottelevat käytännön järjestelyistä varmaankin todella ystävällismielisessä hengessä. TOTTA, MUTTA AIHEESTA.

    Mitä tämä lysti maksaa veronmaksajille? Sitä ei kukaan tiedä ennen kuin miljoonariita ratkeaa käräjillä vuosien kuluttua. AUTOMATISOINTISEKOILUN JATKAMINEN JUNIEN KANSSA, JOILLA ON ILMOITETTU OLEVAN KÄYTTÖIKÄÄ JÄLJELLÄ ENÄÄ 5-10 VUOTTA, OLISI TAKUUVARMA TALOUDELLINEN KATASTROFI OTTAEN HUOMIOON MITÄ SIEMENS JUNIEN ASENNUKSISTA VAATII JA KUN TOIMIVAA AUTOMAATTILIIKENNETTÄ EI NIILLÄ JUNILLA TODELLAKAAN SAADA.

    Mitä tämä tarkoittaa matkustajille? Sitä ei tiedetä ennen kuin länsimetro aloittaa ja nähdään, syntyykö ruuhkia. RUUHKIA EI SYNNY, KUN METROLINJA VARUSTETAAN OPASTINTOLPILLA MAHDOLLISTAMAAN PUOLENTOISTA MINUUTIN VUOROVÄLI MANUAALIAJOSSA JA KUN ALOITETAAN 2,5 MINUUTILLA, PELIVARAA ON. LISÄKSI KULJETTAJAT OHJEISTETTAVA AJAMAAN YHTENÄISELLÄ AJOPROFIILILLA.

    HKL tähtää uuteen automaatiokierrokseen vuonna 2021, mutta aikataulun poliittinen uskottavuus on melko vähäinen. TOTTA.

    Kansalaiskommenttien perusteella hanke on yhtä tarpeetonkuin Guggenheim. Pariisissakin kuljettajat ajavat 1,5 minuutin välein, ja sama onnistuisi meillä, jos signaalitolppia lisättäisiin. TOTTA

    Pariisin metro on kyllä juuri tehnyt päätöksiä automaation laajentamisesta, joten kaiketi tekniikka on vakuuttanut.

    Länsimetron laitureita on taas vaadittu pidennettäväksi, vaikka hankkeeseen tarvittavaa rahaläjää ei kenelläkään ole. TOTTA, MUTTA EI TARPEEN PIDENTÄÄ. PAREMPI OLISI OLLUT RAKENTAA PITKÄT LAITURIT, MUTTA NYT ON JO VÄHÄN MYÖHÄISTÄ. HANKALUUDET JA KUSTANNUKSET YLITTÄISIVÄT HYÖDYT.

    Toiveikkaasti voisi ajatella, että länsimetron rajallisuus loisi vihdoin paineita metroa keventäville raidehankkeille. Poikittaisliikenteelle tärkeä Raidejokeri on lykätty kauas tulevaisuuteen, vaikka Espoo ja Helsinki yrittävät sen aikaistamista. TOTTA

    Itäkeskuksesta Oulunkylän kautta Espooseen kulkeva jokerireitti olisi pitänyt nostaa kiskoille jo aikoja sitten. TOTTA.

    Marja Salomaa HS
    marja.salomaa@hs.fi

    Aiheet

    1. Sössiminen ei sittenkään liene tarpeeksi laajojen piirien tiedossa ja hukatut rahat ovat niin isoja että ehkä ne ylittävät monen ymmärryksen? Ei tiedetä, ei osata verrata. Ehkä – tai todennäköisesti – vanhojen junien automatisointiin ei olisi ryhdytty eikä Espoon asemia pätkitty jos valtamedia olisi aikoja sitten kunnolla tarttunut aiheeseen.

  2. Sinähän voitsit nyt varata itsellesi domainin automaattimetro.fi, ja linkittää sen tähän sivustoon.

    1. Mielenkiintoinen idea! Vielä parempi jos joku muu tekisi sen, siis ottaisi domainein haltuun ja alkaisi tutkimaan. Työmaata kun riittää.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s