Viipymättä ei koske metrohanketta?

keilaniemi3_290317
Vaaleja tulee ja menee. Metroselvitys pysyy pimennossa kaupunkilaisilta.

Tiedättekö mikä päivä tänään on? On sunnuntai. On kulunut 13 päivää siitä kun Espoon kaupunginhallituksen konsernijaosto, siis se toimielin joka käytännössä harjoittaa omistajaohjausta kaupunkilaisten omistamassa Länsimetro-yhtiössä, vaati sen ainoan viime kesän metrofiaskosta tehdyn raportin julkistamista viipymättä.

On siinä metroselvityksessä muutakin. Selvitysmiesten – kolme miestä – tehtävänä oli kertoa mistä Helsingin ja Espoon metrohanketta vaivaavat krooniset aikatauluongelmat ja uskomattomat kustannusylitykset johtuvat ja sen, miten ongelmia on ratkottu.

Metrohankkeen ongelmia on ratkottu muun muassa niin, että ongelmia on vähätelty ja jopa piiloteltu.

Aikajana: Kaikkea piti tapahtua

Viikon kuluttua on kuntavaalit. Metrorataa on päivitetty ja laajennettu ainakin kymmenen vuotta. Se on niin pitkä aika ja hanke niin monimutkainen, että harva on pysynyt käänteissä mukana. Mutta varmaan viimeistään nyt sinäkin haluat tietää miten projektia on viety eteenpäin Helsingin ja Espoon kapunginvaltuustoissa?

Länsimetro Osakeyhtiön hallitus sai metroselvityksen työpöydälleen maaliskuun 1. päivä. Useiden tuntien keskustelun jälkeen yhtiön hallitus päätti jatkaa keskustelua seuraavassa kokouksessa. Se pidettiin kahden viikon kuluttua. Tässä kokouksessa todettiin selvitysraportin sisältävän liikesalaisuuksia joiden julkistaminen vaarantaa Länsimetro Oy:n ja sen sopimuskumppaneiden intressit. Selvitysraportin julkaisusta päättäisivät juristit.

va%cc%88stmetroutredningen
Selvitysmiehet.
Perjantai 31.3.2017. Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtajan Olli Isotalon mukaan ”asia on valmistelussa” ja Espoon konserniajoston terveiset LMOY:n hallituksella ”hyvin tiedossa”. Aikaisemmin Isotalo on todennut, että metroselvityksen julkaisu tapahtuu kuntavaalien jälkeen eikä julkaisuajankohdalla ole mitään tekemistä vaalien kanssa.

Länsimetron liikenteen piti alkaa vuonna 2014, sitten sitä seuraavana vuonna. Viime vuoden huhti-toukokuussa pidettiin varmana että liikenne käynnistyy elokuun 15. päivä. Piti olla juhlapäivä. Siitä päivästä on nyt 240 päivää.

Tieto viime syksyn totaalifiaskosta tavoitti Espoon ja Helsingin kapunkien ylimmän johdon kesäkuun puolivälissä. Heti juhannuksen jälkeen Helsingin kaupunginhallitus päätti, että kapunki teettää oman ulkopuolisen ja riippumatoman selvityksen. Sen piti valmistua 31.10.2016. Ei valmistunut. Ei edes käynnistetty. Tieto elokuussa käynnistetyn konsulttien kilpailuttamisen epäonnnistumisesta tuotiin virallisesti kaupunginhallituksen tietoon ja julkisuuteen vasta muutama päiviä ennen kuin selvityksen piti olla valmis.

Länsimetro-yhtiön itse itsestään teettämän selvitysraportin, siis sen ainoan mikä sössimisestä on tehty, piti olla valmis vuodenvaihteessa. Julkaisuajankohtaa siirrettiin tammikuun 2017 loppuun. Lopulta selvitys oli valmis esiteltäväksi Länsimetro Oy:n hallituksessa maaliskuun 1. päivä. Ja selvitys on siis edelleen salainen.

Mitä tarkoittaa viipymättä?

Espoon konsernijaoston vipukonstit ovat vähissä. Jaoston lausuntoa ”julkaistava viipymättä” voi hyvällä tahdolla pitää poliittisena painostuksena. Mitään juridista tms. tehoa sillä ei ole. Mitä ”viipymättä” voisi tässä tapauksessa tarkoittaa? Kuinka kauan metroyhtiön hallitus ja lakimiehet voivat selvityksen julkaisua pitkittää? Kysyin asiasta hallinto-oikeuden professori Olli Mäenpäältä. Hän vastasi näin:

– Nyt on kyseessä poliittinen päätöksenteko, joten harkintavaltaa saattaa olla enemmän. Pitäisi kuitenkin olla varsin painavia ja konkreettisia julkistamisen esteitä tiedossa, jos kaupungin kannasta huolimatta julkistamista viivytellään useampia päiviä.
– Mahdolliset liikesalaisuudet voidaan varmasti muutamassa päivässä identifioida ja jättää pois julkistettavasta versiosta. Ne eivät siten perustele asian lykkäämistä vaalien jälkeen.

Kysyin ajankäytöstä myös oikeustieteen tohtorilta ja siviilioikeuden professori emeritus Erkki Aurejärveltä. Hän vastasi näin:

– Lainsäädännössä on suuri määrä väljiä säännöksiä ja ”viipymättä” on yksi niistä. Joillakin aloilla on muodostunut oikeuskäytäntöä, jossa tämän ilmaisun sisältö on täsmentynyt, mutta tietääkseni ei tällä alalla. Sanan ”viipymättä” merkitys on ratkaistava tapauskohtaisesti. Jossain tietysti tulee vastaan selkeä ääripää, esimerkiksi tässä tapauksessa puoli vuotta ei olisi ”viipymättä”. Ongelmana näissä on se, ettei hakijalla ole oikeuskeinoja, joilla voisi tehokkaasti pakottaa virkamiehiä toimimaan nopeasti.

Eli kusessa ollaan. Miten tähän on tultu?

Ylen Ykkösaamussa haastateltu Sipilän hallituksen selvitysmies Erkki Virtanen lienee jäljillä kertoessaan havainnoista, joita teki käydessään läpi Länsimetro -hanketta:

– Sellaiset tahot, joita pidän luotettavina, kertoivat, että kun päätöstä valmisteltiin, metron hinnaksi laskettiin miljardi tai vähän päälle, mutta kun se summa vaikutti päätöksenteon kannalta liian suurelta, niin päätöksentekijöille esitettiin 700 miljoonan hanke ja sitten siitä päätettiin. Nyt ollaan päätymässä siihen, että se maksaa 1,2 miljardia. Kyllä tässä on syytä epäillä, että on tehty pikkusen riisuttu versio.

Länsimetron liikenteen aloituksesta liikkuu paljon huhuja. Saattaa olla elokuu 2017 mutta voi myös olla marraskuu 2017. Joukkoliikennettä suunnitteleva Helsingin seudun liikenne HSL ei vahvista sitä eikä tätä kun taas Länsimetro Oy kertoo haarukoivansa aloituspäivän toukokuussa.

** LUE MYÖS Hufvudstadsbladet 1.4.2017: Vad är det som dröjer, Västmetrobolaget?

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s