HSL: Näin karuja ovat arviot

björkholmen_tp

Ainakin Espoon Tapiolan ja tämä Helsingin Koivusaaren  asema on yhä valmistumaisillaan.

Länsimetron matkustajaliikenteen aloituksesta on pian kulunut vuosi. Ongelmia on edelleen ja samalla alun kankeus näkyy, kuuluu ja maksaa.

Uusi metrorata avattiin marraskuussa 2017. Hauskaa oli. Kallis hanke otettiin hyvin vastaan. Kyytiin oli tunkua. Mutta vaikeuksiakin oli ja lopulta niitä on ollut niin paljon, että eri puolilta Espoota kulkee pian taas ainakin neljä bussia suoraan Helsingin Kamppiin. Se ei ollut tarkoitus, tietenkään.

Samaan aikaan Espoon kaupungintalossa laaditaan kuumeisesti tulevien vuosien talousarviota. Kriitikoiden mukaan budjettisuunnittelussa ei oikein huomoida metron nielemiä valtavia rahasummia: Rikas Espoo ei olekaan niin rikas kun katsotaan kaupungin yhtiöiden metron rakentamiseen liittyviä lainoja. Jonkunhan pitää joskus maksaa lainat pois. Olisi kuulemma muutakin. Juuri nyt eikä joskus sadan vuoden kuluttua.

Espoon uuteen metroon liittyviä ongelmia on tänään tiistaina puitu Helsingin Seudun Liikenteen HSL:n hallituksen kokouksessa.

Toisaalta on mittaus, jonka mukaan matkustajien tyytyväisyys länsimetroon on heikko. Toisaalta on  HSL:n tarkastuslautakunnan arvointiraportti, joka muistuttaa kuluista. HSL maksaa joka kuukausi melkein 1,5 miljoonaa euroa lisää siitä, että länsimetron rakentaminen viivästyi eikä käyttöönottokaan ole sujunut erityisen hyvin. Lisäksi moni Kirkonummella ja osissa Espoota ajaa enemmän autoa kuin ennen länsimetron käyttöönottoa, HSL:n kyselyn mukaan.

HSL:n hallituksen mukaan virheistä on opittu.

LUE MYÖS: HSL:n hallituksen tarkastamaton pöytäkirja, tarkastuslautakunnan arviontikertomus vuodelta 2017, hallituksen lausunto tarkastuslautakunnan arviointikertomukseen.

1 thoughts on “HSL: Näin karuja ovat arviot

  1. ”HSL:n hallituksen mukaan virheistä on opittu.”

    Ai on vai.
    Miten se käytännössä ilmenee?

    Lähteeko esim. Alviina Alametsä kera Helsingin ja Espoon kunnallispoliitikkojen, Saurin Pekka etunenässä iskuporakoneet tanassa poraamaan länsimetron asemia pidemmiksi samaan tyyliin kuin teekkarit yrittivät juoda uuden Alkon kuiviin?

    Virheistä ei kannata oppia, kun paskat on jo housuiussa, eikä asioille ole enään mitään tehtävissä.

    Se saa vain sanojan kuulostamaan vielä typerämmälle ja turhemmalle.

Jätä kommentti