”Tämä on vain metrolinja”

Harvasta hankkeesta on tuotettu julkisuuteen niin paljon tietoa kuin metroradan laajennuksesta. Silti monella päättäjällä muisti pätkii. Ja vaikka esimerkiksi kalliota on tutkittu niin ei olekaan tutkittu. Tai jos ongelmista on varoitettu niin varoituksista ei ole piitattu. Ja mikähän on ”konkreettinen huhu”?

Kokosin tähän alle keskeisten vaikuttajien medialle viime kuukausina antamia lausuntoja. Lista päivittyy!

Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen

12.6 Helsingin Uutiset

– Valvonta ei ole tässä onnistunut, koska tieto tulee tällä tavalla myöhässä. Olisi ollut asianmukaista, että tieto olisi tullut aikaisemmin. Se, minkä takia asiantuntijamme eivät ole osanneet kertoa tai nähdä sitä, niin siihen en osaa vielä vastata. (Länsimetron alihankkijoiden valvonta petti – ”Anteeksiantamaton tilanne”)

13.6 Yle

– Tekniikka ja sen testaaminen on osoittautunut akilleen kantapääksi. (Espoon valtuusto kuohui länsimetron viivästymisestä – kenen on syy, kuka tämän maksaa?)

16.6 Länsiväylä

– En ole ollenkaan tyytyväinen omaan suoritukseeni. Ehkä minun olisi pitänyt ehtiä olemaan enemmän tuolla tunneleissa seuraamassa töiden etenemistä. Jätän kuitenkin yhtiön (Länsimetro Oy) hallituksen harkittavaksi sen, jatkanko tehtävissäni. (Länsiväylä selvitti: Länsimetron alihankkijoiden näkemykset vaihtuivat muutamassa päivässä)

23.6 Talouselämä

– Ei, tämä ei ole ydinvoimala, tämä on vain metrolinja. Tällainen iso infrahanke on aina haastava hanke. Louhitaan kalliota, joka kuitenkin on tutkimaton, vaikka sitä kovasti on tutkittu. Olemme kaikki kovasti pyrkineet saamaan metron liikenteelle elokuussa. Aikataulu on vain osoittautunut liian optimistiseksi. Ei vain onnistuttu. Kyllä meidän yhdessä täytyy juoksua parantaa. Minä tietysti Länsimetron Oy:n toimitusjohtajana olen vastuussa hankkeesta. (Länsimetron toimitusjohtaja: ”Tämä ei ole ydinvoimala”)

30.6 Helsingin Sanomat

Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen, etkö siis tiedä myöhästymiseen johtaneita syitä tämän tarkemmin vai etkö vain kerro?
– Ne ovat hyvin moninaisia, joten en ihan oikeasti edes tiedä niitä kaikkia.”
Mutta tiedätkö jotain?
– No se savuluukkuasia on yksi tällainen.” (Länsimetro avataan matkustajille viimeistään tammikuussa – toimitusjohtaja ei tiedä myöhästymisen syitä)

15.7 Yle

– Minä olen aina kertonut kokouksissa kaiken sen, mitä olen tiennyt ja mitä minulta on kysytty, enkä ole mielestäni mitään pimittänyt. (Väitteet sinkoilevat Länsimetro Oy:n, poliitikkojen ja HKL:n välillä – nyt äänessä on HKL:n johtokunnan jäsen)

17.7 Yle

– Siitä on niin monta vuotta, että en kyllä muista, miten se on silloin valmisteltu. (Länsimetron organisaatiosta vastaavat ”eivät muista”, miten organisaatio luotiin)

Twitter-kuvakaappaus
Apulaiskaupunginjohtaja Saurin alainen Rakennusvirasto osoittaa ketteryyttä ja tilannetajua. Kenties huumoriakin.

10.10 Yle huvudstadsregionen

Pressmeddelandet om förseningen har rubriken ”Samtestkörningsskedet fortsätter” (på finska: Yhteiskoekäyttövaihe jatkuu). Varför är rubriken inte att västmetron försenas?

