Näytelmän keskeiset henkilöt

Alla lyhyet esittelyt metroa, automaattimetroprojektia ja Länsimetroa käsittelevissä uutisissa esiintyvistä henkilöistä.

Vaikuttajia ja vaikutettavia

Alku, Antero – Aaltoyliopiston joukkoliikenteeseen erikoistunut tutkija ja itsenäinen yrittäjä. Konsultoi mm. Helsingin, Turun ja Tampereen kaupunkeja radieliikenteeseen liittyvissä asioissa. Suhtautuu kriittisesti Helsingin automaattimetroprojektiin ja Länsimetron rakentamiseen.

Byman, KurtEspoolainen kaupunginvaltuutettu (ps/sit) joka on ottanut Olavi Loukon ja Länsimetron silmätikuikseen. Puhuu paljon, selvittelee vielä enemmän. Lahjusrikoksesta tuomittu Louko on sanonut Bymanista mm. seuraavaa Helsingin Sanomissa (25.9.2009): ”Länsimetrosta tehdyt valitukset uhkaavat käydä kalliiksi, toteaa Länsimetron hallituksen puheenjohtaja Olavi Louko. Hänen arvionsa mukaan tästä lähtien jokainen viivästysvuosi maksaa 100 miljoonaa euroa.” Tähän Byman totesi että ”Todella törkeä väite. Loukon arviot ovat tuulesta temmattuja, jotka eivät perustu mihinkään laskelmiin. Ei valittaminen mitään maksa. Miksi rakennustyöt edes aloitettiin, jos valitusprosessi on kesken?”

Franck, Mikael – Suomenruotsalainen dokumentaristi, yrittäjä ja monitoimija, joka varavaltuutettuna ollessaan oli mukana paljastamassa ensimmäistä metrokuprua. Franckin ja insööri Martti Sainion tekemä ohjelma metrosta esitettiin aikoinaan Ylellä monen silloisen Ylepomon ja poliitikon suureksi harmiksi. ”Underjordiska hemligheter” löytyy Ylen Elävästä arkistosta – katso tästä.

Haltia-Holmberg, MirvaHKL-johtokunnan jäsen (sdp) jonka blogi oli vuosina 2011-2012 lähes ainoa kunnon tietolähde mitä tulee automaattimetroprojektiin. Pitää kaudella 2013-2016 poliittista välikautta, mutta toimii silti HSL:n hallituksen varajäsenenä.

Hölttä, Tapio – HKL:n metroliikenteen johtaja, tällä haavaa metroprojektin Senior Adviser. Vaikutti aluksi ainakin ulospäin automaattimetron vastustajalta, mistä syystä lienee siirretty syrjään tästä nimenomaisesta projektista. Ihmetteli myös Espoon laituripituuksia. Myöhemmät automaattikommentit jo paljon myönteisempiä. Oltiin silti kankeamassa uudelleen pihalle vuoden 2013 alussa pyytämättä ja yllättäen esitellyn organisaatiouudistuksen myötä.

Karhu, JessicaHKL-johtokunnan entinen puheenjohtaja (vihr). Kriitikoiden mielestä HKL:n virkamiesjohdon talutusnuorassa, ”ei omia mielipiteitä”. Omasta mielestään harkitseva ja asioita tarkkaan punnitseva. Varavaltuutettu.

Kasvi, Jyrki – Espoon kaupunginvaltuuston puheenjohtaja vuoteen 2013 asti, Länsimetron hallituksen jäsen.

Kaunismäki, Raimo – Oli syksyyn 2015 asti automaattimetron projektijohdon konsultti, joka lähes ensi töikseen ilmoitti, että mitään mistään ymmärtämättömien ulkopuolisten ei pidä projekteihin puuttua. ”Projektityö on loppujen lopuksi aika yksinkertaista. Projektiin kuulumattomat ja asiasta tietämättömät vain tekevät sen monimutkaiseksi.” Kaunismäki tulee raideliikenteen sähkö- ja turvalaiteratkaisuja suunnittelevasta Rejlers Oy:stä.

