Moottorimurheilua

Vääränlaiset moottorit oli tarkoitettu jo kaksi vuotta siten kuopattuun automaattihankkeeseen. Silti miljoonaoperaatio palo-ovien moottoreiden vaihtamiseksi yllätti tammikuussa 2017.

Jotenkin näin. Kuljettajamattomat junat olisi varusteltu niin timmillä palovaroitinjärjestelmällä mukaan lukien junissa sijaitsevat sprinklerit, että radan palo-ovien sulkemiseksi riittäisi hiukka vähempitehoiset moottorit. Sellaiset sitten tilattiin Italiasta.

Automaattimetroprojekti lopetettiin joulukuussa 2014.

Länsimetron projektijohdossa kukaan ei kuitenkaan huomannut paluun manuaaliseen muutavan ovimoottoreihin kohdistuneita vaatimuksia. Vanhojen junien metroradalla palo-ovien on sulkeuduttava rivakammin.

Kyllä nyt harmittaa. On kevät 2017.

Kyseessä on tilaajan murhe. Kaupunkilaisen murhe. Miljoonan euron murhe.

Syy siihen miksi näin pääsi käymään löytyy projektijohdon keskinäisestä tiedotuksesta. Se ei ole toiminut. Näin tämä vanhentunut moottoritilaus on jäänyt johonkin makaamaan ja lopulta kulkutunut tehtaalle Italiaan jossa on tehty työtä keskettyä.

Episodi ei sisälly siihen Länsimetroselvitykseen jonka metroyhtiön hallitus mieluiten pitää poissa julkisuudesta. Selvitys on valmis ja se piti käsitellä hallituksen viime kokouksessa. Muut asiat eli Länsimetron liikenteen aloittamisen uusi myöhentäminen vei kiutenkin kaiken kokousajan. Hallituksen seuraava kokous on reilun viikon kuluttua.

Helsingin kaupunginhallitus edellytti kesäkuussa 2016 selvitystä Länsimetrofiaskosta. Selvityksen piti valmistua lokakuussa. Ei valmistunut sillä apkj Sauri oli havahtunut siihen seikkaan, että Länsimetro Oy jo tutki itse itseään minkä lisäksi Saurin mielestä oli tarpeen, että Helsinki ja Espoo ”puhuvat samalla suulla”. Jostakin syysta tämä järjestely kelpasi helsinkiläispoliitikoille.

Ei Espoo mitään ole selvittänyt mutta käynnistymässä on erikoistilintarkastus. Arviointi – mikäli sellainen todellakin tehdään – liittyy metrohankkeen kustannusylityksiin.

Maaliskuussa-huhtikuussa Onnettomuuskeskus kertoo mitä öisellä Itäkeskuksen asemalla tapahtui heinäkuussa 2016 (koejossa olleiden metrojunien yhteentörmäys).

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s