Pohjakosketus

Media on päästänyt metropomot aivan liian helpolla.

Satoja miljoonia syitä täydelliseen avoimuuteen. Yksikään ei metroyhtiölle kelpaa.

Selvitysraporttia ei julkisteta. Lähes vuoden ajan otsikoissa pysynyt asia sai arvoisensa päätöksen torstaina.

Luit oikein. Vuoden. 

Helsingin kaupunginhallitus päätti kesäkuussa 2016 että kaupunki tekee ns. Länsimetrofiaskosta oman selvityksen. Se ei koskaan valmistunut. Käytännössä selvityksen tekemistä ei edes aloitettu, sillä asiasta vastaava apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri ei saanut kilpailutusta kunnolla käyntiin. Lokakuussa, muutamaa päivää ennen kuin kaupungin selvityksen oli määrä olla valmis, Sauri kertoi kantanaan että Espoon ja Helsingin on syytä puhua yhdellä suulla. Nyt on vaiettu kahdella.

Pekka Sauri ei pärjännyt Vihreiden jäsenäänestyksessä. Pormestarikisaan pääsi Anni Sinnemäki. Sunnuntain kuntavaaleissa varsin vetelästi metrohankkeen paisuviin kustannuksiin ja kroonisiin aikatauluongelmiin suhtautuneesta Helsingin kaupunginhallituksesta pullahtivat ulos Tatu Rauhamäki (kok.) ja Hannu Oskala (vihr). Lisäksi valtuustopaikka meni Tuomas Rantaselta (vihr) joka johtaa puhetta konsernijaostossa sekä HKL:n johtokunnassa. Sattumaako?

Lue myös: Kaatoiko metro vihreiden unelman?

Länsimetro Oy:n selvitysraportti valmistui helmikuussa ja se oli metroyhtiön hallituksella maaliskuussa. Muutamaa viikkoa ennen kuntavaaleja hallitus keksi, että raportti on syytä antaa lakimiesten syynättäväksi ennen kuin se julkistetaan. Koska liikesalaisuudet. Juuri ennen vaaleja venkoiluun kyllästynyt Espoon konsernijaosto vaati selvityksen julkistamista viipymättä. Turhaan.

Selvitysraportti on nyt erikoistilintarkastuksen käytettävissä. Tällainen prosessi on ainakin Espoossa ollut jo pitkään lähtökuopissa. Salainen selvitys on pian myös Espoon ja Helsingin kaupunginhallitusten konsernijaostojen esityslistoilla. 

Lue myös: Raivostu ääliö! Maksat 15 euron pihvistä viisikymppiä!

Talven aikana selvisi että metrotoimistolla joku unohti lukea sähköpostit. Hups. Palo-ovien sähkömoottorien vaihto maksaa noin miljoona euroa. Toissa viikolla tunneleista varastettiin niin paljon kaapeleita, että metron koeajot lykkääntyvät. Siis tunneleista. Jo asennettuja piuhoja!

Miten tämä kaikki on mahdollista?

Paljon olen nähnyt ja kuullut, mutta en muista yhtään näin huonosti hoidettua julkista rakennushanketta ja informaatio-operaatiota. Metrohankkeen projektijohto on ollut kuutamolla ainakin kymmenen vuotta. Automaattiprojekti käynnistettiin vanhoilla höyryillä ja suurin toivein ja sitä jatkettiin kesän 2012 Etenemissopimuksella samaan malliin vaikka tavara oli jo tuulettimessa. Länsimetroprojektia on viety eteenpäin samalla kaupunkilaisa halveksivalla tavalla. Selittelyä, sepityksiä ja lisää uskomuksia. Ja nyt sitten tämä – salattu selvitysraportti. 

Mainokset

5 kommenttia artikkeliin ”Pohjakosketus

  1. Vaikuttaa siltä, että myös Länsimetrohankkeen osapuolet, Helsinki ja Espoo, eivät halua asiaa selvitettävän. Yrityksen omistajina ne voisivat halutessaan painostaa Länsimetron julkistamaan selvityksen. Toisaalta oman, avoimen selvityksen tekeminen olisi veronmaksajien sekä metron käyttäjien näkökulmasta huomattavasti uskottavampi ratkaisu.

    Kuten toteat, media ei ole myöskään ole hoitanut rooliaan kunnolla asian käsittelyssä. Onko asia medialle liian vaikea pala purtavaksi vai uskotaanko ettei asia kiinnosta yleisöä?

    1. Aivan, esimerkiksi kaupunginjohtajat voisivat halutessaan näkyvästi käyttää asemaansa asioiden selvittämiseksi. Ei näytä kiinnostavan ja sopii kysyä miksi ei? Toki metrohanke on monimutkainen mutta media on purkanut osiin vaikeampiakin vyyhtejä. En oikeasti osaa sanoa miksi niin moni toimitus ja toimittaja tyytyy toistamaan lausuntoja ja lehdistötiedotteita. Luulisi asian kiinnostavan. On yhteiset fyrkat, on pölkkypäitä, on rakennusala ja on monikansallisia suuryrityksiä. Kaikki tapahtuu nurkan takana eikä Ateenan esikaupungissa.

  2. Vaikka rahaa onkin viskelty 1200 miljoonaa ja vaikka kukaan ei tiedä, milloin metrolla voi ajaa, ei kukaan ole esittänyt yhdellekään kaupunginjohtajalle tai hallituksen jäsenelle tai muulle metroasioista leipänsä tienaavalle vastuunkantoa. Ehkä nuo sadat miljoonat ovat sittenkin vain vähäisiä summia.
    10 §
    Tuottamuksellinen virkavelvollisuuden rikkominen
    Jos virkamies virkaansa toimittaessaan huolimattomuudesta muulla kuin 5 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla rikkoo virkatoiminnassa noudatettaviin säännöksiin tai määräyksiin perustuvan virkavelvollisuutensa, eikä teko huomioon ottaen sen haitallisuus ja vahingollisuus ja muut tekoon liittyvät seikat ole kokonaisuutena arvostellen vähäinen, hänet on tuomittava tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta varoitukseen tai sakkoon.

    1. Päätökset on tehty muodollisesti oikein, näinhän se on hyväksi selitetty. Eikä Hallinto-oikeus tai muukaan oikeus ei tuomitse ketään tyhmyydestä. Muistaakseni jotenkin näin. Eduskunnan oikeusasiamies esimerkiksi voisi silti, halutessaan, kysyä myös moraalin ja lain hengen perään. Kaupunkilaisena tätä voi edellyttää myös kaupunginjohtajalta. Aika vaisua on ollut. Olen haastatellut sekä Pajusen että Mäkelän. Toivovat parasta ja puhuvat mukavia. Siinä se. On puhuttu mukavia ja toivottu parasta aika monta vuotta jo.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s