Länsirintamalta ei uutisia

Ei tule valmista, ei sitten millään. Länsimetron aloitus on siirtynyt kohtaan ”sitten joskus”.

Kekkostahan tähän pitäisi lainata mutta jääkööt. Miten tähän on tultu? On toivottu ja on oltu lujia uskossa. Toisaalta on ollut pakko jatkaa koska isoissa rakennusprojekteissa on tapana jatkaa – niin paljon on jo investoitu jne. Mutta voi olla että on myös puhuttu muunneltua totuutta esimerkiksi siinä, kuinka kuusessa oikeasti ollaan. Näin saattoi olla huhtikuussa kun Länsimetro Oy kinusi lisämiljoonia Helsingin valtuustolta ja näin saattoi olla kesällä kun haukuttiin konsulttifirma Swecoa ja savunpoistoluukut olivat ties missä.

Voi voi.
Voi voi. | Kuvakaappaus Länsiväylä-lehti 10.10.2016.

Ajatus. Pitäisikö jonkun viimeinkin ymmärtää erota?

Nerokkaasti kysymykseen vastauksia antavat poliitikot viittaavat Länsimetro Oyn omistajiin – kasvottomiin kaupunkeihin – ikään kuin kaupunkilaisten rahoja käyttävillä luottamushenkilöillä ei itsellään olisi minkäänlaista henkilökohtaista vastuuta. Mutta pohditaanpa. Jos LMOY:n omistajat Espoo ja Helsinki haluavat tuulettaa projektijohtoa tapahtuu se niin, että kutsutaan pikaisesti koolle ylimääräinen yhtiökökous. Kokous valitsee uuden hallituksen, joka taas nimittää uuden toimitusjohtajan. Se ei tietenkään riitä sillä projektijohdon ylintä ymmärrystä edustaa kaupungintaloissa hääräävät isännät. Vaihtoon kaikki.

Mutta tuskin tuuletetaan. Siivousoperaatio voisi paljastaa uusia tyhmyyksiä. Ja sehän kuulostaa ihan järkevältä kun joku sanoo että mitä se projektijohdon vaihtaminen auttaa? Toki tässä kohtaa tulee mieleen, että silti, nämäkö samat osaajat rakentavat Länsimetron jatkeen? Kivenlahden metro. Miljardiprojekti.

Ongelmia on viimeiset kaksi vuotta selitetty muuttuneilla turvallisuusvaatimuksilla. Viimeksi kun tarkistin pelastuslaitos lausui mielipiteenään, että mikään ei ole muuttunut sitten alkupaukun. No nyt kun rahaa on mällätty vaikka kuinka paljon mutta valmista ei tule sitten millään onkin kyse siitä, että rakennetaan niin viimeisen päälle turvallista rataa. ”Turvallisuus on kaikkein tärkeintä.” Tästä lienemme kaikki samaa mieltä ja se toistuukin pedagogisesti kaikissa ongelmahankkeen tiedotteissa.

Mitä tämä kaikki tarkoittaa? Espoossa revitään nyt loputkin haivenet päästä. Paitsi autoliikkeissä. Siellä hierotaan uusia kauppoja. Kauppoja sen sijaan ei tehdä Isossa Omenassa vaikka uudistusten jälkeen sangen iso ja hieno kauppakeskus onkin. Ei ainakaan siinä mittakaavassa kuin yrittäjille luvattiin koska Länsimetron vaikutus asiakasvirtoihin ei toteudu näkyvissä olevassa tulevaisuudessa. Asiasta varmaan keskustellaan yrittäjien ja Cityconin välisissä vuokraneuvotteluissa. Ja voihan fiasko pikkaisen kirpaista myös Espoolaisen metroaseman läheltä erinomaisten palvelujen ja yhteyksien ääreltä sikakalliin asunnon ostanutta.

Ja sitten on vielä tämä julkisuusasia. Että mitähän siellä Länsimetron hallituksessa on tiedetty ja tehty? Esityslistat ja pöytäkirjat pysyvät salassa jollei niitä jo ole poltettu. Tapiolasta jonkun verran itään Helsingin Kalliossa torstaina kokoustavan HKL:n johtokunnan esityslistalla ei ole mainintaa Länsimetrosta. Se kertoo joko siitä, että johtokuntaa viedään kuin litran mittaa tai sitten siitä, että on palattu käytäntöön Ei julkinen suullinen selvitys.

Haiskahtaa. Ei jatkoon.

Mainokset

7 kommenttia artikkeliin ”Länsirintamalta ei uutisia

  1. Seuraava puhtaasti uusi suuri ”puhallus” taitaa kyllä olla Pisara-rata. Antaapa virallisen tekstin puhua puolestaan:
    ”HSL:n tekemän tarkastelun mukaisesti Pisararadan käyttäjähyödyt jakaantuvat Helsinki 64,5 %, Espoo 12,4 % ja Vantaa 19,5 % ja muut 11 kuntaa noin 1% tai alle kukin. Tästä syystä on perusteltua, että suurimmat hyötyjäkunnat osallistuvat Pisaradan rahoitukseen valtion ollessa päärahoittaja.”

