Pisara – näillä selvityksillä Brysseliin

Lyhyt postaus tällä kertaa: Hallitus päätti hakea EU:n tukea Pisara-radan rakentamiseksi. Alla linkit hakemukseen ja sen liitteenä olevat selvitykset.

HUOM! 5.3.2014 Linkit asiakirjoihin eivät enää toimi. Kyseessä osoitteenvaihto kunnes toisin todistetaan. Odotan vastausta lvm:stä.

HUOM! 11.3.2015: Pisarahakemukseen liitteineen tämän linkin kautta.

12 thoughts on “Pisara – näillä selvityksillä Brysseliin

  1. Asiasta toiseen: HKL:n johtokunnan esityslistalla 10.3. on lausunnon antaminen ehdotetusta kaupunkiraideliikennettä koskevasta laista. Ehdotetusta lausunnosta on havaittavissa sekä rivien välistä että suoraan joitakin huomionarvoisia näkemyksiä, esimerkiksi seuraava: ”HKL:n kaipaamiin joustaviin käytäntöihin tulee kuulumaan, että vältetään tarpeetonta ilmoittelua esimerkiksi vaaratilanteista”. Tällaista toimintakulttuuria ja suhtautumista turvallisuusvalvontaan voitaneen luonnehtia varsin mielenkiintoiseksi, eikö vain?

      1. Mielestäni on melkoisen ontuvaa, jopa suorastaan absurdia perustella ”suljettujen raideliikennejärjestelmien teknisillä eroavaisuuksilla” sitä, että HKL saisi suurimmilta osin jatkossakin jäädä velvoittavien säädösten ulkopuolelle. Ovatko esimerkiksi kysymykset evakuontivalmiuksista sellaisia, johon liikenneministeriö tai Trafi eivät saisi mitenkään jatkossakaan velvoittavasti puuttua, koska ”normit olisivat käytännössä aivan spesifisiä ja vain tiettyihin suljettuihin raideliikennejärjestelmiin soveltuvia”? Tuo esitetty argumentaatio ei liity pääkysymykseen mitenkään. HKL vaikuttaa puhuvan asian vierestä ja johtavan harhaan.

        Siinä missä HKL:n missiona vaikuttaa lausunnon perusteella olevan kaiken valvonnan ja velvoittavan sääntelyn minimointi, niin näköjään Helsingin pelastuslautakunta on kantanut huomattavasti enemmän huolta turvallisuuskysymyksistä antaessaan oman lausuntonsa lakiluonnoksesta kokouksessaan 24.2. § 34. Esimerkiksi: ”Kuvaus turvallisuuteen vaikuttavista seikoista on hyvin suppea. Olisikin erittäin tärkeää, että metron uuden ja vanhan osuuden eroavaisuudet turvallisuusjärjestelyiden osalta kirjattaisiin ja riskianalyysin perusteella määriteltäisiin turvallisuuden nykyaikaistamiseksi toteutettavat toimenpiteet….Turvallisuusjohtamisjärjestelmän kuvauksessa ei tuoda selkeästi esiin menettelyjä ja velvollisuuksia eikä kykyä tulipalojen ja muiden onnettomuustilanteiden hallintaan ja niihin varautumiseen. Velvollisuus laatia perusteellinen ja laajamittainen riskianalyysi, mihin tämä tuleva turvallisuusjohtamisjärjestelmä perustuu, puuttuu…Matkustajat tulisi ottaa paremmin huomioon turvallisuutta rakennettaessa.”

  2. Olen muutaman kerran törmännyt samaan ongelmaan. Jokin esim. Helsingin kaupungin tiedotteeseen ohjaava linkki onkin lakannut toimimasta. Tästä syytä olen alkanut ottaa paperikopiot kaikesta sellaisesta, jolle arvelen olevan käyttöä tulevaisuudessa.

    1. Juu, syystä tai toisesta asiakirjoja joskus siirretään uuteen osoitteeseen. Oma kokemukseni on se, että kyse on harvoin tahallisesta kiusanteosta (tai salailusta) mutta harmittaahan se. Eikun huomautus virheestä spostilla virastoon tai lautakuntaan!

  3. EU-komissio antoi eilen palautetta aiempaan Pisara-kirjeenvaihtoomme (myös blogit on toimitettu Brysseliin):

    Click to access SRM_Pisarakirje_komissiolle_EN.pdf

    http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/188783-pisara-rata-ja-eu-tuet-totuutta-taloudellisesti
    http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/188918-the-city-rail-loop-line-and-eu-subsidies-economical-with-the-truth

    Jos kirjettä on uskominen, EU-tukihakemukset syynätään kahdesti ennen päätöksentekoa (joten ei siellä kaiketi ihan kaikkea oikopäätä uskota). Se jää kuitenkin avoimeksi onko Suomen tukihakemusaineisto yksityiskohdiltaan totuudenmukainen vaiko ei.

    Click to access EU_vastaus_20042015.pdf

    Terveisin Kalevi Kämäräinen
    http://www.rautatiematkustajat.fi/

    1. Täytyykin tarkistaa laittoivatko Suomen viranomaiset tekemänsä selvitykset julkisesti esille kuten pyysin.

Jätä kommentti