Onko katsastuksesta mustaa valkoisella?

HKL:ssä pitää nyt kiirettä mutta itse asiassa eli automaattimetrohankkeen likapyykin pesussa ei ole ilmennyt uutta. Sekä oikeudenkäynnit että vaihtoehtoisen ratalaitteiston hankinta etenee lähes kuin se kuuluisa juna raiteillaan. Laskukin tulee ajallaan, se on ihan varma, ja se käsittää automaattifarssin oikeudenkäyntikulut ja mm. Espoon metrosta johtuvat joukkoliikenteen lipun hintojen korotukset.

Sattuneesta syystä olen pohtinut väitettä siitä, että alkuperäisessä automaattimetrosopimuksessa on mustaa valkoisella siitä, että Siemens katsasti ja hyväksyi vanhat metrojunat autiomatisoitavaksi siinä kunnossa kuin ne katsastushetkellä olivat. Minulle on HKL:stä kerrottu että kyseinen klausuuli todellakin on olemassa mutta en nyt kuitenkaan löytänyt kyseistä kohtaa HKL:n minulle pari vuotta sitten tomittamasta sopimusnivaskasta. Se saattaa olla ex-toimitusjohtaja Matti Lahdenrannan salaamien liitteiden joukossa? Asia selviää kun HKL vastaa tällä viikolla tekemääni uuteen tiedusteluun.

HKL:n mukaan Siemensille on pitkin matkaa toimitettu junista dokumentaatiota ja muutenkin autettu työssä. Kuten tiedämme on Siemens kuitenkin kiukutellut automaattihaasteiden olevan sovittua vaikeampia mutta – hämmästyttävää kyllä – myös kertonut ongelmien olevan ratkaistavissa sovitun aikataulun puitteissa. Suomeksi se tarkoitti ainakin rahaa. Paljon rahaa.

Eeppisenä saavutuksena voi pitää sitä että kaupungin ja laitetoimittajan juhlallisestu yhteistyössä maailmallakin ainutlaatuiseksi todetusta muutoshankkeesta tuli neljässä vuodessa varoittava esimierkki.

Enää missään päin maailmaa ei lähdetä kokeilemaan vanhojen metrojunien automatisointia. Danke schön, Helsinki.

Mainokset

4 kommenttia artikkeliin ”Onko katsastuksesta mustaa valkoisella?

  1. Jännä homma sekin, että viime viikonloppuna näin myös vaunuparit 143-144 ja 169-170, jotka olivat siis käyneet Siemensin käsittelyssä. Nythän ilmeisesti yhteensä viisi M100-vaunuparia on ”automaattivarusteltu”. Lukuhan ei ole missään nimessä järkevä liikennöinnin kannalta, sillä kun näitä automaattijunia voi liikennöidä ainoastaan keskenään, niin viikonloppuna niistä saa kaksi lyhyttä junaa ja yhden vaunuparin seisomaan ja arkisin yhden kokonaisen pitkän junan ja kaksi vaunuparia seisoo. Muutenkaan ei ole ainoastaan kerran tai kaksi, kun on ruuhkassa jouduttu liikennöimään lyhyillä junilla kalustopulan vuoksi. Miksi alkuperäisen kolmen lisäksi on edes annettu kaksi vaunuparia lisää teurastettavaksi, kun näillä kolmellakin oli vaikka mitä ongelmia?
    En jaksa myöskään uskoa, että automaattivarusteltuja junia tullaan palauttamaan alkuperäisiksi, jos se edes on mahdollista(?).

    1. Korjaan tuota aiempaa kommenttiani. Se kuudes saatiin vielä ehjänä takaisin kun sopimus katkaistiin. Yksi 3 vp.n letka liikkuu arkisin iltakytkentöihin asti. Viikonloppuisin ajossa yleensä yksi 2 vp.n vuoro.

      1. Eli lopputuloksena hyvin epäkäytännöllinen määrä näitä automatisoituja junia.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s