Töitä riittää

Otso Kivekäs joutui heti hommiin.

Otso Kivekäs joutui heti hommiin.

HENKILÖKUVA, HBL 28.1.2013

– Päätöksenteon pitää olla avointa, sanoo Otso Kivekäs (Vihr.). HKL:n johtokunnan uudella puheenjohtajalla on tavoitteita – ja haasteita.

Urakasta ei tule helppoa. Helsingin hallinto on tsaarinajan Suomessa kehitetty. Se tarkoittaa hieman, mutta vain hieman liioitellen, että raskassoutuinen byrokratia ei juurikaan kannusta virkamiesten omaan ajatteluun. On helpompi lyödä kapuloita toisten virastojen ja kaupunkilaisten rattaisiin.

Otso Kivekäs, 33, ehti tutustua kaupungin päätöksentekoon puolentoista vuoden ajan Yleisten töiden lautakunnassa. Kuntavaalit sujuivat hyvin. Nyt hän on vihreän valtuustroryhmän varapuheenjohtaja ja Helsingin kaupungin liikennelaitoksen HKL:n johtokunnan puheenjohtaja.

– Haluan todella kehittää ratikkaverkostoa, sanoo Otso Kivekäs.

Se voi tapahtua linjastoa kasvattamalla ja parantamalla raitiovaunujen etuajo-oikeutta liikenteessä. Autoistumisen myötä ”spåralla” kulkeminen on hidastunut varsinkin kuluneiden kahden vuosikymmenen aikana. Vaunut juuttuvat ruuhkiin. Tai sitten ne seisovat kun kiskoille on pysäköity auto.

– Kuljettajien lipunmyynnistä tulisi myös päästä eroon. Lippuautomaatit nopeuttavat matkustamista.

Helsinkiläiset rakastavat raitiovaunujaan. Se helpottaa myös päätöksentekoa kun puolueet ovat useimmiten samaa mieltä kehityskohteista.

– Siitä tosin tulee älämölö kun ratikkakiskot uhkavaat parkkiruutuja, sanoo Otso Kivekäs.

Metroprojekti jatkuu

Otsko Kivekäs tarttuu HKL-johtokunnan puheenjohtajan nuijaan myrskyisään aikaan. Edellisellä kokoonpanolla oli kädet täynnä automaattimetroprojektin kanssa eikä uudella tule olemaan sen helpompaa.

Monet luvatuista parannuksista esim. metron turvallisuuteen tai varsinkaan säästöistä, kun siirrytään kuljettajattomaan ajoon, eivät toteudu. Helsingin valtuusto päätti metron automatisoinnista vuonna 2006.

– Nyt on tietysti helppo sanoa, että päätös oli väärä, Otso Kivekäs sanoo ja jatkaa:

Mitä nyt tapahtuu? Automatisointi viedään loppuun kävi miten kävi. Luulen, että se on kaupunkilaisten kannalta parasta. Voin toki muuttaa mieleni tutustuttuani syvällisemmin projektiin.

Helsingin metron automatisointi ja Länsmetron rakentaminen on yksi pääkaupunkiseudun kalleimmista joukkoliikennehankkeista. Projektiin on liittynyt paljon salamyhkäisyyttä. Tähän asiaan voi tulla muutos uuden puheenjohtajan myötä.

– Yritämme lisätä päätöksenteon avoimuutta,  sanoo Otso Kivekäs.

Hän on aktiivinen bloggaaja, jonka kirjoitukset avasivat kiistellyn Apotti-nimisen it-hankkeen kiemuroita medialle ja suurelle yleisölle.

Jätä kommentti