Poliittinen tahto, sillä mennään!

Mikä on se voima joka sivuuttaa oikeuslaitoksen ja järjen? Poliittinen tahto. Se on kaupunkilaiselle kallis katatoninen tila jonka välitön määrittely on helppoa mutta parantaminen ei. 

Poliittisella tahdolla on perusteltu vaikka mitä hankkeita ja ristiretkiä. Ei nyt mennä Napoleoniin tai Toiseen maailmansotaan kun lähempääkin löytyy paalumerkkejä: Länsimetrosta ja sen jatkeesta esitetyt ja avoimesti arvauksiksi myönnetyt kannattavuuslaskelmat, Pisarasta teetetyt selvitykset ja Malmin lentokenttää murskaavat huhut ja valheet. 

Koska HKL:n johtokunta on puheenjohtajaansa myöten kriittinen pitää valtuutus automaattimetro 2:lle hakea Helsingin kaupunginhallituksesta. Se tapahtuu vielä tänään kun asia ”tuodaan tiedoksi”. Virkamiesten toiveena on, että kaupunginhallitus ohjeistaisi HKL:n johtokuntaa. Tämän voi ymmärtää myös painostuksena.

Metroradan automatisointi tarkoittaisi HKL:n selvityksen mukaan nykyisen junakaluston romuttamista ennen aikojaan. HKL:n mukaan se olisi kannattavaa vaikka samassa selvityksessä ei juurikaan pohdita automatisaation edellyttämää kasvavaa huoltoa ja ylläpitoa eikä huomioida Espoon autovimmaa, mikä HSL:n mukaan tuottaakin ennakoitua vähemmän matkustajia metroon, mikä taas nostaa joukkoliikenteen kustannuksia per matkustaja, mikä taas… Joka tapauksessa, Espoossa ilmaisparkkeja pitäisi lisätä ja moottoritietä leventää. HKL:n selvityksessä väitetään myös että kuljettajista pitää luopua koska ainoastaan automaatti kykenee tarpeeksi tiheään vuoroväliin. Käsittääkseni mikään esimerkki maailmalla ei tue väitettä.

Tietojeni mukaan selvityksen tehnyt työryhmä ei ollut yksimielinen varsinkaan junien romuttamiseen liittyen.

Automaattimetrolla on paha periytyvä akne. Nyt olisi hyvä rauhassa parannella oloa eikä törmäillä tokkurassa jatkoille.

Ehkä kapasiteettiongelma olisi ensin hyvä todeta omin silmin ja vasta sitten kinuta 250-300 miljoonaa euroa lisää projektiin, jonka edellisistä virheistä ei ainakaan näyttöjen mukaan ole otettu opiksi ja johon liittyy toimivan kaluston romuttamiseen tähtäävä päätös aikana, jolloin koulujen ryhmäkokoja halutaan kasvattaa, terveudenhuollosta loppuvat rahat ja kirjastotkin – eli yhteensä sivistyksen perusta – ovat uhattuna.

Siemens haluaa todennäköisesti myydä Helsinkiin ne uudet junat. HKL:n johtokunnassa on ymmärretty mikä soppa siitä seuraa jos uuden kaluston hankinta tehdään samaan aikaan kun HKL ja Siemens kiistelevät käräjillä edellisen hankinnan kymmeniin miljooniin euroihin kohoavista vaateista.

Automaattia, jos sellainen todella todella todella koetaan välttämättömäksi ja lisäarvoa tuovaksi, ei rakenneta yhdessä yössä. Hankinta on prosessi joka kestää ehkä viisi vuotta. Ostamisen voi varmasti aloittaa myös 5-10 vuoden kuluttua, jos tarvetta on. 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s