Kivekäs, Otso. HKL-johtokunnan ex-puheenjohtaja (vihr). Vihreiden valtuustoryhmän varapj. On jossakin määrin ponnistellut päätöksenteon läpinäkyvyyden lisäämiseksi. Ahkera bloggaaja.

Kohtanen, MarttiSuomen Siemensin toimitusjohtaja vuodesta 2007. Käytäväpuheiden mukaan tiukka neuvottelija. Julkisuudessa harvoin ja silloinkin tarkkaan itse valitsemanaan ajankohtana. Tällainen oli toukokuun 5. päivä 2012. Tällöin Hesarissa kirjoitettiin ”au­to­maat­tis­ta met­roa Hel­sin­gil­le te­ke­vä yh­tiö sa­noo yl­lät­ty­neen­sä jo vii­me ke­vää­nä kau­pun­gin suun­ni­tel­mien kes­ke­ne­räi­syy­des­tä.” Kohtanen kommentoi: ”O­pe­roin­ti­kon­sep­ti ei ol­lut lop­puun as­ti mie­tit­ty”. Tällä hän tarkoitti , että ­”kun tul­laan asioi­hin, jois­sa on tek­ni­ses­ti useam­pi vaih­toeh­to, sil­loin käyt­tä­jän eli Hel­sin­gin täy­tyi­si funt­sa­ta, mi­ten tä­mä vai­kut­taa ko­ko kon­sep­tiin. Sel­lai­nen on esi­mer­kik­si mat­kus­ta­jien eva­kuoin­ti.” (HS digilehden arkistosta juttu löytyy tästä) Hufvudstadsbladetin haastattelupyyntöihin Kohtanen on jaktuvasti vastannut, että ”ei ole mitään uutisoitavaa”. Ei enää johda Suomen Siemensiä.

Kokkinen, MattiLänsimetro Oy:n toimitusjohtaja. Tuli Espoon kaupungin palvelukseen kaupunkisuunnittelukeskukseen liikenneinsinööriksi 2001. Aloitti Olavi Loukon valitsemana Suurpellon alueen projektijohtajana 2005. Jatkoi sittemmin Länsimetro Oy:ssä projektinjohdossa kunnes vuonna 2007 valittiin yhtiön toimitusjohtajaksi.

Korhonen, TapioHelsingin kaupungin rahoitusjohtaja eli rahakirstun vartija. Eläkkeellä. Todennäköisesti liiankin tietoinen metroprojektin takkuilusta ja kustannusten holtittomasta noususta. Harvemmin julkisuudessa.

Kälviä, Kari – HKL:n johtokunnan jäsen jo toista valtuustokautta (vihr). Yhä kriittisempi sitä tapaa kohtaan, millä automaattimetroprojektia ja Länsimetron rakentamista edistetään. Kannellut yhdessä johtokunnan jäsen Ari Lehtisen (SDP) kanssa eduskunnan oikeusasiamiehelle HKL:n toimitusjohtajasta.

Lahdenranta, MattiHelsingin kaupungin liikennelaitos-liikelaitoksen toimitusjohtaja vuodesta 2003. Eläkkeellä. Siirtyi HKL:n tj:ksi HKL-bussiliikenteen johdosta. Silloinen joukkoliikennelautakunta ei kyennyt yksimielisyyteen kun vs toimitusjohatja Seppo Vepsäläinen esitti Lahdenrantaa uudeksi pomoksi. Kun sitten valtuusto päätti nimityksestä syksyllä 2002 esittivät Jussi Pajunen (kok) Risto Rautavan (kok) kannattamana asian palauttamista valmisteltavaksi. Valtuusto kuitenkin nimitti Lahdenrannnan äänin 58-27. Lahdenranta toimi 1990-luvun loppuvuodet itsenäisenä liikennealan konsulttina. Automaattipmetroprojektissa Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Saurin oikea käsi, Saurin sanoin ”erittäin ahkera mies”. Länsimetro Oy:n hallituksen varapuheenjohtaja. On ahkerana miehenä joutunut parina viime vuotena myös selittelemään metrohankkeen vaiheita. ”Vanhan ja uuden metrokaluston tekninen yhteensovittaminen on osoittautunut erittäin vaikeaksi Siemensille”, Lahdenranta kertoi Hesarille 19.10.2010.

