Mikä poliittinen vastuu?

Mitä on poliittinen vastuu Suomessa, sitä eivät tiedä politiikan tutkijatkaan. Sen perään kuitenkin kyseltiin keskiviikkona Helsingin valtuustossa.

Moni luottamushenkilö on pahoittanut mielensä kun Länsimetron rakentaminen maksaa paljon luvattua enemmän. Joitakin tuntuu kuitenkin häiritsevän vielä enemmän se, että holtittomaan taloudenpitoon etsitään nyt syyllisiä. Esimerkiksi pääasiassa VR:ssä nykyään vaikuttavan Otto Lehtipuun (vihr) mielestä on tyypillistä Suomi-meininkiä katsoa taaksepäin. Virheistä pitää oppia ja sitten eikun eteenpäin. Ilmeisesti Valtion rautateillä hyväksi koettu strategia.

Eteenpäin on tosiaan menty siinä mielessä että kustannukset ovat karanneet täysin käsistä ja Länsimetron liikenne ehkä alkaa elokuussa 2016. Tai ”näillä tiedoilla”, kuten metrohankkeesta Helsingissä vastuussa oleva apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri sanoi. Eteenpäin ei ole menty siinä mielessä, että keskiviikon valtuustokeskustelu oli hyvin monia puheita myöten kahden vuoden takaisen edellisen Länsimetrokeskustelun toisinto. Silloinkin ihmeteltiin että mitä mitä, kuinka tämä on mahdollista jne – ja todettiin että pakko on jatkaa kun niin paljon on jo rakennettu.

Kuten silloin nytkin todettiin että kaupunginhallituksen konsernijaostoa on informoitu Länsimetron tilanteesta. Kuten silloin, tieto on merkitty papereihin eikä muuta. Metkaa menoa.

Ja kuten silloin valtuutetut Thomas Wallgren (SDP) ja Yrjö Hakanen (SKP) arvostelivat tälläkin kertaa äänekkäimmin konsernijaostoa ja valtuustoa kädettömyydestä. Wallgren muistutti, että kun vaaleihin lähtee ja tulee valituksi saa valtaa ja vastuuta. Se vastuu tarkoittaa sitä, että ongelmatilanteissa myös toimitaan, tehdään jotain eikä ihmetellä vuosikausia. Ei voi paeta sen taakse että valtuustotyö on sivutoimi. Wallgren patisti kaupunginhallitusta parantamaan kaupungin tytäryhteisöjen ohjausta ja valvontaa ja myöskin tuomaan valtuustoon ehdotuksen uudesta ohjeistuksesta. Esitys raukesi kannattamattomana.

HKL:n johtokunnan puheenjohtaja Tuomas Rantanen (vihr) voivotteli tarkastuslautakunnan tilannetta. Se kun voi puuttua ainoastaan Helsingin sisäisiin asioihin ja Länsimetro Oy on Helsingin ja Espoon yhdessä omistama firma. Ei muistanut tai halunnut mainita, että Helsingin valtuustohan LMOY:n ja sitä myöden koko projektijohdon rakensi ja hyväksyi.

Tatu Rauhamäki (kok) yhtyi kiukkuun ja tarkensi lisäksi, että isoja ongelmia on kaupungin omassa liikennelaitoksessakin. HKL:ssä ei osata suunnitella eikä laskea eikä toteuttaa ainakaan metrohankintoja.

Moni valtuutettu kysyi millä pensseleillä Helsingin kaksi edustajaa Länsimetro Oy:n hallituksessa, budjettipäällikkö Tuula Saxholm ja HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski, ovat hallitukseen itsensä maalanneet. Ei vastausta.

Lehdistöaitiossa istuntoa seuranneen LMOY:n toimitusjohtaja Matti Kokkisen mukaan luvatusta ulkopuolisesta selvityksestä ei ole päätöksiä eikä hän tiedä koska niitä tehdään.

Ja taas ihmeteltiin Espoon lyhyitä laitureita, että miten ne sinne päätyivät? Nii-in. Miten? Valtuutettujen muisti tai luetun ymmärtäminen ei nyt oikein toimi.

Farssi. Fiasko. Sirkus ja painajainen. Siinä yleisimmät sanat millä valtuutetut aloittivat puheenvuoronsa. Siinä oikeastaan kaikki mistä maailman taatusti ainutlaatuisimman metrohankkeen maksaja eli kaupunkilainen on valtuuston kanssa samaa mieltä.

Mainokset

5 kommenttia artikkeliin ”Mikä poliittinen vastuu?

    1. Haufka Wappuva! näin jälkikäteen. Keskustelin tosiaan näistä asioista muutaman politiikan tutkijan kanssa. Meillähän on Suomessa melko lailla erilainen kulttuuri verrattuna esimerkiksi naapuri Ruotsiin. Siellä esim. lahjustuomion saanut Louko olisi heti pistetty pihalle. Toisaalta itänaapurissa meno näyttäisi olevan täysin päinvastainen. Että mitä pätevämpi nahjus, sen näkyvämpi virka.

  1. ”Moni luottamushenkilö on pahoittanut mielensä kun Länsimetron rakentaminen maksaa paljon luvattua enemmän.”
    ”Eteenpäin on tosiaan menty siinä mielessä että kustannukset ovat karanneet täysin käsistä ja Länsimetron liikenne ehkä alkaa elokuussa 2016. Tai ”näillä tiedoilla”, kuten metrohankkeesta Helsingissä vastuussa oleva apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri sanoi.”

