Automaattisekoilu jatkuu

MOT_taske2
Ylen MOT helmikuussa 2013. Mikään ei muuttunut.

Siemensjohtajan haastattelu aamun Hesarissa täsmentää laajassa yleisessä tiedossa olleen automaattimetrofarssin taustoja. Alkamassa on todellakin kaikkien aikojen oikeudenkäynti.

HKL:n tiedotearkistosta saattaa edelleen löytää vuosien takaisen tiedotteen. HKL ja Siemens olivat juuri solmineet sopimuksen, jonka mukaan Siemens automatisoi Helsingin vanhat metrojunat. Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Saurin mukaan ”hankinta on maailman mittakaavassa ainutlaatuinen”. En millään muista Siemensin tai kenenkään muunkaan esittäneen vastalauseita. Nyt yhtiön liikennedivisioonan johtaja Juha Lehtonen kuitenkin ”muistuttaa, että vastaava hanke Kööpenhaminassa onnistui.”

Köpiksessä muuten ei automatisoitu vanhoja junia vaan tehtiin alusta asti automaattirataa.

Eli Helsingissä maailman mittakaavassa ainutlaatuista taitaa olla vain sössimisen määrä.

Lehtijutun mukaan apkj Sauri ja HKL:n silloinen toimitusjohtaja Matti Lahdenranta ”pelastivat hankkeen raiteilleen toukokuussa 2012”. Tosiasiassa ”pelastusoperaatio” valmisteltiin ja osin myös toteutettiin luottamushenkilöiden ja kaupunkilaisten siitä tietämättä. Tuossa vaiheessa projektin ongelmat olivat jo todella pahoja. HKL:n ja Siemensin yhteistyö katkesi vasta vuoden 2014 lopussa ja nyt sitten odotellaan pääsyä käräjille. Ennuste on huono. Helsinkiläisten maksettavaksi tulee kymmenien miljoonien lisälasku.

Lehtosen mielestä HKL:n kärkijätkät olivat hyviksiä kun taas ne naiset ja miehet jotka omin silmin näkivät puuhastelun tason sekä paneutuivat päätösasiakirjoihin – verstaalla ja HKL:n johtokunnassa – olivat pahiksia. Viimeksi mainittuihin kuuluu myös media.

Mutta mitä tekevät hurjia ylimääräisiä kustannuksia aiheuttaneet virkamiehet ja poliitikot? Jatkavat ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut: Ihan pienen mittatappion vastineeksi saadaan jonkin verran uutta ja aivan helvetin kallista metrorataa.

EDIT 18.2: Helsingin käräjäoikeus ei vielä ole määrännyt oikeudenkäyntipäivämäärää. Oikeus ottaa ensin kantaa Siemensin esittämään salassapitoesitykseen ja lisäys Kööpenhaminan metrosta.

 

Mainokset

16 kommenttia artikkeliin ”Automaattisekoilu jatkuu

  1. ””Vanhan kaluston automatisointi on niin iso asia, että sillä on oltava asiakkaan puolelta kaikkien tuki. Nyt sitä ei ollut”, sanoo Siemensin liikennedivisioonan johtaja Juha Lehtonen. ”

    Ja seuraavassa lauseessa todetaan, että vastaava projekti onnistui Kööpenhaminassa. Varsin kylmää ja laskelmoitua tavallisen HS-lukijan harhauttamista ja sympatian hakemista. Aikalailla epäreilu vertailu, kun Köpiksen metro tehtiin alusta alkaen automaattia varten ja uusilla automaattiseksi suunnitelluilla junilla. Niin ja… toimittajana ei ollut Siemens.

    1. Toivottavasti käräjillä tämäkin lause puretaan atomeiksi, että mitähän lausuja on tarkoittanut vai onko jutun kirjoittaja ymmärtänyt väärin? Asiaa ei muuten vieläkään ole juttuun korjattu / täsmennetty vaikka kommenttiosioissa usa lukija siitä on huomauttanut.

  2. Kööpenhaminassa ei yritettykään automatisoida vanhoja junia kun siellä ei sellaisia ollut. Hiuksen hieno ero!

  3. Luultavasti Siemens pyrkii tällä tarinallaan viemään uskottavuutta tulevilta HKL:n työntekijöiltä, joita varmasti kuullaan todistajina oikeudenkäynnistä. Eli Siemensin strategiana näyttäisi olevan kyseenalaistaa kaikkien heidän kannaltaan epämiellyttävien lausuntojen uskottavuus antamalla ymmärtää, että ne johtuvat HKL:n sisäisestä taistelusta, ehkäpä valtakamppailusta. Ja kuten hyvillä tarinoilla, niin tälläkin ikävä kyllä on todellisuuspohja: onhan HKL:n sisällä todellakin riidelty siitä, onko automatisoinnissa järkeä vai ei. Tämä haastattelu olisi siis tällaisen strategian pohjustamista julkisuudessa, hyödyntäen fiksusti Hesarin metromyönteisyyttä.

