Uutisista saksittua

Asia oli huolella valmisteltu ja lautakunta perehtynyt automatisointiin niin hyvin, että päätös [metron automatisoinnista] tehtiin yllättäen ilman hajaääniä. – Mika Ebeling, HS 20.5.2005

Suunnitelmassa esitetty vaihtoehto tunnelin poistumiskulkutien leveydestä (1200 mm) ei ole riittävä pelastuslaitoksen operatiivisen toiminnan kannalta. Pelastuslaitoksen käyttämät työvälineet ja liikkuminen tilanteen aikana edellyttää riittävän leveää kulkuväylää junan ja tunneliseinän välissä. – Helsingin pelastuslautakunta, lausunto 4.8.2008

Meillä ei ole syytä pelata kenenkään pussiin. – Matti Lahdenranta, HS 25.6.2009

Jokainen metron viivästysvuosi maksaa 100 miljoonaa. – Olavi Louko, HS 25.11.2009

Todella törkeä väite. Loukon arviot ovat tuulesta temmattuja, jotka eivät perustu mihinkään laskelmiin. Ei valittaminen mitään maksa. Miksi rakennustyöt edes aloitettiin, jos valitusprosessi on kesken? – Kurt Byman, HS 25.11.2009

Tervetuloa metrolla Matinkylään 2014! – Olavi Louko, HS 25.11.2009

Koko Länsimetro maksaa 700 miljoonaa euroa, ja se on lainarahaa. – Matti Kokkinen, HS 26.1.2012

maanallaHS160414

Viivästymässä ollut automaattimetro saadaan toteutettua alkuperäisen aikataulun mukaisesti eli projekti valmistuu Helsingin alueella vuonna 2014. – Matti Lahdenranta, HKL:n lehdistötiedote 13.1.2012

Helsingin metron automatisointi on vaativa projekti, jossa yhdistetään uutta tekniikkaa erittäin vanhaan kalustoon. Tällaista kukaan ei ole yrittänyt toteuttaa missään. – Martti Kohtanen (ex-johtaja, Siemens), HS 12.4.2012

Missään muualla metroa ei ole koskaan automatisoitu vanhoilla junilla siksi, että se on sekä hyvin kallista ja koska sillä ei voida taata turvallisuutta ja toimivuutta. Henri Brzezinski, MTV3 Uutiset 13.4.2012

Operointikonsepti ei ollut loppuun asti mietitty. – Martti Kohtanen, HS 10.5.2012

Etenemissopimuksen olennainen periaate on se, että automatisointi toteutetaan alkuperäisen sopimuksen mukaisesti. – Pekka Sauri, lehdistötiedote 27.5.2012

Jostain syystä neuvotteluja on kuitenkin käyty, sopimuksia allekirjoitettu ja ainakin itselleni tieto [etenemissopimuksesta] tuli samaan aikaan sähköpostiin kuin Saurin tiedote lähti kauungintalolta. – Mirva Haltia-Holmberg, blogikirjoitus 28.5.2012

Ja ratkaisun ytimessä on ilmeisesti se, että ongelmista lakataan puhumasta. – Mirva Haltia-Holmerg, blogikirjoitus 28.5.2012

Jörg Schütte? Namnet säger mig ingenting. – Pekka Sauri, HBL 15.9.2012

En ole urallani tällaiseen törmännyt. – Yrjö Judström, HS 17.10.2012

Tämä ei pidä paikkaansa. Helsingin puolella ei ole tarvetta tehdä minkäänlaisia rakenteellisia muutoksia. – Matti Lahdenranta, Ylen Ykkösaamu 10.12.2012

Eräs asiantuntija, jota pidän asiantuntijana, sanoi minulle että metron automatisointi on Suomen toiseksi haastavin tekninen projekti. Haastavin on Olkiluodon ydinvoimala. – Matti Lahdenranta, Ylen MOT ”Metro umpitunnelissa” 1.2.2013

No, olen mä itsekin kehottanut HKL:ää skarppaamaan budjettisuunnittelussa. –Pekka Sauri, Ylen MOT ”Metro umpitunnelissa” 1.2.2013

Automaattinen ilman kuljettajaa kulkeva metro on kalliimpi kaikilla tavoilla. – Antero Alku, Ylen MOT ”Metro umpitunnelissa” 1.2.2013

VAG korosti useaan otteeseen, että he eivät antaneet ostajan ja [laite]toimittajan välisen riidan näkyä julkisuudessa. – Kimmo Reiman, HKL:n Nürnberg-raportti 25.4.2013

Ju större säkerhetsintresse som sammanhänger med en verksamhet, desto större är också det offentliga intresset för regleringen och övervakningen av verksamheten. – Riksdagens justitieombud Petri Jääskeläinen, utlåtande 3.5.2013

Journalistien tehtävä on siis tuottaa ”huonoja uutisia”, jotka demokraattisessa prosessissa tulevat yhteiskunnan esityslistalle tietoina korjattavista epäkohdista ja oikeudenloukkauksista. – Suomen Kuvalehti, pääkirjoitus 31.5.2013

Kansanvaltainen metrorakentaminen saattaa sittenkin pysyä aikataulussaan. – HS pääkirjoitus, 26.8.2013

