Ja käytävällä eteenpäin!

kokkinenlehmuskoski
Selityksiä jo vuodesta 2008. 

Oli kahvia ja lautasella pullaa. Tunnelma oli mukava vaikka oltiin keskellä Helsinkiä tyhjyyttä kumisevassa postin pääkonttorissa. HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi luki paperista, että Länsimetro on hyvä vaikka toimivia bussilinjoja lakkautetaan ja että monen espoolaisen ja helsinkiläisen työmatka pitenee. Tulee lisää vaihtoja ja enemmän kävelyä. Seinään liisteröity ja painovirheinen Länsimetron asemakartta-juliste tippui kovasti äänehtien alas.

Rihtniemen mukaan uuteen metroon mahtuu noin kuuden junavaunullisen verran lisää matkustajia verrattuna nykyiseen tilanteeseen: Prosenteissa lisäys on 6-7.

Myös kaupunkitutkija ja Espoon kaupungin kehitysjohtaja lausuivat Espoon metrosta kauniisti. Länsimetro mahdollistaa asioita, on jopa välttämätön kun pääkaupunkiseutu kasvaa. ”Valtakunnallisesti tärkeä hanke.” Miljardi-investointi maksaa kyllä itsensä takaisin. Jos ei heti huomenna niin viimeistään 150 vuoden päästä. Tätä kaupunkitutkija ja kehitysjohtaja eivät sanoneet. Se on oma arvioni, joka perustuu aikaisemmin kuulemiini vaikutusvaltaisten henkilöiden arvauksiin.

HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski kertoi että metroon on otettu töihin 71 uutta junankuljettajaa. Siis niiden entisten lisäksi. Heitähän on 85.

Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinenkin oli leppoisalla tuulella. Hommat kuulemma sujuvat, paitsi että uudella rataosuudella ei vieläkään koeajeta oikeita junia. Ei kuulemma haittaa. Hyvin ehtii. Länsimetron käynnistyminen on vasta 151 päivän päässä.

Näihin selvityksiin kului aikaa noin 43 minuuttia. Kun tässä ajassa ei kukaan puhunut tunnelien kairaamiseen upotetusta rahasta, ajattelin että minä sitten yritän.

– Pahoittelen että jälleen pilaan mukavan tunnelman, mutta kun te ette maininnut sanallakaan Länsimetron hurjasti kohonneita rakennuskustannuksia niin voisitteko kertoa mitä Helsingin kaupunginhallituksessa tapahtui reilu viikko sitten?

Siellähän oli melkoinen älämölö kun luottamushenkilöille selvisi, että Helsingin osuus Länsimetrosta kallistuu 20 miljoonalla eurolla. Muiden muassa Lasse Männistö (kok.) poltti totaalisesti päreensä.

Postitalossa Lehmuskoski pahoitteli tilannetta. Kokkinenkaan ei enää myhäillyt.

Selvisi että akuutin (ja ilmeisen kroonisen) lisärahoituksen tarpeesta on keskusteltu Länsimetro Oy:n hallituksessa maaliskuun 3:na päivänä. Se on mielenkiintoista. Omien lähteitteni mukaan Helsingin puolella tarkastuslautakuntaa ja HKL:n johtokuntaa on informoitu tätäkin aikaisemmin. Lautakunnalle ja johtokunnalle on kerrottu ”pienistä hinnan tarkistuksista”.

Helsingillä on Länsimetro Oy:n hallituksessa kaksi edustajaa. On Ville Lehmuskoski ja on kaupungin budjettipäällikkö eli rahoitusjohtaja Tuula Saxholm. Piuhoja on siis vedetty Taipolan konttorista suoraan Kauppatorin kupeeseen jotta tieto kulkisi.

Soitin sitten Tuomas Rantaselle (vihr.). Rantanen on kaupunginhallituksen varajäsen ja HKL:n johtokunnan puheenjohtaja. Rantanen:

– Tämä tuli täysin puun takaa.

Siis lisärahoituksen tarve tuli täysin puun takaa. Rantasen mukaan on kuitenkin rakennettava valmiiksi, ei voi mitään. Totesin että näin varmaan on. Että tässä vaiheessa, maaliskuussa 2016, on ei voi enää poistaa kiskoja ja muurata asemia umpeen.

– Entäs projektijohdon vaihtaminen? Tässähän on muitakin isoja joukkoliikennehankkeita tulossa (Raidejokeri) ja eräs iso kesken (Länsimetron jatke), kysyin.

Rantasen mukaan potkuista ei ole virallisesti keskusteltu ja joka tapauksessa vastuuhenkilöitä pitää ensin kuulla. Sen on varmasti ihan oikein. Sivistynyttä.

Postitalossa merkillinen lehdistötilaisuus oli loppumaisillaan. Koska helsinkiläispoliitikkojen – käytännössä kaupunkilaisten – odotetaan kohta suostuvan ylimääräisen 20 miljoonan euron maksajiksi esitin metromiehille retorisen kysymyksen: Tuletteko itse selittämään valtuustolle miten tähän tilanteeseen on jouduttu?

– Totta kai. Tulen paikalle, Matti Kokkinen vastasi.

HBL 18.3.2016: Vd:n för Västmetrobolaget lovar förklara kostnadsökningarna

Advertisements

Yksi kommentti artikkeliin ”Ja käytävällä eteenpäin!

  1. ”Länsimetro on hyvä vaikka toimivia bussilinjoja lakkautetaan ja että monen … työmatka pitenee. Tulee lisää vaihtoja ja enemmän kävelyä.”

    No näinhän on ollut asia Itä-Helsingin osalta jo vuodesta 1982. Mitäs valittamista tuossa on että Espoossakin päästään tästä ihanuudesta nauttimaan?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s