    1. Miten HKL:n tulevia työntekijöitä voidaan kutsua todistamaan tätä asiaa missään oikeudessa. Eivät he mitään tiedä tästä projektista. Aika lievästi sanottu että sisäinen valtataistelu oli ongelma. Huhujen mukaan nimenomaan projektin etenemistä HKL: n puolelta estettiin ja hidastettiin kaiken maailman lainopillisilla kiemuroilla. Valtataistelu ja johtajien hiekkalaatikkoleikit oli ongelma josta ei olla puhuttu tarpeeksi. Näin olen kuullut useista luotettavista lähteistä.

      1. Pieni lipsahdus näköjään. Tarkoitin tietenkin nimenomaan projektissa mukana olleita työntekijöitä, joita varmasti pyydetään kertomaan automatisoinnissa olleista ongelmista. Tuo ’tuleva’ kait tuli tulevasta oikeudenkäynnistä.

        Ajatuksen logiikka oli, että Siemens todennäköisesti väittää, että näissä tulevissa todistajanlausunnoissa esitetään ongelmat todellista pahempina, koska osa HKL:n työntekijöistä haluaa näyttää tuonaikaisen johdon mahdollisimman huonossa valossa.

      1. Tommy, voisitko hieman valaista mitä tiedät HKL:n puolen ongelmista projektissa esim. henkilöstösuhteista ja miten projektia on edistetty. Itse olen kuullut moneltakin HKL:n henkilöltä ja myös muilta projektiin läheisesti osallistuneita aika mielenkiintoisia tarinoita.

      2. Vähin mitä voin sanoa on, että mielenkiintoisia tarinoita olen minäkin kuullut. Mua mietitytti jo vuosia sitten projektijohdon siirtyminen metropuljusta pääkonttorin suunnitteluosastolle. Vaikutti silloin ja edelleen vaikuttaa siltä, että tämä koettiin epäluottamuslauseena siinä pajassa missä metroja on huollettu ja rakennettu ja ajettu vuosikymmeniä. Projektijohdon sekavat julkiset lausunnot liittyen hankkeen etenemiseen eivät varmasti ole vahvistaneet oman talon uskoa automaattimetroon.

      3. Tommy, kun olen tässä viime kuukausina lukenut tätä blogia ja myös keskustellut useiden tähän projektiin osallistuneiden kanssa niin en voi välttää kysymästä edelleen miksi et ole syvällisesti kyseenalaistanut sitä kuka / miksi projektia on jarruttanut. En halua puolustella Siemensiä mutta totuuden ja tasapuolisuuden vuoksi eikö tämäkin asia olisi hyvä selvittää. Minullekin on eri henkilöt kertoneet mitä ihmeellisempiä asioita miten asioita ja projektia on jarrutettu

      4. Olen kysellyt ja pohtinut ja mielestäni kirjoittanutkin? Minusta selkein vastaus kysymykseesi ilmenee projektin päätösasiakirjoista. Papereiden perusteella hanketta ei ole osattu suunnitella, ei johtaa eikä jalkauttaa. Ongelmat kasaantuivat mutta projektia jatkettiin. HKL:n sisällä tähän reagoitiin kun ero julkisuuteen annettujen tietojen välillä ja henkilöstön om silmin tekemien havaintojen välillä kasvoi kasvamistaan. En silti tiedä yhtään tapausta missä HKL:n työntekijä olisi omalla toiminnallaan edelleen hankaloittanut hanketta, siis muuten kuin kertomalla mielipiteensä. Käsittääkseni HKL:n sisällä (lue: johdossa) on myös kahta koulukuntaa – on niitä jotka haluavat automaattimetron mihin hintaan tahansa ja niitä jotka eivät missään nimessä sitä kelpuuta. Jakautumisen syitä voi hakea Helsingin metron historiasta. Siemensin toiminta, julkisuuden hallinta ja tulkinta esim. Suomen julkisuuslaista ei varmaankaan ole edesauttanut hankkeen etenemistä.

    1. ”En silti tiedä yhtään tapausta missä HKL:n työntekijä olisi omalla toiminnallaan edelleen hankaloittanut hanketta, siis muuten kuin kertomalla mielipiteensä. ”. Mutta kun monet muut näyttävät tietävän ja vielä tarkasti kenestä puhutaan

      1. OK. Kerro lisää. Minua kiinnostaa tietää että mitä tämä kontraproduktiivinen toiminta on käytännössä ollut ja jos kyseessä on projektijohtoa niin nimiäkin voi esille laittaa. Jos kyseessä on ilmiselvien virhearviointien ehkä jatkuvakin kritisoiminen niin en osaa vielä pitää sitä hankkeen hankaloittamisena. Täytyy muistaa että tässä toimitaan helsinkiläisten rahoilla. Asennusten tahallinen viivyttäminen tai muulla tavalla sabotoiminen olisi jo kovaa uutiskamaa, ja seuraisihan siitä kai irtisanominenkin?

      2. Soittele ja kysele lisää. Minäkin olen vain kuullut asioita muilta. Ehkä kuitenkin muut kuin HKL: n palkkalistoilla olevat henkilöt kertovat totuuden ???

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s