Näin karahti kiville Kivenlahden metro

10.6.2013 Espoo hakee liikenne- ja viestintäministeriölle lähettämällään kirjeellä valtionavustusta ns. Kivenlahden metron rakentamiseksi.

Tiedotetta hakemuksen lähettämisestä ei löydy kaupungin tiedotearkistosta. Sen sijaan arkistossa on useampi hanketta kehuva tiedote.

15.10.2013 Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan hanketta puoltava lausunto.

Lausunto on päivätty yhdeksän päivää ennen lvm:n Espoolle antamaa vastausta (kts. alla), mutta on kai kohtuullista olettaa, että lvm:n vastaus on ollut valiokunnan tiedossa sen kirjoittaessa oman lausuntonsa.

24.10.2013 Liikenne- ja viestintäministeriön kielteinen vastaus Espoon 10.6 lähettämään valtionapu-hakemukseen.

Lvm toteaa Matinkylä-Kivenlahti -metrohankkeen kustannusten lähes kaksinkertaistuneen HLJ 2011 -päätöksen jälkeen. (raportin s84, hinnaksi arvioitu 400ME). Lvm:n vastauksesta ei löydy tiedotetta Espoon kaupungin tiedotearkostosta.

13.12.2013 Valtiovarainvaliokunnan esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2014. Sivulla 67 em. valiokunnan metrohanketta puoltava lausunto.

19.12.2013 Espoon teknisen toimen johtaja Olavi Louko myöntää Hbl:ssä itse keksineensä säästöt, jotka saavutetaan 800–1000 miljoonan euron arvoisen hankkeen kiireellisellä aloittamisella.

Olavi Loukon arvaus säästöistä on 100–200 ME, ”mitään niin sanottua selvitystä ei ole.” Valtiovarainvaliokunnan pj Kimmo Sasi (kok.) kieltäytyy kertomasta miten valiokunta päätyi lausuntoonsa.

20.12.2013 Eduskunta hyväksyy täysistunnossaan valtiovarainvaliokunnan lausunnon.

Kansanedustaja ja valtuutettu Kari Uotila selventää:  ”Eduskunta käsittelee ja tekee pääsääntöisesti päätöksiä virkavastuulla toimivien virkamiesten asiantuntijalausuntojen pohjalta tulivat ne sitten kunnista tai ministeriöistä.”

23.1.2014 tapahtui Helsingin puolella se Länsimetroon liittyvä asia, että HKL:n johtokunta hyväksyi Länsimetron hankesuunnitelman rakentamiskustannusten enimmäisrajan korottamisen Helsingin osalta.

Tästä asiasta tiedämme, että kustannukset yllättivät johtokunnan täysin. Johtokunta ei hyväksynyt vaan joutui hyväksymään kymmenien miljoonien kustannuslisäykset. Ne olivat kaupunginhallituksen konsernijaoston ja näin ollen tietenkin myös Helsingin joukkoliikenteestä ja metroprojektista vastuussa olevan apulaiskaupunginjohtaja Pekka Saurin tiedossa jo paljon aikaisemmin. Tietoa ei kuitenkaan välitetty HKL:n johtokuntaan eikä varsinkaan julkisuuteen.

3.2.2014 Espoon kaupunginhallitus päättää ehdottaa, että kaupunginvaltuusto päättää Länsimetron jatkamisesta Matinkylästä Kivenlahteen.

24.2.2014 Espoon kaupuninvaltuusto päättää Länsimetron jatkamisesta Matinkylästä Kivenlahteen. Päätös on ehdollinen. Rakentaminen aloitetaan jos valtio osallistuu kustannuksiin 30:n prosentin osuudella.

Valtuutetuille on muutamaa päivää ennen kokousta jaettu taustainestona laskelmia ja vastauksia valtuutettujen aikaisemmin esittämiin kysymyksiin. Valtuuston esityslistaan aineistoa ei ole liitetty. Monet valtuutetut kokevat kuitenkin, että he tietävät hankkeesta tarpeeksi voidakseen tehdä päätöksiä asiassa.