– Sådan är rubriken i pressmeddelandet. Vi har funderat på den tillsammans, säger Kokkinen. (No sellainen se otsikko nyt on. Pohdimme sitä yhdessä.) (Västmetron försenas ytterligare)

10.10 Talouselämä

Ongelmia oli myös kiinteistönvalvontajärjestelmän ohjelmoinnin logiikassa.
– Siellä ykkönen ei ollut nolla tai nolla ykkönen, Kokkinen kuvaa ohjelmisto-ongelmia. (Länsimetro myöhästyy vielä ainakin kuukauden – ”Kaikki ovet eivät mene tarpeeksi kiinni”)

Helsingin kaupungin apulaiskapunginjohtaja Pekka Sauri

27.4 Helsingin kaupunginvaltuusto

– Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen on seuraamassa keskustelua. Hyvä uutinen on tietysti se, että länsimetro aloittaa liikennöinnin Ruoholahdesta Matinkylään elokuussa 2016. (valtuuston keskustelupöytäkirja)

13.6 Yle

– Tiedossa oli, että tottakai tässä on riskejä aikataulun kanssa niinkuin aina on kaikkien tällaisten isojen hankkeiden kanssa, mutta tämä, että se nyt ilmoitetaan, että tämä nyt viivästyy huomattavasti, niin sehän on aivan hämmästyttävää, ja tätä nyt selvitetään, että millä tavalla näin dramaattinen tieto on tullut näin myöhäisessä vaiheessa. (Sauri: Tietokatkoa länsimetron viivästymisestä selvitetään)

15.7 Yle

– Suuri hämmästyshän se oli, kun saatiin kuulla kaksi kuukautta ennen suunniteltua länsimetron avaamista, että se tulee viivästymään. Totta kai näin myöhään kun HSL:llä on jo mainoskampanja käynnissä, tuli olo, että miten tämä voi olla mahdollista. Mitään sellaisia konkreettisia huhuja emme kuulleet aiemmin. (Väitteet sinkoilevat Länsimetro Oy:n, poliitikkojen ja HKL:n välillä – nyt äänessä on HKL:n johtokunnan jäsen)

Espoon kaupunginvaltuston puheenjohtaja, Maria Guzenina (SDP)

13.6 Yle

– Huhuja on liikkunut pidemmän aikaa, mutta kun on koko ajan vakuuteltu, että metro on aikataulussa, niin olihan se yllätys. (Miljardimetron viimeisin viivästys näyttää yllättäneen kaikki – nyt järjestetään kiivaasti korvaavia busseja)

14.6 Iltalehti

– Kyllä täytyy sanoa, että valtuuston puheenjohtajana ja poliitikkona tällaisen tilanteen syntyminen turhauttaa ja saa vihaiseksi. Ei tällaiset tilanteet synny yhdessä yössä. Se, että joku jossain on halunnut salata tätä asiaa, vaikeuttaa hoitamista. (Länsimetron viivästyminen kiukuttaa Espoossa – Maria Guzeninan mukaan ollaan ”kaaoksen partaalla”)

14.6 Yle

– On pitkin kevättä jo tullut paljonkin huhupuheita ja ihan yhteydenottojakin, jonka vuoksi me olemme vieneet tietoa eteenpäin, mutta meille on aina vakuutettu ettei ole syytä huoleen. (Guzenina länsimetrosta: Swecon uskottavuus mennyt – Berner vaikenee)

10.10 Yle

– Myös syyllisten etsintä on tulossa: kuka tämän sässi ja missä vaiheessa, ja onko tiedotuksessa pidetty kaikki informoituna paitsi poliitikkojen ja julkisuuden suuntaan niin myös sisäisesti. (Valtuutettu länsimetrosta: ”Syylliset etsitään: kuka tämän sässi ja missä vaiheessa?”)

15.10 Länsiväylä

– Metron ympärillä vallitsee kummallinen mykkyyden ilmapiiri. Ongelmia yritetään lakaista maton alle ja odottaa, että ne häviävät. (Saako länsimetron kakkosvaihe uudet pomot? ”Näin ei kerta kaikkiaan voi jatkua”)

HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski, hallituksen varapj Länsimetro Oy

15.7 Yle

– Seurannan suhteen olemme sen tiedon varassa, mikä Länsimetro Oy:ltä tulee, sillä HKL on vain valmistautunut omiin tehtäviinsä. Tietoa ei ole ollut annettavaksi niin paljoa kuin näin jälkikäteen ajateltuna olisi ollut hyvä olla. Kaikki tieto, jota meillä on ollut, olemme antaneet myös HKL:n johtokunnalle. (Väitteet sinkoilevat Länsimetro Oy:n, poliitikkojen ja HKL:n välillä – nyt äänessä on HKL:n johtokunnan jäsen)