Lehtinen, AriHKL-johtokunnan entinen varapuheenjohtaja (sdp) jatkaa uuden johtokunnan jäsenenä. Vuoden 2012 aikana usein napit vastakkain HKL:n virkamiesjohdon ja johtokunnan puheenjohtajan kanssa. Kriitikoiden mukaan ”välillä aika pihalla asioista”. Omien sanojensa mukaan täydellisen kyllästynyt automaattipelleilyyn ja salailuun.

Lehmuskoski, Ville – HKL:n toimitusjohtaja ja Länsimetro Oy:n hallituksen jäsen. Toimi HKL:n suunnittelujohtajana keväästä 2006. Joitakin vuosia myöhemmin hän siirtyi Helsingin seudun liikenteeseen (HSL) joukkoliikennesuunnitteluosaston johtoon. Helmikuussa 2012 hän aloitti Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnittelupäällikkönä. Lehmuskosken edeltäjä HKL:ssa Seppo Vepsäläinen ajoi päätökseen metron 70 miljoonan euron automatisoinnin. Kallis investointi on Lehmuskosken mukaan perusteltu. ”Se on kannattavampi sijoitus kuin Hakamäentie tai länsimetro, rahat tulevat takaisin kymmenessä vuodessa”, Lehmuskoski sanoi HS:n haastattelussa toukokuussa 2006. Matti Lahdenrannalla ja Ville Lehmuskoskella on yhteinen menneisyys LT-konsultit-yhtiössä, jonka Pentti Murole myi englantilaiselle WSP-ryhmälle.

Levä, IlkkaHelsingin yliopiston tutkija jonka erikoisalaan metro kuuluu. Tehnyt metroprojektista ja metron turvallisuudesta useita valituksia joita ovat käsitelleet ja käsittelevät vielä pitkään mm. Korkein hallinto-oikeus, Hallinto-oikeuus, oikeuskansleri ja eduskunnan oikeusasiamies. Kunnallisvaaleissa 2012 vasemmistoliiton listoilla. Kriittinen kirjoitus ”Metron fantasmat” on saanut oman lukunsa Pentti Murolen tuoreessa kirjassa ”Ihmistä ei voi suunnitella – kiveä voi!

Louko, Olavi – Entinen Helsingin kiinteistöviraston päällikkö, pitkäaikainen Espoon teknisen toimen johtaja. Virassa vuodesta 2001. Jäi eläkkeelle ja kuoli kesällä 2015. ”Huolimattomuutta, varomattomuutta, ajattelemattomuutta, suurpiirteisyyttä ja luottamista ”ajan henkeen”. Näin kuvailevat Olavi Loukoa hänen työtoverinsa Helsingin Sanomissa 12.6.2011. Samassa jutussa kerrotaan Loukon osallistuneen rakennusyhtiöiden järjestämille matkoille samaan aikaan, kun yritykset rakensivat ja ideoivat Espoossa. Kahta viikkoa aiemmin (27.5) HS kertoi Olavi Louko saaneen 5000 euron sakkotuomion lahjusrikkomuksesta. Tuomion mukaan Louko ja hänen puolisonsa ovat saaneet yrityksiltä Lapin-matkoilla sellaisia etuja, jotka ovat voineet heikentää luottamusta viranomaistoiminnan tasapuolisuuteen.

Merra, Martti – Espoon kaupunginvaltuustossa vuodesta 1993. Sai lentävän lähdön kunnallispolitiikkaan Kiekko-Espoossa tekemästään hienosta valmentajan työstä. Toimii lisäksi useissa luottamustehtävissä, aikaisemmin myös muun muassa Länsimetro Oy:n hallituksessa. Valittiin kaupunginhallituksen johtoon vuoden 2011 alussa, hakeutui ja valittiin Espoon liikuntatoimen johtajaksi 2012.