7.3.2014 Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo vastaanottaneensa Espoon päivitetyn hankesuunnitelman. Tarkkaan ottaen itse suunnitelmaa ei ole ajantasaistettu. Kyseessä on se sama alustava hankearvio, joka julkistettiin 15.5.2012. Hakemukseen sisältyy vastaukset ministeriön Espoolle lähettämiin täydentäviin kysymyksiin.

Huomionarvoista on lisäksi se, että vaikka hanke on nimenomaan Espoon oma ja siten kaikin muodoin julkinen (siis verrattuna LMOY:n mahdollisuuksiin toimia julkisuuslain ulottumattomissa), ei Espoon hakemukseen sisältyvää aineistoa luovutettu niitä pyytäneelle valtuutetulle eikä toimittajalle, ei vaikka pyyntö esitettiin useaan kertaan. Osa asiakirjoista on sittemin lähetetty tomittajalle tavallisessa postissa toimittajalle, vaikka nimenomaan pyydettiin sähköpostia. Asiakirjoja vaatinut valtuutettu sai asikirjat samana päivän kun hallitus päätti, että Länsimetron jatkeelle ei myönnetä valtion rahaa (kts alla pvm 26.3.2014).

15.3.2014 Hbl kertoo Länsimetron jatkeen päätöksentekoon liittyvistä vakavista julkisuusongelmista. Kaikkia Espoon valtionapu-hakemukseen liittyviä asiakirjoja ei ole julkistettu. Myös liikenneministeriö saa asiantuntijoilta sapiskaa.

HBL 15.3, 19.3 ja 20.3.2014
HBL 15.3, 19.3 ja 20.3.2014

19.3.2014 Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas) kertoo Hbl:ssä, että myös Espoon pitää toimittaa ajantasaistettu hyöty-kustannus-laskelma.

20.3.2014 Hbl:n liikenneministeriöstä saamien tietojen mukaan Espoon hanke on vertailussa olevasta neljästä projektista kaikin mittarein kallein toteuttaa. Ne muut ovat Turun ja Tampereen raitiotiet sekä pääkaupunkiseudun raidejokeri.

21.3.2014 Länsiväylä-lehti kirjoittaa, että ”Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas) pitää Espoon esittämiä laskelmia metron hyödyistä ja kustannuksista liian huterina. Kyllönen kertoi kannastaan toimittajatapaamisessa perjantaina.” Ja vielä ”asiasta uutisoivat ensimmäisenä Helsingin Sanomat ja Yle.” Katso yllä pvm 19.3.2013.

26.3.2014 Yöllä kello 0:47 varmistuu se, että valtion rahoja ei ohjata Länsimetron jatkeeseen vaan Pisara-radan suunnittelun valmisteluun.

31.3.2014 Kantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle koskien Kivenlahden metro -asian valmistelua eduskunnan valtiovarainvaliokunnan, Espoon kaupunginhallituksen ja Espoon kaupunginvaltuuston käsittelyä varten.

18.6.2014Länsimetron jatke on vahvassa nosteessa minihallitusneuvotteluissa”, kirjoittaa Helsingin Sanomat.

19.6.2014 Valtioneuvoston lehdistötiedote ”minihallitusneuvottelujen” tuloksena syntyneestä Kivenlahden metron rahoituspäätöksestä: ”Helsingin seudun suuria infrastruktuurirakennushankkeita tuetaan ja edistetään samalla alueen asuntotuotantoa. Edellytyksenä on, että Helsingin seudun kunnat sitoutuvat kaavoituksen vauhdittamiseen ja tonttitarjonnan merkittävään lisäämiseen. Sopimus neuvotellaan Helsingin seudun kuntien kanssa budjettiriiheen mennessä.”

23.7.2014 Länsimetro Oy:n johtaja Matti Kokkinen ilmoittaa Ylen ruotsinkielisen uutistoimituksen haastattelussa, että Espoon kaupungin janoaman Kivenlahden metron rakentaa käytännössä Länsimetro Oy, vaikka yhtiö perustettiin Helsingin ja Espoon toimesta Länsimetroa eli ”Matinkylän metroa” varten. Kokkisen mukaan on kiire. Nähtäväksi jää mitä järjestely tarkoittaa hankkeen avoimuuden kannalta.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s