Kenkäviikot

Kokkiselle kenkää. Oliko Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja omista potkuistaankaan ajan tasalla?

Ei tainnut olla, ei ainakaan viime viikon torstaina. Tapasin silloin Matti Kokkisen Tapiolassa Länsimetron tiloissa eikä mikään tilanteessa tai keskustelussa viitannut siihen mitä tänään maanantaina on päätetty.

Kysyin ja hän vastasi. HBL:n kuvaaja Leif Weckström otti yhden vuoden uutiskuvista.

20161114_091110
Hufvudstadsbladet 14.11.2016

Siitä tuli pitkä juttu lehteen, aivan liian pitkä suomentaakseni kaiken tänne blogiin. Pahoittelen, aika ja energia ei vaan riitä. Muutama kohta haastattelusta on kuitenkin mainittava.

Matti Kokkisen tärkein ja oikeastaan ainoa työtehtävä oli hänen itsensä mukaan tietää tarkasti että osaavat ihmiset tekevät oikeita hommia oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Silti hänet vapautettiin tehtävästään vasta tänään, marraskuussa 2016.

Matti Kokkisen mukaan päätöksen Länsimetron käynnistämisestä teki viime kädessä Helsingin seudun liikenne HSL. Kysyin tästä kaksi kertaa koska luulin kuulleeni väärin. Lauantaina Kokkinen halusi täsmentää. Että toki päivämäärästä päätettiin sen perusteella mitä rakennuttaja Länsimetro Oy oli hankkeesta lausunut. Silti, sellainen tunne minulle jäi että Kokkinen ikään kuin hiukan syytti myös HSL:ä kesän ja syksyn sekoilusta. Täytyypä keskiviikkona Helsingin valtuustossa kysyä tästä HSL:n hallituksen puheenjohtaja Risto Rautavalta…

Kokkisen lauantainen viesti oli tavanomaista lyhyempi. Saattoi tämän päivän päätös olla tiedossa?

Oma kokemukseni Matti Kokkisesta on se että mies vastaa puhelimeen aina ja niinpä ihmettelen monien poliitikkojen tapaa narista julkisesti siitä että heidän on jatkuvasti luettava uutiset Länsimetrosta sanomalehdestä! Kokkisen mukaan hänelle nämä luottamushenkilöt eivät juurikaan ole soittaneet. Nyt nämä samat luottamushenkilöt ovat potkineet hänet pellolle. Syitä toki riittää, satoja miljoonia.

Rahoissa muhii tietojeni mukaan seuraava riita. Kuka maksaa Länsimetro-jatkot? Helsingin kaupungintalossa ei nyt naurata, ei varsinkaan sen jälkeen kun Espoo enemmän tai vähemmän suoraan pakotti  Länsimetro Oy:n vähemmistö-omistaja Helsingin luopumaan kaupungin omasta riippumattomasta metroselvityksestä. Ymmärrettävästi HSL:n kuuluvat ja Länsimetrosta käytännössä nollaa nettoavat kehyskunnat eivät halua maksaa yhtään enempää.

Mikä on poliitiikkojen vastuu?

Toimitusjohtajan vaihtaminen oli väistämätön liike. Paraneeko nyt kaikki? Ei. LMOY:n hallitus on nukkunut ja Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri on pitkin matkaa vakuuttanut että kaikki on reilassa vaikka julkisista päätösasiakirjoista on kuka tahansa voinut lukea jo vuosia että ei todellakaan ole. Sama Espoon puolella. Olavi Louko ynnäili Stetsonmetodilla ihan ihmeellisiä. Seuraaja Olli Isotalon vaikutus Länsimetrohankkeeseen on ainakin ulospäin lähinnä se, että varmuuden vuoksi mitään ei kerrota.

Pohdin tämän päiväisessä kirjoituksessa mitä lisäarvoa Helsingin metroselvitys olisi tuonut meille kaupunkilaisille? Ensinnäkin ainakin minä haluaisin tietää mitä tapahtui 27.4 ja 10.6 välisenä aikana. Siinä on 44 vuorokautta. Huhtikuussa Matti Kokkinen sai Helsingin kaupunginvaltuustolta rekka-autollisen lisää rahaa Länsimetroon vaikka avajaisiin oli enää 110 päivää. Saurikin vakuutti valtuustossa että hyvä asia on ainakin se että kohta metrolla pääsee Matinkylään. Kesäkuussa LMOY kertoi että ei tästä mitään tule. Sen perusteella mitä hankkeesta ja projektijohdosta tiedän en vaan usko että Länsimetro Oy:n selvitys avaa tätäkään asiaa. Ehkä yllätymme iloisesti? LMOY:n selvityksen pitää olla Helsingin kaupunginhallituksella viimeistään tammikuussa 2017.

Mainokset

3 kommenttia artikkeliin ”Kenkäviikot

  1. Kuinkahan kauan Kokkinen on tiennyt ettei alkusyksyn kustannusarvio pidä paikkansa, ei se yht’äkkiä voi satoja MILJOONIA nousta, ja mikä nyt on pielessä kun ei aloitettu pienten viilaustoimenpiteiden takia vaan korotetaan kustannuksia sata miljoonaa. Onneksi päästiin pois, vielä kun länsimetron maanmassakuljetukset julkaistaan selviää että ehkä korruptiota takana.

  2. Näitä henkselinpaukuttajia on liian suuri osa poliitikoista.
    Hymyileviä naamoja, jotka luottavat ja olettavat, että kaikki menee kuin suunniteltu, että kaikki on helppoa ja vaikka vähän menisikin kieroon, se paikataan kyllä ja se ei ole itse itsestä kiinni, mitä tapahtuu.

    Näin ajattelee suuri osa poliitikoista.

    Jollain kumman perusteella, he kuitenkin, vaalien alla,
    pitävät itse itseään niin kovin tärkeinä, suoranaisina vaikuttajina.

    Vaikuttajan todellinen selkäranka mittaan tappion sattuessa tielle.

    Todellinen vaikuttaja nöyrtyy jo ennakkoon ja vahingon satuttua, nöyrtyy vielä lisää.

    Näin ei tee esimekikisi Saurin Pekka, vaan levittelee kauniita pikku kätösiään ja piilottelee osaamattomuuttaan.

    Samaa tekevät kaikki muutkin.

    Yleinen ja julkinen projekti piilotetaan osakeyhtiölainsäädännön taakse.
    Ja kunnallipoliitikot, HSL ja LMOY kilvan siirtelevät vastuuta toisilleen.
    Välillä ulkomaalaiselle yrityksellekin.

    Lahdenranta ei vaan voinut yhtään osata aprikoida, että itse kaverin kanssa tehty sopimus ei tee julkisuuslaista pätemätöntä.
    Vaikka kuka tahansa edes puolisivistynyt kansalainen tietää paremmin.
    Ja jos ei, niin luulisi kaupungin juristilaumasta löytyvän joku joka osaa asian muotoilla siten, että Lahdenrantakin sen ymmärtää.

    Näin meni automaatioprojekti puihin.
    Saurin Pekan lahjakkaalla ja vankkumattomalla tuella ja avustuksella toki.

    Näin meni elokuussa 2016 -projekti, täysin puihin Kokkisen, Saurin ja muiden suursuorittajien silmien alla.

    Onneksi Männistö ”tajusi” sentään siirtyä pois politiikasta, ennen kuin on liian myöhäistä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s