Vaalit tulossa – pitäisikö uskoa?

Samana päivänä kun Helsingin kaupunginhallitus päätti tyytyä Länsimetro Oy:n selvitykseen Länsimetro Oy:stä päätti Vihreät kertoa ajavansa julkisuuslakia kuntayhtiöihin.

Sattumaako? Tuskin. Mutta kuntavaalien lähestyessä on kova tarve liputtaa avoimuuden puolesta. Ja jos se näyttää hyvältä se ehkä tuntuu hyvältä? Ei. Mitä enemmän metrohanke on suistunut raiteiltaan sen tukalammaksi ylimpään projektijohtoon sekä automaattimetrossa että Länsimetrossa koko ajan kuulunut Vihreiden olo on käynyt.

Syy siihen että Helsinki ei vie loppuun jo käynnistämäänsä selvitystä Länsimetrofiaskosta on Ylen mukaan Länsimetroyhtiön pelko liikesalaisuuksien paljastumisesta. Merkillistä. Helsinkihän on yhtiösssä omistaja. Ensin tehdään selvitys ja sen jälkeen pohditaan onko selvityksessä kenties jotakin sellaista jonka suurelta yleisöltä piiloon suttaaminen on tarpeellista?

Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri on itse tarjonnut Helsingin kaupungin selvityksen torppaamisen syyksi:

  • Espoo ei halua että Helsinki selvittää, koska
  • Espoon eikä kenenkään mielestä ei ole kivaa jos selvityksissä on ristiriitaisuuksia ja
  • Pekka Sauri ymmärsi vasta lokakuussa minkälaisen selvityksen Helsingin kaupunginhallitus 27.6 oli tilannut, eli vasta viikkoa ennen kuin kaupungin oman selvityksen piti valmistua.

Vihreiden toivoessa asioita ovat tutkijat Aleksi Koski ja Heikki Kuutti selvittäneet Kunnallisalan kehittämissäätiön rahoittamassa tutkimuksessa (Jyväskylän yliopisto) sen omassakin työssäni kokemani seikan, että kunnilla on merkittäviä vaikeuksia noudattaa julkisuuslakia. Istuin sattuneesta syystä Helsingin käräjäoikeuden salissa kun kahta Helsingin kaupungin liikennelaitoksen virkamiestä syyskuussa 2015 syytettiin julkisuuslain aikarajojen noudattamata jättämisestä. Virkamiehet, toinen heistä HKL:n entinen toimitusjohtaja Matti Lahdenranta, tuomittiin mutta yleisen häpeän lisäksi seuraamuksia ei tullut koska virkamiehet olivat oikeuden mukaan kuitenkin yrittäneet parhaansa. Tietopyyntöni kanssa parasta yritettiin noin neljä kuukautta ja oikeusprosessiin meni yli kaksi vuotta. Tätä samaa HKL:n ja Siemensin välisiin reklamaatioihin liittynyttä tietopyyntöä pohditaan edelleen Korkeimmassa hallinto-oikeudessa nimenomaan liikesalaisuuksien kannalta.

Länsimetro Osakeyhtiöllä ja sen hallituksella on kaikki syyt kaunistella asioita. Meillä muilla taas on noin kaksi miljardia syytä vaatia ja saada tietoja ennen huhtikuun vaaleja.

Tapaan Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkisen torstaina haastattelun merkeissä. Mitä SINÄ haluaisit kysyä häneltä?

Mainokset

2 kommenttia artikkeliin ”Vaalit tulossa – pitäisikö uskoa?

  1. Miksi Länsimetron projektissa ei otettu käyttöön Allianssimallia, joka toimi Tampereella vallan mainiosti? Kyseinen menetelmätapa on kuitenkin kehitetty Australiassa juurikin suurien ja vaikeiden infrastruktuuriprojektien rakentamisen hallintaan. Onko rahaa valunut ylimääräisiin ämpäreihin projektin aikana? Miten koko projektille ei ole löytynyt virallista valvojaa tai muita toimijoita, joita jo tavallinen omakotitalon rakennusprojektikin vaatii? Uskotko, että sinulla tai muilla vastuuhenkilöillä on vielä pitkä ura edessänne tällä alalla?

    Ole kiltti ja laita vastaukset tänne, mikäli ilkeät kysyä näitä! 😀 Oli muuten hyvin kirjoitettu juttu, kiitos siitä!

    1. Hei! Kiitos viestistä. Hyviä kysymyksiä, osa niistä on sellaisia joihin toivoisi löytyvän vastauksia metroselvityksestä. Ai niin, sen tekee Länsimetro Oy… Syy siihen miksi ei päädytty allianssi-malliin on ilmeisesti se, että sellaisesta mallista ei tiennyt Helsingin eikä Espoon kaupunginvaltuusto kun hankkeesta vuosia sitten päätettiin. Silloin ajateltiin että kaupunkien yhteinen yhtiö toimii. No ei toiminut ei.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s