Palaveriäijän päivä

20130301-215241.jpg

Aluksi: Nyt jo huonoksi tavaksi otettu ja asiaton viikonlopun huumoripläjäys on tässä. Anteeksi ja kiitos. Kuitenkin jo huomenna palaamme asialinjalle. Eli raiteelle. Mukavaa viikonloppua!

Liikennelaitos-liikelaitoksen johto toimitti sitten yks kaks yllättäen päätettäväksi ehdotuksen organisaatiouudistukseksi. Helsingin metro-blogin radan varrelta keräämien tietojen mukaan ehdotuksen sisältö on toki täydellisesti salattu, mutta toisaalta oikein perusteellisen avointa dataa. On päätetty päälliköt ja on sovittu liksoista ja kannettu ulos tarpeettomat tuolit.

Istumapaikkoja ei enää riitä kaikille. Viikonlopputoimitus otti asian vaatimalla ripeydellä yhteyden johtavaan erikoisasiantuntija johtaja Nymaniin.

Täytyy alkuun todeta, että siitä huolimatta että maailmalla on viime aikoina tapahtunut paljon, organisaatiouudistus näyttelee keskeistä osaa pohdittaessa ongelmanratkaisukyvyn huipentumaa. Mutta onko tässä nyt tehty jonkin sortin hallintotapavirhe eli erhe eli moka kun ehdotus HKL:n johtokunnassa torpattiin, johtava erikoisasiantuntija johtaja Nyman?

– Tervehdys jälleen. Organisaatiouudistus on palaveriäijien täysin oma keksintö. Palaveriäijät ovat todellisia hahmoja: ei ole niin pientä asiaa, etteikö palaveriäijien siitä olisi pidettävä palaveria. Ymmärtääkseni HKL-liikennelaitoksen metrotorvisoittokunta koostuu nimenomaisesti palaveriäijistä. Eräs ystäväni on todellinen palaveriäijä. Hän tuli eilen minua vastaan lähellä Roihupellon metrovarikkoa ja ilmeisesti hän oli edellisestä palaverista vielä sen verran liekeissä, että hän meni sitten vielä vanhoilla höyryillä. Tapahtui nimittäin niin, että kävelin Viikintietä, kun sattumalta tapasimme ja vaihdoimme pikaisesti kuulumiset. Palaveriäijän puhelin soi samalla hetkellä, johon hän vastasi dramaattisesti ja todellisen Euroopan omistajan elkein: ”Tervehdys. Joo.. joo… sopii joo. Mutta hei, voinko soittaa hetken kuluttua uudelleen, olen nimittäin parhaillaan keskellä palaveria.” -Täytyykin soittaa tuolle soittajalle saman tien takaisin, sillä oli jotain kiireellistä. Palataanko siis paremmalla ajalla, sanoi palaveriäijä minulle. Ilmeisesti palaveriäijällä oli edessä organisaatiouudistukseen liittyvä palaveri vielä samana päivänä.

Palaveriäijät organisaatiouudistuspalaverissa.

Palaveriäijät organisaatiouudistuspalaverissa.

Tilastot osoittavat, että organisaatiouudistus ennakoi osaltaan asianosaisiin kohdistuvia ongelmia. Tästä syystä Helsinki lähettää uuden delegaation Nürnbergiin. Mission nimi on ”Fact Finding Mission 2013”. Minkälaisia tuloksia tällä kertaa on odotettavissa?

– Jokainen meistä tietää, mitä Nürnbergissä tapahtui vuosina 1945-1946 II Maailmansodan sotasyyllisyysoikeudenkäynneissä: jokainen tiesi, että siellä tullaan jakamaan tuomioita. Tuntuu hullunkuriselta olettaa, että kaupunki, joka on tunnettu tuomioistaan, voisi onnistua automaattimetroprojektissa. Nürnbergin automaattimetro on siten tuomittu epäonnistumaan jo ennalta.