    Anteeksi, että taas muistelen menneitä.
    Eli automaattimetrohanketta.
    Minulla sentän kaiketi jonkin asteinen muisti pelaa, vaikka yleisesti ottaen muistini on aika heikko.
    Ehkä minun tulisikin hakeutua huonomuististen, tai ehkä valikoivasti muistavien, poliitikkojen kastiin.
    Tässä muisteluitani, ja ratkaisu, mikäli sellaisena kyseistä lopputulemaa joku haluaa pitää.

    Muistelen siis, että aikoinaan automaattimetro ”leivottiin sisään” 70 miljoonan euron hinnalla.
    Tämä oli sillä tavalla ainutlaatuinen suunnitelma, että se olisi itsensä mukaan maksanut itsensä takaisin 30 vuodessa, mm vähäisempinä henkilöstökuluina.
    Nykyään kukaan ei kaiketi todellisuudessa odota hankkeen tuottavan yhtään mitään, milloinkaan.

    Aloin kuitenkin miettiä, ihan vaan itse itseäni mielyttääkseni, että missä ajassa Sauri voisi tehdä saman.
    Eli pudottaa automaattimetrohankkeen kulut nollaan, henkilöstökuluina siis.

    Wikin mukaan apulaiskaupunginjohtajille maksetaan 12 800 euroa kuukaudessa.
    Muistelisin myös, että Helsingin kaupunki vaatii Siemenssiltä 200 miljoonaa euroa automaatiosotkuista johtuen.
    Eli Helsingin kaupunki lienee omasta mielestään kärsinyt moisen määrän rahaa pieleen menneestä hankkeesta.

    Äkkinäisesti laskettuna, Saurin ottaessa loparit, hän voisi säästää rahat takaisin n 1300 vuodessa.
    Mikäli uskomme edelleen 70 miljoonan budjettiin, onnistuu Sauri tempussaan jo noin 450 vuodessa.

    Tehokasta.

    ”Mitä on poliittinen vastuu Suomessa, sitä eivät tiedä politiikan tutkijatkaan. Sen perään kuitenkin kyseltiin keskiviikkona Helsingin valtuustossa.”

    ”Farssi. Fiasko. Sirkus ja painajainen. Siinä yleisimmät sanat millä valtuutetut aloittivat puheenvuoronsa. Siinä oikeastaan kaikki mistä maailman taatusti ainutlaatuisimman metrohankkeen maksaja eli kaupunkilainen on valtuuston kanssa samaa mieltä.”

    Olen ihmetellyt myös vähäistä kommenttien määrää tällä sivustolla.

    Moni kommentoijahan tunnetusti ”huutelee nurkan takaa” ihan vaan kun se on niin kivaa.
    Nyt kuitenkin kommenttien määrässä on tapahtunut aikamoinen alamäki.

    Mistä tämä johtuu?

    Eikö kukaan enään halua toitottaa tuomiopäivän teemaa.
    Jos näin, niin miksi.

    Ehkä kriittinen kommentointi liittyy toimivaan toimintaan.

    Nyt kun, jopa provokaattorit, ovat todenneet, että tämä projekti on oikeasti menossa päin peetä, eivät haluakkaan enään kritisoida sitä, koska ns kriittinen massa meinaa ylittyä eikä kukaan tosiasiassa kaipaa pamausta?

    Onko tässä nähtävissä demokratian Damokleen miekka?

    1. Show on jatkunut kauan eikä esityksissä ole ainakaan pääosan esittäjät vaihtuneet. Ja asiallisesti on koko ajan menty kohti juuri sitä huipennusta, mistä tässä blogissa on kirjoitettu – älyttömän kallista peltojen alle kaivettua metroa. Siinä ei ehkä enää ole uutisentynkää, vaikka projekti muuten tynkä onkin? Eikä niitä kommentteja alun alkaenkaan huikeita määriä ole ollut. Tätä alustaa en ole itse oikeastaan ollenkaan markkinoinut koska leipätyö on toisaalla. Siihen nähden sivuston kävijäämäärä (lukijoita) on ihan kohtuullinen. Viimeisimpien tilanneselostusten mukaan ”näyttää siltä” että Länsimetron liikenne alkaa elokuussa 2016. Siis näyttää siltä, ei ole varmaa. Eli voi olla, että tänne blogiinkiin tulee kohta taas tiheämpään päivityksiä. 😉

      1. ”Show on jatkunut kauan eikä esityksissä ole ainakaan pääosan esittäjät vaihtuneet. Ja asiallisesti on koko ajan menty kohti juuri sitä huipennusta, mistä tässä blogissa on kirjoitettu – älyttömän kallista peltojen alle kaivettua metroa. ”

        Totesin tänään, että edistysaskelia on otettu.

        Itäkeskuksen laiturille on ilmestynyt uusi ja kiiltelevän upea ”metro ei pysähdy keltaisella alueella” -teippaus, ihan laiturin reunaan. Tätä merkkausta avustaa vielä metron oranssilla värillä oleva teippaus jossa sanotaan, että metro pysähtyykin täällä.
        Tämä silmiinpistävä parannus on, urheilutoimittajatyylillä ilmaistuna, huikea.
        Huikean kirkas ja huikean paljon toiminnallisempi kuin edellinen ujo ja himmeä ja postikortin kokoluokkaa leva ”lyhyt metro pysähtyy tähän” -plagaatti, jota ei varmasti nähnyt kukaan kännykkäänsä tuijottava nykyihminen.
        Jonkin asteista kehitystä on siis havaittavissa.

        Joku on siis saanut älynväläyksen ja vielä osannut lanseerata sen hyvin, että se on jopa toteutunutkin.
        Ja yhdellä kertaa oikein, toisin kuin esimerkiksi Vuosaaren laituriovet, joita hinkutettiin vuodesta toiseen.

        Kaikki toivo ei siis ole vielä mennyttä, sillä ainakin teippitiimiin voi vielä luottaa 🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s