Uusinkaan lentokenttäselvitys ei kelpaa

Väärin tutkittu ja väärin päätelty. Malmityöryhmän selvitys ei kelpaa sen tilanneille viranomaisille. Edellistä arvostelivat kentän käyttäjät.

Laajasta vastustuksesta huolimatta Helsingin kaupungin virallinen linja on, että Malmin lentokentän tilalle rakennetaan tuhansia asuntoja.

Viime vuonna julkaistu asiaan liittyvä selvitys kuitenkin koettiin niin puutteelliseksi sekä tarkoitushakuiseksi, että siitä tehtiin kantelu oikeuskanslerille. OKV:n ilmoituksen mukaan ratkaisu tehdään ennen kesälomia tai viimeistään syksyn korvalla.

Liikenneminsteri Paula Risikko (kok.) ilmoitti joulukuussa 2014, että hän haluaa tietää miten lentotoiminta voi turvallisesti jatkua Helsingin Malmilla ylimenokauden 2016–2018 ajan, eli niin sanottuna korpikenttänä.

Ministerin toiveen pohjalta liikennevirasto Trafi asetti työryhmän jonka loppuraporrti julkaistiin sunnuntaina.

Selvityksen mukaan Malmilla voi lentää ja kenttää kehittää ainakin vuoteen 2020 asti.

Johtopäätös on väärä eikä juuri tätä asiaa edes kysytty, toteavat sekä Liikenne- ja viestintäministeriö että Trafi.

Malmin lentokenttää koskeva raportti aiheutti ison sotkun – ”Ei vastaa LVM:n, Trafin, Finavian tai kaupungin linjaa”

Miten on mahdollista, että työryhmä jonka yhdeksästä jäsenestä kolme edustaa Trafia ja yksi Helsingin kaupunkia, päätyy yksimielisesti laajentamaan alkuperäistä tehtäväänsä valvovan viranomaisen siitä tietämättä?

– Selvitys on alkuperäistä toimeksiantoa, joka koski Malmin toiminnan järjestämistä vuosille 2016-2018, merkittävästi laajempi. Tarkastelu ulottuu tulevaisuuteen, tehtyjen poliittisten päätösten sisäpuolelle. Trafin olisi pitänyt fokusoida paremmin. Asia on Malmin toimijoille tärkeä – ei kuulu tämän päivän viranomaisuuteen tukahduttaa keskustelua, joka on koettu tärkeäksi. Minun olisi pitänyt aika-ajoin huomauttaa, että nyt menemme tehtävänannon ulkopuolelle, sanoo Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu.

Ilmailujohtaja Pekka Henttu ottaa tavallaan syyt niskoilleen. Hänen olisi pitänyt valvoa paremmin jne jne jne.

Kysyttäessä LVM:n yksikönjohtaja Risto Murto kertoo, että itse asiassa mitään työryhmää ei ole edes asetettu.

Työryhmä muuten kokoontui Trafin tiloissa, ja Pekka Hentun mukaan Trafin vastaus Paula Risikon alkuperäiseen kysymykseen sisältyy Malmityöryhmän selvitykseen, minkä lisäksi se on viime viikolla vielä erikseen toimitettu Risikolle.

Niin, siis mitään virallista työryhmää ei ole asetettu. Ministeri Risikko ei myöskään ole seurannut Malmityöryhmän työn edistymistä.

– Se (ministerin informoiminen) ei ole tapana edes virallisten työryhmien kohdalla, Risto Murto sanoo.

Virallinen totuus on … virallinen totuus. Ulkopuoliselle syntyy kuitenkin helposti se mielikuva, että Esa Korjulan johtaman Malmityöryhmän raportin lopputulos ei nyt vaan miellytä. Raportin ajoitus on myös mielenkiintoinen. Tietojeni mukaan Malmin kentästä keskustellaan parhaillaan Smolnassa. Keskusta ja Perussuomalaiset pystyvät näkemään Malmille toisenlaista käyttö kuin Helsingin kaupunki ja Finavia (joka jo myi Malmin kentän kiinteistöt kaupungille). Mutta mitä sanoo kolmas suuri eli Kokoomus, jonka rivien on nähty rakoilevan tässäkin asiassa?

Jostakin syystä Trafi toimitti viime viikolla Risikolle oman näkemyksensä Malmin toiminnasta vuosina 2016-2018. Kiteytys ja suora lainaus:

Trafin riskiarvion mukaan nykyistä liikennemäärää ei ole mahdollista hoitaa turvallisesti valvomattoman lentopaikan toimintaedellytyksin. Lennonjohtopalvelun puuttuminen johtaisi lentotoiminnan merkittävään rajoittamiseen. Lentotoiminnan rajoittaminen on käytännössä hankala toteuttaa rajoituskriteerien asettamiseen liittyvän ongelmien vuoksi.
Trafin näkemyksenä on, että Malmin toiminnan tulisi myös Finavian vetäytymisen jälkeen perustua lennonvarmistuspalveluihin, jotta kenttä palvelisi yleisilmailua ja koulutustoimintaa.

Malmityöryhmän raportin sivulla 7 todetaan kuitenkin, että lennonvarmistus voidaan hankkia ostopalveluna nykyiseltä operaattorilta Finavialta, järjestää itse tai ostaa se muulta yhteistyökumppanilta. Lennonvarmistus vapautuu nykyistä laajemmin kilpailuun vuonna 2016. Tätä yksityiskohtaa ei kuitenkaan mainita ainakaan Trafin omista arvioista tehdyssä yhteenvedossa.

Malmityöryhmän selvityksessä kerrotaan myös (sivulla 9), että Malmin kentän toiminnan toistaiseksi jatkuessa Rajavartiolaitoksen toimintojen siirtymistä Helsinki-Vantaalle on syytä harkita ja suunnitella uudelleen. Kustannusvaikutukset ja kokonaan uusien tilojen rakentaminen on arvioitava kokonaistaloudellisesti. Sisäministeriö on kehottanut Rajavartiostoa siirtymään kentältä Helsingin kaupungin pyynnöstä. Ei ole tiedossa, kuka ja kenelle kyseisen kehotuksen on esitetty. Toimenpidettä on kuitenkin lähdetty toteuttamaan.

Ei ole tiedossa, kuka ja kenelle kyseisen kehotuksen on esitetty. Toimenpidettä on kuitenkin lähdetty toteuttamaan.

LVM muuten ohjeistaa ja valvoo Trafia, joka puolestaan valvoo Finaviaa joka taas on LVM:n omistajaohjauksessa.

Itse totean yhteenvetona, että siinä missä tuoreimmat viralliset selvitykset ovat varovaisestikin arvioiden tarkoitushakuisia eli tuotettu tukemaan jo tehtyjä poliittisia päätöksiä, pohjaa tämä tuore Malmityöryhmän raportti sentään vallitseviin olosuhteisiin, niin kuin kenttää käyttävät ne kokevat. On käsittämätöntä jos mahdollisuuksia kartoittava ja ainakin viime viikkoon asti yksimielisen työryhmän selvitys sivuutetaan siksi, että työryhmä ymmärsi tehtävänsä laajemmin ja kenties paremmin kuin alkuperäinen tehtävänasettaja.

Advertisements

3 kommenttia artikkeliin ”Uusinkaan lentokenttäselvitys ei kelpaa

  1. Kuulema Risikon järjestämästä tilaisuudesta on olemassa ääninauha jossa aivan selvästi todetaan työryhmän perustaminen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s