Tämä ei ole demokratiaa. Jos luottamuselin jotain päättää, sen pitäisi myös toteutua. Toisaalta itse me olemme keksineet poliittiset apulaiskaupunginjohtajat. – Jarmo Nieminen (yltkn:n pj), HS 27.8.2013

Marssijärjestys on laissa hyvin selvä. Siinä virkamiehet tekevät parhaansa, että luottamushenkilöiden päätökset ja toivomukset toteutuvat. – Olli Mäenpää, HS 27.8.2013

HKL:n päässä on hieman dramatisoitu tilannetta. – Juha Lehtonen (johtaja, Siemens) HS 17.12.2013

Det är min bedömning, någon så kallad utredning finns inte. – Olavi Louko, HBL 19.12.2013

Meille ei edelleenkään kerrota, miksi kustannusarvio on mennyt näin pipariksi. – Kari Kälviä, HS 9.1.2014

Man måste för flera år sedan ha känt till många av punkterna som nu sägs orsaka överskridningar. – Ari Lehtinen, HBL 9.1.2014

Mitään muutoksia ei ole pelastustoimen toimesta esitetty alkuvuoden 2007 jälkeen. – Pelastuskomentaja Simo Weckstén, kirje Helsingin kh ja Matti Lahdenranta 22.1.2014

Mutta määräysten edellyttämät tekniset ratkaisut metrotyömaalla ovat selvinneet vasta viime vuoden puolella. – Matti Kokkinen, HS 23.1.2014

Eihän tästä selkoa ota. – Otso Kivekäs, HS 23.1.2014

Jag tror inte att Siemens lyckas med projektet. Det har inte skett några framsteg under de senaste månaderna. – Kari Kälviä, HBL 16.2.2014

2016 syksyllä on realistinen arvio sen perusteella, mitä johtokunnalle on kerrottu. Yle Uutiset 4.3.2014

Säg metro och förnuftet lämnar rummet. Det är otroligt. – Esbofullmäktig Antero Laukkanen, HBL 15.3.2014

De förtroendevalda ska ha tillgång till all relevant information. Det är helt otroligt att man fortfarande nonchalerar offentlighetslagen. – Professor Teuvo Pohjolainen, HBL 15.3.2014

En ansökan blir offentlig när den finns hos ministeriet. – Professor Olli Mäenpää, HBL 15.3.201

Esbo har inte uppdaterat västmetrons projektplan med de senaste kostnadsökningarna. Vi behöver också en bättre konsekvensbedömning. – Merja Kyllönen, HBL 19.3.2014

Jag är förbluffad över hur fullmäktige, som är en samling högt utbildade människor, inte kan räkna ut att västmetron är världens sämsta investering. – Antero Laukkanen, HBL 20.3.2014

Liikenneministerin pitäisi tietää, että suuri osa kustannusten kasvusta johtuvat valituksista sekä rakentamisen aikaan kiristyneistä viranomaismääräyksistä – Ari Konttas, Länsiväylä 21.3.2014

Pidän erikoisena tätä näkemystä. – Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä kommentoi väitettä Espoon toimittamien perustelujen puutteellisuudesta, HS 21.3.2014

Emme voi sitoutua sellaiseen, jonka hinta tai vaikutukset eivät ole tiedossa. – Merja Kyllönen HS 22.3.2014

Det pågår en häxjakt. – Olavi Louko, HBL 19.3.2014

Det är bara ett par fullmäktigeledamöter som kritiserar stadens beslut att förlänga metron. – Esbofullmäktig Stig Kankkonen, HBL 20.3.2014

Metrosta sanottiin, ettei sitä voi Espooseen toteuttaa pintaratkaisuna, koska ei ole tilaa, eikä se mahdu puikkelehtimaan talojen välistä. Kysykää vaikka Olavi Loukolta tai Matti Kokkiselta. Nämä miehet ovat metroa tänne haalineet ja rakennuttaneet meille velkarahalla. – Nimimerkki ”Pelkkänä öönä?” kommentoi Länsiväylän uutista 25.4.2014

I HBL (30.8) försvarar Stig Kankkonen västmetron men utan att ha kunnat vederlägga ett enda av de metrokritiska fakta jag och denna tidning framfört. – Insändare i HBL 5.9.2014

Metroon liittyvät automatisointikuviot ja rahoituskähminnät ovat demokratian ja sananvapauden irvikuva. Niihin ei ole lupa puuttua valtion johdossa sen paremmin kuin mediassakaan. Miksi? Vain yksi valtakunnallinen lehti on uskaltanut ottaa metrohankkeiden epäkohtia esille. Se lehti ei ole rakennusteollisuuden ilmoittelusta riippuvainen. – Lukijan kommentti, HS:n uutinen Helsingin metron automatisoinnin takkuamisesta 6.9.2014

Projektissa on ollut useita menestyksiä ja se on edennyt viime aikoina. – Siemensin toimialajohtaja Juha Lehtonen MTV3:n uutisessa 23.1.2015. Tosiasiassa eteneminen on Siemensin oman ilmoituksenkin ollut luokkaa 1–3 prosenttiyksikköä viimeisen puolentoista vuoden aikana, minkä asian voi todeta HKL:n johtokunnan automaattimetron tilannekatsauksista. Marraskuussa 2014 Siemensin ilmoittama valmiusaste oli hieman yli 60 prosenttia ja projekti aikataulusta jäljessä 48 kuukautta.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s