Myötähäpeä

Mitä tämä kaikki tarkoittaa?

Vuodenvaihteessa HKL:n johtokuntaan tuotiin noin vuorokauden varoajalla ehdotus uudeksi metroliikennesäännöksi. Melkoisen tärkeä paperi jos yhtään hiffaa ympäröivää yhteiskuntaa ja vaikkapa HBL:n metroprojektista kertomia uutisia. Asiakirjan sisältämiä virheellisiä väittämiä johtokunta ei edes ehtinyt – tai osannut – käsitellä, paperi torpattiin kirjoitusvirheen takia. Väite HKL:n ainutlaatuisen viranomaiseman pönkittämisestä kuitenkin jatkoi elämäänsä ehdotuksessa ja asia esiteltiin uudellekin johtokunnalle vaikka HKL:a oli huomautettu virheestä. Toisella kerralla paperi meni uudelleen valmisteluun siksi, että se nyt vaan oli huonosti valmisteltu, mikä siis pitää paikkansa. Ja nythän se on aivan erinomaisesta kiireestä huolimatta kadonnut johonkin pöytälaatikkoon.

Joulukuussa tapahtui muutakin. HKL:n johtoryhmän kokouksessa esiteltiin tuoreita laskelmia, joiden mukaan mitään säästöjä kuljettajien heivaamisesta ei synny. Ainakaan siinä mittakaavassa, millä automaattimetroprojekti aikoinaan päättäjille myytiin. Tätä tietoa ei tietääkseni ole viety eteenpäin HKL:n johtokuntaan pureskeltavaksi. Ainakaan se ei esityslistoilta löydy. Nürnberg… Nürnbergissä suunnilleen kaikki on epäonnistunut mutta siellä onkin vihdoin ymmärretty keskeyttää, mutta tätäkään olennaista tietoa ei löydä HKL:n tuottamista asiakirjoista, ei vaikka Nürnbergin sumutorvi huusi jo joulukuun alussa. Kirjoitan HKL:n reaktioista ym lisää vielä tänä viikonloppuna.

Samassa johtoryhmän kokouksessa keskusteltiin erityisen ”joukkoliikennepoliisin” perustamisesta ja lukemieni pepereiden mukaan joku tai jotkut ovat saaneet tehtäväksi keskustella asiasta oikean poliisin kanssa. Johtokunnan kokousasiakirjoissa tästäkään ei ole mainintaa.

Ja viranomaisista puheen ollen on myös sadan tuhannen euron arvoisen turvaselvityksen tilaaminen ohi johtokuntakäsittelyn herättänyt paheksuntaa.

Siitä huolimatta, että ehdotus uudeksi metroliikennesäännöksi heivattiin ennen kaikkea huonon valmistelun vuoksi tuotiin organisaatiouudistus johtokuntaan jos mahdollista vielä tökerömmin. Isoon asiaan haluttiin tuosta vaan nopea päätös ja mieluummin ilman keskustelua. Ehdotuksen sisältö mukaan lukien uudet pomot ja heidän palkkansa oli jo lyöty lukkoon. Tässä vaiheessa se, että itse ehdotuksessa saattoi olla jopa pientä ideaa, oli aivan totaalisen merkityksetöntä.

Onhan tuo kaikki nyt noloa, hei!

1 thoughts on “Myötähäpeä

  1. Jos Joukkoliikennepoliisi perustetaan valvomaan näitä roistoja, jotka tuhlaavat kaikki rahamme älyttömiin ja hyödyttömiin jättiprojekteihin, kannatan.

    Metroihin voisi samalla rakentaa vankivaunut, joiden ikkunoista kansalaiset voisivat katsella seudun metroeliittiä.

Jätä kommentti