Pisarakin vielä!

Pisararadalle pitänee perustaa oma alasivusto.

Valtiovarainministeri Antti Rinne on kuin ei olisi kuullutkaan hankkeen hyöty-kustannuslaskelmasta. Toisaalta juuri sitä EU vaatii jotta projektille voidaan myöntää unionin tukia.

Sopivasti juuri tänään Iltalehti selostaa aukeaman verran pieleen mennyttä Helsingin metron automatisointia. Lähteinä mm. kirjani ”Maan alla”.

Metro liittyy Pisaraan siten, että Kivenlahden metron rahoituskuviossa on paljon samoja piirteitä. Ja osittain samat heput puikoissa.

Iltalehti 23.2.2015

HKL:n entinen suunnittelujohtaja Seppo Vepsäläinen laulaa siinä kuorossa, jonka mukaan arvostelu nyt on jälkiviisautta. Ihmettelen tätä kun arkistoista vaivatta löytää vuosien takaisia asiakirjoja joissa varoitetaan nimenomaan realisoituneista riskeistä. Vepsäläinen ei mainitse esimerkiksi sitäkään, että HKL:n johtokunnan luottamushenkilöt halusivat laittaa hölmöilylle pisteen jo touko-kesäkuussa 2012. Sitä ei jostakin syystä sallittu. Sen sijaan kitkuteltiin tammikuuhun 2015 ennen kuin katse kirkastui. Kohta tiedämme mitä nämä ylimääräiset vuodet maksoivat.

Advertisements

4 kommenttia artikkeliin ”Pisarakin vielä!

  1. Pisara ”kummittelee” myös EU:n investointipaketissa (ja siellä sattumoisin vielä halpishinnalla 950 miljoonaa euroa). Mutta TEN-T-hankkeiden tavoin niillä pitäisi myös olla jonkinlainen taloudellinen tolkku. Ja jos tolkku on kyseenalaistettavissa TEN-T-perusteisena, miksi ei myös investointipaketin mukaisena?

    Sitten voidaan vielä kysyä, kuinka monella pallilla ja minkälaisin motiivein esimerkiksi komissaari Katainen aikoo istua; pääministeri Katainenhan on edistänyt Pisaraa. Toisaalta muuan Pisaraa kannattava kansanedustaja on juuri äsken tullut korostaneeksi sitä, että Eduskunnan valiokuntakäsittelyden tapaan meno on komissiossa salaista.
    http://www.rautatiematkustajat.fi/eu-kantelu/SRM_PSA_VASTINE.pdf (s. 10,11)

    Terveisin Kalevi Kämäräinen

  2. Täytyy toivoa, että EU:lle eivät kelpaa yhtä heppoiset (jopa olemattomat) kannattavuuslaskelmat kuin Suomessa näyttää kelpaavan. Ei tuolla sivistysmaissa mitkään Loukot ja Saurit hääräilisi mielin määrin.

    1. Talouselämässä Jan Hurri selosti eilen Englannin kanaalin alle rakennetun tunnelin kannattavuutta. Tunneli myytiin päättäjille juuri samoin argumentein kuin sekä Pisararataa että Länsimetron jatketta meillä. Tulos on ilmeisesti hyvin kaukana luvatusta kasvusta vaikka väestöpohja on siellä kymmenkertainen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s