    Samassa asiakirjassa jää kuitenkin selittämättä, miksi rahoituksen pitäisi 80-prosenttisesti tulla muilta kuin hyötyjäkunnilta!
    http://espoo05.hosting.documenta.fi/kokous/2015332771-14-1.PDF

    Kuten tunnettua, Pisarankin laskelmat ovat jo pettäneet, mutta se ei ole ainakaan Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Sinnemäen ”itkua” estänyt.
    http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/266042-pisararata-toisikin-hurjat-menot-paattomasta-hankkeesta-luovuttava
    http://yle.fi/uutiset/3-7826376

    Pisara saattaakin ensisijaisesti olla koetinkivi sen suhteen, kuinka typeriä valtiolliset päättäjämme ovat Helsingin kaupungin kanssa neuvotellessaan. Eihän se ole hullu, joka pyytää vaan se joka maksaa. Valtiolla olisi hihassaan muitakin vaihtoehtoja Helsingin rautatieaseman ongelmien poistamiseksi ja samalla myös Malmin lentoasema voitaisiin pelastaa, mutta onko päättäjistä järkevään yhteisten varojen käyttöön?
    http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/214658-kiinteistojalostuksesta-malmin-lentoaseman-pelastaja

    Terveisin Kalevi Kämäräinen
    http://www.rautatiematkustajat.fi

  2. En ole yllättynyt ettei aloita tammikuussa 207, eikö ollut niin että koekäytöille varattiin aikaa vain pariviikkoa vai oliko se pari kuukautta? Jos ensimmäiseksi mainittu ei muuta kuin artikkelia vain julkaisemaan (siitä että jo alunperin niin optimistinen arvio että mahdoton). Kehäradalla aikaa oli yhteiskäyttötesteihin puoli vuotta.

    1. Ei kai kukaan voi olla niin naiivi, että jos heinäkuussa on yhden (1) aseman testaus aloitettu, uskoisi koko hankkeen valmistuvan seuraavan tammikuun alkuun.

  3. Jos toimintakulttuuri Suomessa ja sen pääkaupunkiseudulla olisi normaali, eronneita tai erotettuja olisi jo useita. Tässä muutamia, jotka olisivat normaaliolosuhteissa entisiä päättäjiä:

    – Kokkinen käytännössä valehteli kesäkuussa, selitellessään myöhästymistä savunpoistoluukuilla, vaikka todellisuudessa koko projekti kymmeninen osasineen on myöhässä. Kokkisen johtama yhtiö myös pimitti tietoa kansalta ja HSL:ltä, kun myöhästymisestä kerrottiin vasta kesäkuussa, vaikka jo kauan ennen täytyi olla tiedossa, että elokuussa 2016 ei missään tapauksessa aloiteta. Kokkista ei ole erotettu, eikä hän eroa.

    – Lahdenranta epäonnistui automaattiprojektissa ja hänen johtamistapansa sekä useat tiedon pimittämiset syvensivät sotkun suuruutta, eikä Lahdenranta ole kantanut vastuutaan, vaan pakeni varhaiselle eläkkeelle. Erottamisen sijasta hänet palkittiin eläkeaikaisella konsulttiviralla.

    – Sauri on epäonnistunut saman hankkeen johtamisessa, ja virkamiehenä vastuussa hukkaan heitetyistä kymmenistä/sadoista miljoonista. Sauri ei ole tehnyt johtopäätöksiä.

    Länsimetron hallitus on epäonnistunut tehtävässään, ja normaalissa kulttuurissa se olisi eronnut kokonaisuudessaan. Kukaan hallituksessa ei ole harkinnutkaan eroa.

    Argumentti, että eroamiset ja erottamiset vaarantaisivat hankkeen toteuttamisen, on naurettava. Mitä me teemme em. henkilöiden tasoisilla päättäjillä?

    1. Miten niin Lahdenranta epäonnistui. Entäs ne metrovarikon henkilöt ja muut jotka estivät käytännössä projektin eteenpäin viemisen. Miksi kukaan ei koskaan puhu niistä. Julkinen salaisuus jonka kaikki tietävät

      1. Automaatti -projektin sujuvuuteen ja projektijohdon osuuteen voi tutustua käräjäoikeuden julkisten oikeudenkäyntiasiakirjojen avulla. Projektijohto = HKL Siemens.

  4. Olin tänään 13.10.2016 Pasilan messukeskuksessa Finnbuild& Ingraexpo messuilla, Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner oli siellä haastateltavana tulevaisuuden liikennehankkeet ja digitalisaation mahdollisuudet-teemalla vartin (aikataulun mukaan puolituntia) haastettelussa Anne Berner keskittyi oman virastonsa organisaatiouudistukseen ja liikennekaareen. Kun haastattelija kysyi mitä mieltä on erillaisista projetktitavoista kun Tampereen rantarunneli valmistuu alianssimallilla puolivuotta etuajassa kustannustenmukaisena ja länsimetro ei, tyytyi Berner toteamaan vain että hänellä kokemusta kaikenlaisesta projektinhallinnasta ja molemilla voi onnistua. Seuraavaan haastattelijan kysymykseen millaisia tunteita länsimetron myöhästyminen herättää totesi että tärkeintä on että saadaan kulkemaan. Vaikka haastattelu loppui 10.16 yleisölle ei annettu mahdollisuutta tehdä kysymyksiä vaikka aikaa ohjelman mukaan 14 minuuttia, vaan juontaja sanoi että Berner joutuu lähtevään pois aikataulujen takia (vaikka ohjelmaan oli merkitty että kestää klo 10.00-10.30), näin ollen en päässyt tekemään kysymyksiä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s