HSL:n hallituksen puheenjohtaja, Risto Rautava (Kok)

13.6 Yle

– Tämä on monella tapaa käsittämätön juttu. Yksi käsittämättömyys on tiedotus eli miten se on pelannut Länsimetro Oy:n suunnalta HSL:lle. Eihän tiedotus ole pelannut, jos me saamme tässä vaiheessa tiedon siitä (länsimetron viivästymisestä), kun tähän asti meille on vakuuteltu, että 15. elokuuta liikenne alkaa ja nyt sanotaan, että tulee useamman kuukauden viivästyminen. Tässä on esimerkiksi sellainen tilanne, että meillä on ollut kaikki mainoskampanjat päällä länsimetron avautumisen osalta. (Miljardimetron viimeisin viivästys näyttää yllättäneen kaikki – nyt järjestetään kiivaasti korvaavia busseja)

13.6 Helsingin Sanomat

– Länsimetro Oy vastaa näistä kuluista. He yksiselitteisesti eivät ole pysyneet sovitussa aikataulussa. (Länsimetron viivästyksessä alkoi syyllisten etsintä ja vahingonkorvausten vaatiminen)

10.10 Helsingin Sanomat

– Koko hommahan on mennyt ihan pieleen. (Länsimetro ei aloita tammikuussa 2017 –”Koko homma on mennyt ihan pieleen”)

Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalo, hallituksen puheenjohtaja Länsimetro Oy

13.6 Yle

– Sitä tässä nyt selvitellään, että miten tämä on tullut myös hallitukselle yllätyksenä. Jos tämä olisi ollut hallituksessa selvillä, niin me olisimme reagoineet siihen aikaisemmin. Hallitus seuraa asiaa systemaattisesti kokouksissaan ja nyt systeemi on pettänyt. Meillä on omaa henkilökuntaa tässä mukana, mutta valtaosa ostetaan projektikonsultilta, jonka raportteja me katsomme. Mutta me nyt selviämme, mistä on kysymys. Me emme tiedä missä se ongelma on.  (Metron viivästyminen tuli yllätyksenä myös Länsimetron hallitukselle: ”Tästä asiasta pitää olla vihainen”)

17.7 Yle

– Minä en ollut silloin näissä hommissa. Soita Kokkisen Matille. (Länsimetron organisaatiosta vastaavat ”eivät muista”, miten organisaatio luotiin) **** Yle: Länsimetron rakentamispäätös on tehty Espoon valtuustossa 19.5.2008. Päätöksen valmistelijoiksi on merkitty silloinen Espoon teknisen toimen johtaja, nyt jo edesmennyt Olavi Louko sekä Matti Kokkinen. Siinä valtuusto päätti kehottaa Länsimetro Oy -yhtiötä jatkamaan hankkeen suunnittelua ja toteuttamista ”hankesuunnitelmassa esitettyjen periaatteiden mukaisesti”. Edellisvuoden keväällä 10.4.2007 Espoon kaupunginhallituksen konsernijaosto teki päätöksen Länsimetro Oy -nimisen yhtiön perustamisesta. Päätöksen valmistelijoina olivat kahden muun virkamiehen ohella silloiset Länsimetro-hankkeen projektipäällikkö Matti Kokkinen ja teknisen toimen kehittämisjohtaja Olli Isotalo.

8.10 Kauppalehti

– Olemme sitä mieltä, että Länsimetron asemat ovat juuri oikean mittaiset.

10.10.2016 Länsiväylä

– Loppukiri on jo kyllä alkanut, mutta loppusuorasta on tullut pidempi kuin luulimme.

Länsimetro Oy:n tänään tekemä avaus metrohankkeen seuraavan vaiheen myöhästymisestä jälleen on herättänyt kaupunkilaisissa suurta närää. Yhtiö julkaisi aamupäivällä tiedotteen, joka oli otsikoitu ”Yhteiskoekäyttövaihe jatkuu”.
Tiedotteesta sai hakemalla hakea pääasiaa eli länsimetron avaamisen siirtymistä hamaan tulevaisuuteen. Ensimmäisessä tiedotteessa asia oli ilmaistu vasta neljännessä kappaleessa varsin ympäripyöreästi:

”Aikaisempi arvio liikenteen käynnistymisedellytysten saavuttamisesta tammikuussa 2017 ei toteudu.”

Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalo, miksi yli 100 000 kaupunkilaisen elämään suuresti vaikuttava asia piilotetaan tällä tavoin?