Murole, PenttiAlan lehden mukaan liikennesuunnittelun grand old man. Hänen yhtiönsä Liikennetekniikka Oy:n (eli LT-konsultit Oy) kautta on Helsingin kaupungin palvelukseen päässyt ainakin Matti Lahdenranta ja Ville Lehmuskoski. Murole toteaa kirjassaan ”Ihmistä ei voi suunnitella – kiveä voi!” että metro toimii ja sitä laajennetaan. Muinaiseen Metrotoimistoon kohdistuneen kritiikin Murole kuittaa sanomalla ”Silloin kaikki oli suurta arvausta, nyt kaikki on pientä jälkiviisautta.”

Mäenpää, Olli – Helsingin yliopiston hallinto-oikeuden professori, jonka erikoisalaa ovat hallinto-oikeus, eurooppalainen hallinto-oikeus, julkisen hallinnon valtiosääntöiset aspektit, hallintomenettely, hallintoprosessi, julkisuusperiaate, kunnallinen itsehallinto ja virkamiesoikeus.

Johtaja.

Nyberg, Mikael – Hallitusneuvos, yksikön päällikkö, Liikennealan strategia, Liikennepolitiikan osasto. Virkamies, joka lausunnollaan 25.2. Helsingin Sanomissa sementoi rintamalinjat ns. Kivenlahden metro -hankkeessa.

Nyman, Mikko – IT-alan toimija ja VRLeaks-vuotosivuston perustaja. VRLeaksin paljastukset ovat useasti ylittäneet ns. perinteisen median uutiskynnyksen. VRLeaksin ja Mikko Nymanin tarkoitusperistä ja vaikuttimista voi lukea mm. Journalistin haastattelusta ”Mies vuotojen takana”. Nyman on avustanut Helsingin Metro -blogia sekä yhdessä Erikistoimittajan kanssa tehnyt metroblogiin jo toistakymmentä viikonloppukevennystä. Näistä sittemmin luovuttiin kun todettiin että blogin lukijijat eivät halua sekoittaa asiaa ja huumoria.

Pajunen, Jussi – Helsingin ylipormestari. Kokoomuslainen. Tietää ilmeisen hyvin enemmän metrohankkeen ongelmista kuin antaa ulospäin ymmärtää. On ehkä oppinut edeltäjiensä Teuvo Auran ja Raimo Ilaskiven metroseikkailuista: Matala profiili on paras. On tähän mennessä säästynyt kaupungintalon arkistossa ramppaavilta tutkivilta toimittajilta.

Reiman, Kimmo – Automaattimetroprojektin päällikkö, HKL. Mielenkiintoisesti automaattimetroprojektin vetäminen ei kuulu metrojohtaja Tapio Höltän vastuualueeseen. Reiman oli julkisuudessa viimeksi vakuuttaessaan mielipidekirjoituksessa HBL:ssa HKL:n toimineen täysin avoimesti suhteessaan Jörg Schütteen, saksalaiseen Siemenstaustaiseen konsulttiin.

Sainio, Martti – Diplomi-insinööri, yksityisyrittäjä ja toimittaja joka on myös osallistunut kunnallispolitiikkaan varavaltuutettuna ja rakennuslautakunnan edustajana. Vaikutti omalla toiminnallaan suuresti siihen, että Unto Valtasen ja Helsingin kaupungin toimet läpivalaistiin 1980-luvulla. On sittemin jatkanut taistelua hyvä veli-järjestelmää vastaan. On tehnyt poliisille uuden tutkintapyynnön Helsingin rautatieaseman vakavan vesivahingon jälkiselvittelystä (johon Onnettomuustutkintakeskus ei osallistunut) ja puuttunut automaattimetroprojektin epäselvyyksiin. Sainion on käynnistämässsä omaa blogia.

Sauri, PekkaHelsingin apulaiskaupunginjohtaja, vastuualueena rakentaminen, ympäristö ja joukkoliikenne. Monille tuttu ennenkaikkea radio-ohjelmasta ”Yölinjalla”. Oli ehdolla Espoon teknisen toimen johtajaksi 2000-luvun alussa. (Paikan sai Olavi Louko.) Edistänyt keskustelua päätöksenteon avoimuudesta tai ehkä ennemmin keskustelua kaupunkilaisten välittömään arkeen liittyvistä päätöksistä sosiaalisen median kautta.

