Suuri kunnallinen puhallus

Automaattimetrohanke myytiin Helsinkiläispoliitikoille vuonna 2006 raskaasti poljettuun hintaan.

Sumutus paljastui jo kaksi viikkoa valtuuston toukokuisen hankepäätöksen jälkeen, kun tarjouskilpailu keskeytettiin yllättäen ja joukkoliikennelautakunnalta (nyk. HKL:n johtokunta) salassa. Tehtyään ensin hankintalaissa kielletyn markkinakartoituksen käynnisti HKL uuden kilpailutuksen ja asiat asettuivat uomiinsa viimeistään toukokuussa 2008, kun hanketta jälleen kammettiin eteenpäin kaupunginvaltuustossa: Toki hinta oli kahdessa vuodessa noussut 70 miljoonasta eurosta 115 miljoonaan euroon. Tässä vaiheessa Espookin oli saatu juksattua mukaan metrohankkeeseen. Lupaus laituriovien rakentamisesta on sittemmin tuottanut sellaisiakin erittäin kalliisti toteutettavia kuningasajatuksia kuin lyhyempiä juna-asemia.

Näin jo vuonna 1981.
Näin jo vuonna 1981.

Alkuperäisestä tarjouskilpailusta mutavyöryn lailla käyntiin lähtenyt virhearvioiden sarja jatkui siis vääjäämättömänä ensimmäisen hankepäätöksen jälkeen. Jonkun tai joidenkin toimesta sössiminen jalkautettiin ja joukkoistettiin viimeistään nyt. Eri sidosryhmät saatiin sitoutettua siinä määrin, että juuri kukaan automaattimetron puolesta liputtanut ei enää osannut, halunnut tai kyennyt irtautumaan hankkeesta. Eikä se olisi auttanutkaan. Ison julkisen hankinnan keskeyttämiseen ei yhden valtuutetun tai kahden lautakuntajäsenen ponnekaskaan protestointi riitä. Kun maanalaiset rakennusurakat on pienessä porukassa kabineteissa päätetty kulkevat ne eteenpäin omalla painollaan. Ja kun poliittisten päättäjien porukka on iso, sitä voi joko liutea tapetteihin tai imagosyistä silloin tällöin vähän ärähdellä kustannusten noususta. Mutta varovainen pitää olla. Liika älämölö aiheuttaa nopeasti sen, että lupaavan tai kokeneenkin poliitikon ura tyssää ikävän miehen maineeseen.

Projektin johdon hankkeeseen valjastama puppugeneraattori tuottaa jatkuvalla syötöllä kaikenlaista tiedotetta julkisuuteen. Hyvin moni niistä julkaistaan lehdistössä lähes sellaisenaan. Yksi vastaansanomaton ”fakta” on toteamus automaattimetroprojektin vaikeusasteesta. Kierrettä on kuulemma kuin ydinvoimalan rakentamisessa. Tähän liittyy kiinteästi valhe projektin yllätyksellisyydestä. Esimerkiksi kalliokivi on kovaa. Koeporauksia luvattiin tehdä oikein huolella. Silti kymmenine miljoonien kustannusylityksiä yhä selitetään sillä, että kivi on yllätävän kovaa/mureaa/tms. Ihmeellisillä lupauksilla ja väitteillä on hyväksytetty puuttelliset sopimukset, vaillinaiset esityslistat, oudot selvitykset ja raportit ja yleensäkin sotkettu aivan kaikki hankkeen kunniallisen läpiviemisen mahdollistavat asiat.

Harva meistä osaa kuvailla ydinvoimalan monimutkaisuutta niin oikeaoppisesti, että vertailu aivan toisenlaiseen tekniseen projektiin olisi järkevää.  Ymmärrettävä vertailu edellyttäisi molempien hankkeiden syvällistä tuntemusta. Yllätyksellisyys taas perustuu täysin projektijohdon kokemuksiin.
Kaikki ymmärtävät, että jollakin todennäköisyydellä uuden ja vanhan tekniikan yhtensovittamisessa tulee yllätyksiä. Ulkopuolisen on  vaikea hahmottaa mistä todella johtuu että lähes kaikki luvatut hyödyt ovat kadonneet sinne samaan pohjattomaan kaivoon kohonneiden kustannusten kanssa. Asiaa ei auta että metroprojektin johdon mielestä kaikki on tapahtunut jotenkin selittämättömästi. Vuonna 2016 monen mielestä se oikea syy kuitenkin löytyy peilistä.

Tuskin kukaan kiistää fiaskon: Automaattimetrosta on luovuttu, Siemensistä halutaan eroon, laituriovia ei saada eikä Länsimetro kulje. Show kuitenkin jatkuu, koska sen on jatkuttava ja sehän jatkuu koska hyvin paljon on tehty muodollisesti oikein – moraalista ja etiikasta piittaamatta. Säästöistä ei kukaan kehtaa puhua. Ei rahasta eikä kaupunkilaisten matkoihin käyttämästä ajasta. Sen sijaan puhutaan edelleen ja entistä pontevammin Espoon metron tuomista mahdollisuuksista.  Kieltämättä mittavan rakennushankkeen työllisyysvaikutuksista on siitäkin erilaisia käsityksiä. Esimerkiksi väestöennusteita erikoisesti tulkitsemalla saadaan Espoossa aikaan vaikutelma Huomisen Mahtavasta Projektista. Hankkeen markkinointi on sitä oudompaa mitä enemmän sitä peilaa ympäröivän yhteiskunnan muuhun kehitykseen. Huomautukset esimerkiksi koulujen luokkakokojen kasvattamisesta ja julkisen terveydenhuollon alasajosta samaan aikaan kun metrotunneleihin nyt kärrätään vuorokaudet ympäriinsä miljoonia euroja kuitataan sillä, että metro tuottaa huomisen hyvää. Mutta minkä huomisen? Taitaa se sadankin vuoden perspektiivi jo olla kovasti vääristynyt. Tämä siis yhteiskunnassa, jolla huolimatta siitä että se pyörii erittäin korkean kokonaisveroasteen varassa, ei ole varaa rakentaa uutta lastensairaalaa. Tai sitten huolestuneelle kaupunkilaiselle sanotaan, että ei pidä verrata omenoita ja päärynöitä.

Julkisilla rahoilla saa sössiä. Hutiloivaa virkamiestä huomautetaan, luottamushenkilön kannatus taas mitataan vaaleissa ja erilaisissa jäsentenvälisissä. Kyseessä voi kuitenkin olla kymmenien tai jopa satojen miljoonien veroeurojen puhallus. Korruptio on tuomioita jaettukin, myös metron rakentamisessa, mutta näyttöjen kerääminen rakenteellisesta Sullemulle -järjestelmän kaverivoitelusta on hankalaa.

Miten kaikki päättyy? Ehkä niin, että metro todellakin automatisoidaan ja Espoon puolellakin sillä ajetaan. Ratkooko uudistettu ja laajennettu metro kaikki seudulliset pulmat, kuten on luvattu ja ennen kaikkea uskottu? Joka tapauksessa maanalainen oranssi mato, joka muuten on yksi maailman pienimpiä ja pohjoisimpia, maksaa maltaita. Se maksaa reippaasti yli sen kaupunginvaltuuston hyväksymän virhemarginaalin, minkä rajoissa pysymällä hankkeessa olis ollut edes jokin tolkku.

[ Kirjoitus perustuu julkisiin ja ei-julksiin asiakirjoihin sekä lukuisiin haastatteluihin.]

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s