– Lisäksi haluaisin korostaa, ettei liene sattumaa se, että Nürnbergin ja Helsingin pinta-ala on miltei sama (n. 200 km²). Automaattimetroprojekti on niin laaja erikoishanke, että se vaati testitilakseen vähintään kymmenkertaisen maa-alueen, jolloin puhumme noin 2000 neliökilometrin pinta-alasta, joka on täysin eristetty muusta maailmasta. Tällaisia alueita Suomesta ei löydy yhtään. Huhutaan, että Talvivaaran lähistölle olisi rakennettu 2 m² kokoinen metron koerata mittakaavassa lilliputti.

Joidenkin mielestä maailmaan ei mahdu yhtään enempää huumoria, tästä on esitetty jopa tarkat laskelmat. Miten näihin selvityksiin tulee suhtautua?

– Kyllä mahtuu. Asiaan tulee suhtautua yhtä kriittisesti kuin siihen väittämään, etteikö automaattimetroprojekti valmistuisi. Projekti valmistuu sataprosenttisen varmasti, joskin aikataulua saatetaan joutua muutama vuosikymmen löysentämään. Automaattimetroprojektin valmistumista voidaan nopeuttaa vuosilla ja kustannuksia laskea useilla sadoilla miljoonilla euroilla, mikäli HKL voisi tinkiä yhdestä sanasta: ehdottaisin HKL:ää vakavasti harkitsemaan automaattimetroprojektin nimen muuttamista automaattiprojektiksi. Tällöin HKL voisi ottaa rakennuskohteekseen vaikkapa metroasemien liukuportaat, joihin automatisointi voitaisi ulottaa esimerkiksi siten, että niihin rakennettaisi automatiikka, joka pysäyttäisi liukuportaat silloin, kun niillä ei ole käyttöä. Mikäli automaattiprojektia haluttaisi laajentaa tästäkin, seuraavaksi voitaisi automatisoida automaattimetroprojektin johtokunta, sillä HKL:n johtokunnan mukaan automaation myötä inhimillisten virheiden todennäköisyys pienenee käytännössä nollaan.

– Mikäli HKL:n ja aiemman metrotoimiston johtokunta olisi automatisoitu jo 1970-luvulla, olisi jokainen reilun 40 vuoden aikana HKL:n johtokunnassa tehty inhimillinen virhe voitu välttää.

Tiedossa on, että vaihtelevalla menestyksellä myös organisaatiouudistus parantaa yleispätevien toimintaohjeiden tavanomaisia käyttökohteita. Eikö siis ole aivan täydellisen järkeenkäypää, että HKL:ssa laitetaan legot uuteen järjestykseen? Kysymykseen ei voi vastata ”juu” tai ”ei” eikä ”kaikki ylläolevat ruuksit, joo”.

– Kuten ylhäällä kerroin, myös tässä asiassa olisi palaveriäijiltä hienoa, mikäli palaveri järjestyisi. Palaverin paperittomalle, sähköpostittomalle ja muutoinkin täysin dokumentoimattomalle esityslistalle tulisi mielestäni ehdottomasti sisällyttää ehdotus, jossa päätettäisi palaveriäijien tutustumismatkasta Nürnbergin sijaan Legolandiin. Olen tutustunut molemmissa paikoissa automatisoituihin kiskoliikenneratkaisuihin ja voin käsi raamatulla väittää, että Legolandin automaattijunien luotettavuus pesee Nürnbergin automaatin silmänkääntöluvuin 100-0.

– Tiesikö herra toimittaja muuten sitä, että Peter Pan on kerran kotoaan karannut poika, joka osaa lentää onnellisten ajatusten ja keijupölyn voimalla ja joka kieltäytyy kasvamasta aikuiseksi? Tämän saman asian vuoksi raideliikenneautomaatti toimii moitteettomasti Legoland-nimisessä satumaassa ja sen ulkopuolella raideliikenneautomaatit toimivat keijupölyn avulla, eikä HKL-metroliikenteen johtokunta halua ajatuksineen kasvaa aikuiseksi.

Jo taannoiset höyryveturit ja koko niiden liikennöinti oli täysin automatisoitua Legolandissa.

Jo taannoiset höyryveturit ja koko niiden liikennöinti oli täysin automatisoitua Legolandissa.

2 thoughts on “Palaveriäijän päivä

Jätä kommentti