HKL on viranomainen

UUTISKOMMENTTI, julkaistu Hbl:ssa 11.4

Katsastamatonta autoa on vaikea vakuuttaa, eikö niin? Näin sanoo metrokonsultti, joka selittää minulle miksi Siemens jaksaa jankuttaa jostain junaturvallisuudesta sen sijaan että viimeinkin vain hoitaisi oman osuutensa. Toisin sanoen, konsultti jatkaa, luuletko että Suomeen voisi rakentaa ydinvoimalan ilman että Säteilyturvakeskus hyväksyisi rakennuksen? Vastaan, että ei tietenkään. Alan ymmärtää.

Suomen junaliikennettä ja rataverkkoa säädellään monin eri laein. Pykälät eivät kuitenkaan koske Helsingin metroa. Maailman pohjoisinta ja pienintä metroa valvoo Helsingin kaupungin liikennelaitos, palvelun tarjoaja on siis myös valvova ”viranomainen”. Asiantuntijoiden mukaan tämä on maailmalla erittäin harvinainen ratkaisu.

Kaikki on hyvin niin kauan kuin kukaan ei kuole. Helsingin metrossa on vuosittain noin kymmenen vaaratilannetta. Vakavia näistä on jokunen. Harvinaisia ovat myös HKL:n omat tiedotteet läheltä piti-tilanteista. Kaikesta ei kuitenkaan voi vaieta. Syksyllä 2009 vesi syöksyi Asematunneliin ja metroasemalle murskaten mm. hissikuilun. Laiturille lensi miehen kokoisia betonipaloja. Vettä oli lopulta niin paljon, että pelastuslaitos harkitsi sukeltajien lähettämistä paikalle. Oli sunnuntai ilta ja kaupunki rauhallinen. Vähän väkeä liikkeellä. Onni onnettomuudessa siis. Mutta se ei ole syy siihen, että onnettomuustutkintakeskus päätti jättää tapahtuman tutkimatta. Tutkinta ei tarvittu. Kuka niin sanoi? HKL sanoi.

Mitä useampaa ihmistä jututan, sen selvempää on että paljon on mennyt mönkään metrokaupassa. Väärinkäytöksiä on jälkeenpäin korjailtu muodollisesti oikeiksi päätöksiksi. On myös asioita joihin tuomioistuimet ottavat kantaa. Vahinkoja ja tyhmyyksiä on selitetty asioiden monimutkaisuudella. Tietopyyntöihin ei ole suostuttu epämääräisillä viittauksilla asioiden keskeneräisyyteen sekä liikesalaisuuksiin.

Merkillepantavaa on myös joidenkin päättäjien haluttomuus ottaa kantaa asioiden pimittämiseen ja päätöksentekoprosessin selvittämiseen. On aivan totta, kuten HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta ja hänen esimiehensä apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri toteavat, että on helppo olla jälkiviisas ja kritisoida. On silti merkillistä miten hanakasti monet poliitikot haluavat ”nopeasti selvittää sotkut” ja ”siirtyä eteenpäin” ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Jätä kommentti