Saxholm, Tuula – Helsingin budjettipäällikkö, Länsimetro Oy:n hallituksen jäsen. On tukistanut HKL:a lepsusta rahan käytöstä ja huonosta suunnittelusta mutta todennut torujen riittävän – toimenpiteet kun ”menevät virkatietä”.

Schütte, Jörg – HKL:n käyttämä asiantuntija. Valittiin Matti Lahdenrannan toimesta suoralla neuvottelumenettelyllä tekemään teknisiä spesifikaatioita automaattimetroprojektin tarjouskilpailua varten. Saksalaisella on vahva Siemenstausta minkä vuoksi hänen asemansa on kyseenalaistettu esimerkiksi Korkeimpaan hallinto-oikeuteen menneessä automaattimetron tarjouskilpailua koskeneessa kantelussa .

Tamminen, Lilja – HKL:n johtokunnan jäsen (vihr).

Tuori, Kaarlo – Helsingin yliopiston yleisen oikeustieteen professori. Akatemiaprofessori.

Valtanen, Unto – Entisen Metrotoimiston johtaja joka tuomittiin lahjuksista rankemman kautta. Metron varhaisemmista rakennusvaiheista voi lukea tästä ja tästä. Hesarin Antti Manninen kirjoitti näin 2007: ”Metron rakentamista varten oli perustettu erillinen metrotoimisto, joka käytti suurta valtaa. Sitä johti itsevaltainen metrojohtaja Unto Valtanen, joka sai lahjusepäilyjen vuoksi potkut vain muutamia päiviä metron virallisten avajaisten jälkeen elokuussa 1982. Hänet tuomittiin myöhemmin vankeuteen.” Omasta mielestään Valtanen oli syytön eikä edes virkamies. Hän ainoastaan toteutti kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen hänelle asettamaa tehtävää. Valtanen kuoli ilmeisesti ruokamyrkytykseen maaliskuussa 1989 lomamatkalla Las Palmasissa.

Vepsäläinen, Seppo – HKL:n entinen suunnittelujohtaja. Demaritaustainen ja kuulemma mukava seuramies. Vaikutti suuresti omalla panoksellaan siihen että 1970-luvun alun unelma automaattimetrosta muuttui oikeaksi hankkeeksi 2000-luvulla. Väitetään, että Vepsäläinen vaikutti suuresti seuraajansa ja yleensäkin HKL:n ylimpien johtohenkilöiden valintaan. Jäi eläkkeelle 2006. On sittemmin toiminut yksityisenä konsulttina.

HKL:n johtokunta 2009–2012

Jessica Karhu (pj., vihr.), Ari Lehtinen (varapj.,sdp), Mirva Haltia-Holmberg (sdp), Kari Kälviä (vihr), Markku Saarinen (vas), MIka Ebeling (kd), Eva Erwes (kok), Ari Järvinen (kok), Terhen Saarinen (kok).

HKL:n johtokunta 2013–2016

Otso Kivekäs (pj., vihr), Riina Simonen (varapj., vas), Sakari Ora (kok), Marjaana Syrjälä (kok), Kari Kälviä (vihr), Lilja Tamminen (vihr), Ari Lehtinen (sdp), Sinikka Vepsä (sdp), Kimmo Kokkila (kok).

HKL:n johtokunta 2016–

Tuomas Rantanen (pj., vihr), Riina Simonen (varapj., vas), Sakari Ora (kok), Marjaana Syrjälä (kok), Kari Kälviä (vihr), Lilja Tamminen (vihr), Ari Lehtinen (sdp), Sinikka Vepsä (sdp), Kimmo Kokkila (kok). Kaupunginghallituksen edustaja: Hannele Luukkainen (kok).

1 thoughts on “Näytelmän keskeiset henkilöt

  1. Ei ollut Unto Valtanen syytön. Isäni työskenteli hänen alaisenaan jonkun aikaa ja voisinpa minäkin kirjoittaa lyhytnovellin tuosta ajasta.

Jätä kommentti