Pajusen ja Mäkelän käsissä

Espoon valtuusto sai kun saikin maanantai-iltana osallistua Länsimetrokeskusteluun. Kokkinen eroaa jos hallitus niin päättää, mikä taas on kaupunginjohtajien käsissä.

Kuten Helsingissä ovat poliitikot Espoossa yli puoluerajojen nyt hyvin, hyvin vihaisia. Metroprojektin johtoa kuvaillaan molemmissa kaupungeissa sanalla tunarit. Kekkonen toki lisäisi tähän, että sa*tanan.

Länsimetroyhtiön toimitusjohtaja Matti Kokkisella riitti tänään kiirettä. Espoon kaupunginhallituksen konsernijaoston kokouksesta piti mennä selittämään Helsingin kaupunginhallitukseen ja sieltä takaisin Espooseen valtuuston haukuttavaksi. Märkä rätti. Mielestäni Kokkinen kuitenkin hoiti selostushommat Espoossa asiallisesti ja rauhallisesti vaikka joviaalin miehen pinnan alla varmasti kipunoi.

Kysyin Kokkiselta että oletko pohtinut omaa jatkoasi?

– Se on Länsimetro Oy:n hallituksen käsissä, sanoi Kokkinen ja poistui rakennuksesta.

Hetkeä aikaisemmin hän sanoi valtuutetuille että on luottanut asiantuntijoihin.

– Pitäiskö minun vielä vetää kaapelitkin itse? Ihan kaikki ei onnistu.

Länsimetro Oy:n hallituksessa puhetta johtava Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalo vakuutti valtuustolle, että syntynyt sotku yllätti täydellisesti hallituksen viime viikon lopulla. Tästä ei kuitenkaan voi tehdä sitä johtopäätöstä että esimerkiksi Kokkinen erotetaan. Nimittäin puhujapönttöön nousi lopuksi ja draaman kaaren lopuksi Isä Espoo eli kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.

– Pajusen [Helsingin kaupunginjohtaja] kanssa olemme päättäneet että seuraamme tilannetta, siis sitä miten Länsimetro Oy:n hallitus nyt toimii, Mäkelä selosti.

Helsingin ylin johto kokousti Länsimetroaiheesta aikaisemmin päivällä. Kaupunginhallitus sai saman sisältöisen selostuksen kuin Espoon valtuusto. Lisäksi apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri kertoi, että ei hänkään mitään tiennyt.

Eli naruista nykivät Espoon ja Helsingin kaupunginjohtajat, mikä on ainakin siinä mielessä mielenkiintoista että Jussi Pajusen julkinen mielenkiinto metroradan laajnetumista kohtaan on tähän asti ollut lähinnä nolla.

Espoon valtuustossa kritisoitiin myös LMOY:n ja HSL:n aamulla tekemää päätöstä siirtää maanantaiksi luvattu tiedotustilaisuus myöhemmäksi. Että pitikö vielä tämä viestintämokakin tehdä? Nyt uudeksi päivämääräksi on täsmentynyt 21.6. Siirron syyksi ilmoitettiin se että ei ole mitään uutta kerrottavaa. Voi olla tottakin. Kysymyksiä on kuitenkin edelleen noin miljardi.

Mainokset

3 kommenttia artikkeliin ”Pajusen ja Mäkelän käsissä

  1. 1) Aikataulu: En usko että asioita tonkiva ihminen (reportteri) ei saisi tietää että aikataulun mahdollinen myöhästyminen tuli yllätyksenä, tai siitä tiedettin vasta nyt Hsl:n suvipäivien (7.6.2016) jälkeen, kun näin maallikkoseuraajakin sen arvasi. Myös perjantai ilta julkaisuaikana (kun politiikkojen ja kansalaisten ajatuksen muualla) viittaa siihen. Väitän että tj. Matti Kokkinen tiennyt. Myös insinöörien pitäisi tietää, että jos koeajoja tety vasta Otaniemeen asti ei lopun turvallisuudesta ole takeita 2) Vastuuhenkilö: Helsingissä kokoomus päättänyt syytää Sauria http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/404038-kokoomus-vaatii-selvitysta-pekka-saurin-roolista-lansimetron-johtamisongelma-on, Espoossa Länsimetro Oy:n hallituksen jäsen Kimmo Oila (kok.), ei lehtitietojen mukaan tiennyt myöhästymisestä http://www.lansivayla.fi/artikkeli/404211-lansimetron-johtoa-vaadittiin-vaihtoon-tama-on-taydellinen-farssi, tämänpäivän metrolehdessä syylliseksi esitetään projektikonsultti swecoa, joko em. firman toiminta amatöörimäistä (en usko), tai sitten ovat jo kauan sitten raportoineen tj. Matti Kokkiselle, aiakaulun pitävyydestä. Pitäisikö nyt tehdä etenemissopimus 2 ja ajaa Länsimetroa Lauttasaareen asti?

  2. Pätkäversiota, siis se että ajetaan metroa nyt aluksi vaikka Laruun asti, esitettiin myös Espoon valtuustossa. Minusta ehdotukseen ei ottanut kukaan vastuuhenkilöistä oikein kunnolla kantaa? Asiaan varmaan palataan.

  3. 1)
    Seuraavasta uutisesta voi vetää sen johtopäätöksen, että aikaa testauksille jotka koskivat kymmeniä tietoja oli alunperinkin (liian) vähän:
    https://www.rakennuslehti.fi/2016/06/lansimetron-yhteiskayttotestausten-aikataulutus-kaatoi-liikenteen-alkamisen-kuka-salasi-tietoa/:

    ”Järjestelmien piirissä olevia toiminnallisia alueita on yhteensä 8, joilla kullakin on noin 5000 valvontapistettä. Metron matkustusturvallisuuden takaa 52 erilaista automaatiojärjestelmää. Yhteiskäyttötesteissä testataan kunkin järjestelmän toimivuutta…..Järjestelmien testaus on ollut isoissa toteutuneissa infrahankkeissa aikaaviepää. E18-tien avaaminen lykkääntyi turvallisuusjärjestelmien testauksien vuoksi. Kehäradalla kaikkiin tarvittaviin testeihin oli varattu useita kuukausia.”

    ”Rakennuslehti kysyi toukokuun alussa Länsimetron Kokkiselta, onko testauksiin riittävästi aikaa ja kuinka pitkällä niissä ollaan…metron työmailta oli kuulunut jo muutamia kuukausia epäilyjä, ettei metro aloita liikennettä Espooseen elokuun puolivälissä, mutta kukaan ei halunnut puhua siitä omalla nimellään.
    Kokkinen vastasi toukokuussa lehden kysymykseen: ”Kyllä me kaikkemme teemme, että juna kulkee 15.8.2016.” Hän piti tuolloin suurimpana riskinä asetinlaitejärjestelmään liittyviä asioita.”

    Aikamoisella aikataululla yrittivät testata, metron tuloon alle 80 päivää, ja vasta ensimmäinen asema testtavana, asetinlaite + em. järjestelmät.

    2)
    Ymmärrän kuljettajapulan liikennöitsijöillä, mutta luulisi että käytöstä poistuvaa yli ikäistä (16-vuotta vanhoja) busseja riittäisi ajoon.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s