– Ei sitä ole mihinkään piilotettu. Me lähdemme siitä, että kaikki tärkeä tieto on kyllä siinä tiedotteessa. Ei siinä ole mitään turhaa tietoa.

Myöhemmin maanantaina Länsimetro Oy täydensi tiedotteen otsikkoa, jolloin siinä luki: ”Yhteiskoekäyttövaihe jatkuu – liikenteen alkamisen ajankohta selviää testausten jälkeen.” (Tämän vuoksi länsimetro viivästyy jälleen – Nyt puhuu ylin johtaja)

HKL:n johtokunnan puheenjohtaja Tuomas Rantanen (vihr)

27.4 Helsingin kaupunginvaltuusto

– Tämä puun takaa tullut ylitys ja sen mittakaava on sellainen,
että sitä on vaikea hyväksyä, mutta toisaalta kaikki ovat myöntäneet,
että se on pakko hyväksyä. (valtuuston keskustelupöytkirja)

13.6. Helsingin Sanomat

– Jos Sweco on sössinyt, on se kuitenkin välillisesti myös toimitusjohtajan moka. Toisaalta jos Sweco ei ole valvonut alihankkijoita, se ei ole huolehtinut omasta tontistaan. (Länsimetron viivästyksessä alkoi syyllisten etsintä ja vahingonkorvausten vaatiminen)

11.8 Uudenmaan Keskustanuorten keskustelutilaisuus (Kirjasto 10, Helsinki)

– Kurt Byman (sit./ps) Espoon kaupunginvaltuustosta totesi tässä äsken, että epäilee että Länsimetron hallitus on tietoisesti salannut näitä viivästyksen toteutumisia ja, ne ovat olleet tiedossa aikaiseemmin. En ole ollut siellä pöydässä mutta mun on hyvin vaikea kuvitella miksi näin olisi koska siellä on kuitenkin asiallisia ja järkeviä ihmisiä joiden kannalta tietenkin tämä lykkääntyminen on myös epäonnistumista ja totta kai se riski siitä että – tai siis syytöshän on aivan kohtuuton ja törkeä – että siinä epäillään rikoksesta ihmisiä vaikka ei niinku ole mitään intressiä tai intensiiviä toimia niin että salaisi tällaisen niinku viivästymisen. (https://www.facebook.com/Uudenmaan-Keskustanuoret-190736010951386/)

Länsimetro Oy:n johtokunnan jäsen Jyrki Kasvi (vihr)

3.8.2016 Yle A-Studio

Espoolaisen kaupunginvaltuutetun ja kansanedustajan Jyrki Kasvin mukaan Länsimetro Oy:n hallituksen kokouspöytäkirjojen ja niiden liitteiden läpikäyminen olisi erittäin kuormittava tehtävä. Vuosien mittaan paperia on kertynyt tuhansia sivuja.

– Mitään ei tahallaan pimitetä. Sen voin henkilökohtaisesti luvata. Mutta tällä hetkellä se vaatisi parin, kolmen juristin käymään läpi papereita meidän kanssa. Pari viikkoa siinä menisi.

– Niitä (pöytäkirjoja) ei ole alun perin kirjoitettu sillä periaatteella, että ne voitaisiin julkistaa. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että siellä on liikesalaisuuksia, ei-julkistettavia asioita ja henkilöstöasioita ihan sikin sokin. (Kasvi Länsimetro-papereiden salaamisesta: Niitä ei ole kirjoitettu julkistettaviksi)

10.10.2016 Länsiväylä

Jotkut arvelevat, että Jyrki Kasvi tiesi jo syyskuussa, että länsimetroa ei saada liikkeelle vielä tammikuussa 2017, kuten oli aikomus.

– Kyse oli siitä, että olin lyönyt valtuustokollegani kanssa vetoa siitä, että voiko jouluviinit vuonna 2017 hakea länsimetrolla vai ei, Kasvi kertoo.

10.10 Yle huvudstadsregionen

– Det här är ingens fel. Jag kan inte med de uppgifter jag nu har peka finger åt något håll. Nu ligger all fokus på att få jobbet färdigt och att få trafiken igång. (Tämä ei ole kenenkään syytä. Sen perusteella minkä minä tiedän en voi osoittaa sormella mihinkään suuntaan. Nyt rakennetaan valmiiksi ja saadaan liikenne käyntiin.)

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s