Arvaamalla saa kallista

Mikähän on Länsimetro Oy:n hallituksen funktio? Helsingin kaupunki omistaa yhtiöstä kolmanneksen. Hallituksen varapuheenjohtaja on HKL:n tomitusjohtaja Ville Lehmuskoski. Hän peri tehtävän HKL:n ex-toimari Matti Lahdenrannalta. Helsingin kaupungin budjettipäällikkö Tuula Saxholm on LMOY:n hallituksen pitkäaikainen jäsen. Ja koko metrohanketta, siis Helsingin metron uudistamista (mukaan lukien oikeudenkäyntejä vaille valmis automaattiprojekti) sekä Länsimetron rakentamista välille Ruoholahti–Matinkylä, valvoo joukkoliikenteestä vastaava apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri.

LMOY070316_1.JPGNäistä lähtökohdista kaupunkilainen voi hyvällä syyllä olettaa että Länsimetron rakentamiseen liittyvät yksityiskohdat ovat jatkuvasti ja viivytyksettä Helsingin kaupungintalon tiedossa. Näin onkin jos Espoolaiseen Jouni J. Särkijärveen (Kok.) on uskomista. Hänen Facebookiin tekemänsä päivityksen mukaan ainakin Helsingin kaupunginhallituksen konsernijaostoa on koko ajan informoitu. Toisin sanoen Särkijärven mukaan joku Helsikngingin kaupungintalossa on jo syksyllä tiennyt, että arvio Länsimetron rakennuskustannuksesta tarkentuu noin 1,1 miljardiin euroon, mikä tarkoittaa kustannusten ylittymistä 240 miljoonalla eurolla eli 30 prosentilla, mikä edelleen tarkoittaa että myös helsinkiläisten maksuosuus kasvaa. Se kasvaa ainakin 20 miljoonalla eurolla.

Skärmavbild 2016-03-08 kl. 16.09.54

Kuitenkin esimerkiksi Lasse Männistö (kok.) on yllättynyt.

Pekka Saurikin on uutisesta yllättynyt, Länsimetro Oy:n tiedote tässä.

Demareita risoo ja RKP:kin kiehuu. PeruS, Vasemmisto, SKP, Keskusta ja muut liittynevät rähinään kun valtuusto jonkun viikon kuluttua joutuu lisärahoituksesta taas keskustelemaan.

Olen koko päivän odottanut että myös vihreistä joku olisi yllättynyt ja vaikkapa selostanut tai edes päivitellyt metrohankkeen nielemiä rahoja. Ehkä sitten illan mittaan? Ehkä soitan perään, ehkä en. On tässä jo vuosien mittaan soiteltukin.

Tarkastusvaliokunta, joka äskettäin vuosikertomuksessa huomautti HKL:ää huonosta taloudenpidosta ja kehotti toiLMOY070216_2.jpgmenpiteisiin metroprojektin johtamisen laadun parantamiseksi, ihmettelee varmasti muutama viikko sitten tehtyä ilmoitusta kenties pienen lisärahoituksen tarpeesta. Käsitys pienestä ja suuresta voikin olla niin erilainen.

Mietin myös mitä joukkoliikenne saa maksaa. Nähtävästi suurin piirtein mitä vain. Hanke on hyvä ja koska hanke on hyvä pitää tätä hyvää edistää, ja lisäksi on jo rakennettukin niin paljon. Eihän tätä voi keskeyttää. On päinvastoin rakennettava lisää. Tämänkin olen tänään päättäjiltä kuullut, siis sen lisäksi että kustannusnousuja on perusteltu sillä, että metroja rakennetaan tässä maassa niin harvakseltaan. Tällä ilmeisesti halutaan kertoa, että metroja pitäisi rakentaa peltojen alle enemmän jotta osaaminen paranisi.

Länsimetron kustannusten kaupungintalossa aiheuttamasta aivomyrskystä lisää keskiviikon HBL:ssa.

 

Mainokset

6 kommenttia artikkeliin ”Arvaamalla saa kallista

  1. Olen ollut pitkään siinä uskossa, että Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Kokkinen on ainoa, joka tietää edes vähän, missä kustannusten suhteen mennään. Hän sitten kertoilee hesarille/ylelle näitä varmoja kustannusarvioitaan milloin viitsii.

    Esimerkiksi 25.3.2015 kustannusarvio oli 1008 miljoonaa: ”Yksi miljardi ja kahdeksan miljoonaa euroa on ennuste, enkä näe, että se olisi uhattuna.” http://www.hs.fi/kaupunki/a1427266631788

    Tuon kommentin jälkeen hintaa on tullut taas 80 milliä lisää. Kiinnostaisi tietää, millä meriiteillä tämä Kokkinen on suojatyöpaikkaansa valittu.

    1. Kunnon virkamies meininkiä. Haukutaan muita mutta ei ehdoteta miten asiat olisi pitänyt hoitaa. Tällaisia projekteja ei vaan hoideta helposti. Ja koska mitään vertailukohtaa ei ole, niin kustannusten arviointi on vaikeaa.

      1. Aikalisä olisi ehkä ollut paikallaan keväällä 2012 kun siihen oli mahdollisuus… Mitä tulee tähän viimeisimpään käänteseen, niin Espoon radan kustannukset kohosivat tai siis täsmentyivät 80 miljoonalla eurolla lokakuusta 2015 maaliskuuhun 2016. Kukaan ei ole osannut selittää miten näin raju muutos ei ollut nähtävissä jo esimerkiksi vuodenvaihteessa tai edes helmikuussa vaan se tuotiin Helsingin kaupungintaloon nyt maanantaina. Sinänsä muutamalla kuukaudella ei varmaan olisi itse rahojen kannalta merkitystä, mutta tämä menettelytapa nyt aiheuttaa päättäjille aneyrysman eli vaikeuttaa asian asiallista käsittelyä sekä mahdollisesti huonontaa entisestään kaupunkilaisilla hallinnosta olevaa mielikuvaa.

      2. Koko tunnelimetro Espoon metsien alle olisi pitänyt jättää rakentamatta. Ei sen vaikeampaa.

        On absurdi ajatuksin rakentaa nykyisten Länsiväylän bussikaistojen kanssa päällekkäinen joukkoliikenneyhteys välille, jossa bussien kapasiteetti ei ole loppumassa mihinkään.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s