Niin sanottua öljyntorjuntaa

Huomio, huomio! Tämä kirjoitus on niin sanottu kevennys, jonka voi aivan hyvin jättää lukematta. Toisaalta sen voi myös lukea. Niin sanottua Hauskaa viikonloppua!

Saa nauraa! -sarjassa aiemmin ilmestyneet osat: Nyt lähti kiskoista virta, Palaveriäijän päivä, Varman päälle pelaajia sekä Täyttä ymmärystä vailla.

No niin. Asiaan…

Öljyntorjuntamaasturi kaikilla herkuilla! Oma niin sanottu remonttimies! Kaikkien salaisten metroraporttien äiti! Helsingin metro -blogin viikkokatsaukseen sisältyy paljon prosessoitavaa.

Liikuntaviraston pomo Anssi Rauramo on hahmo. Hahmon tunnistaa muun muassa rajattoman mielikuvituksen tuottamasta, mutta häivähdyksenomaisesti todellisuudesta ammentavasta järjenjuoksusta. Joten, kun Rauramo tiedottaa seuraavan työsuhdeautonsa kuuluvan Helsingin kaupungin öljuntorjuntakalustoon on asia varmaankin juuri näin.

HS 20.3.2013

Helsingin kaupungilla on rahakirstunvartijan mukaan ennestään 30-40 öljyntorjuntaan soveltuvaa maasturia (Hondaa). Mutta toki liikuntajohtajallakin öljyntorjuntakalustoa pitää olla.

Vai mitä johtopäätöksiä tästä asiasta pitäisi tehdä, johtava erikoisasiantuntija johtaja Nyman?

– Tervehdys ja tervehdykset täältä Hylkeeltä. Aivan pieni hetki, eli wait for a while, niin laskeudun täältä kannelta tuonne palaveritiloihin.

– Toimivan demokratian ja vaikuttamisen ulottaminen rivikansalaisiin on aavistuksen haastava tehtävä, sillä äänestäjät ovat yksinkertaisesti sen verran rahvasta kansaa, etteivät he ymmärrä tällaisia perusasioita (Honda), vaikka niitä miten rautalangasta avaisikin. Lyhyesti näin: on itsestään selvää, että Helsingin kaupungin liikuntatoimenjohtaja tarvitsee päivittäisissä palavereissa öljyntorjunta-autoa (Honda) Eläintarhan kentän harjoituksissa. Kaikkien harjoitusten ja ennen kaikkea tiukkojen kilpailuiden jälkeen ihmiskehoon syntyy valtavia rasituksesta aiheutuneita rappeutumia. Tämä johtaa vääjämättä siihen, että ihmisruoto vaatii jatkuvaa huoltoa (Honda) rasvauksen ja selän puolelta öljyämisen osalta. Olemme täysin voimattomia ilman asiaan kuuluvaa öljyntorjuntakalustoa (Honda), mikäli vahinko tapahtuu ja rasvausöljyt valuvat Eläintarhan kentän pukukopin lattialle. Tätä tarkoitusta varten kaupungin hankintalistan prioriteetti numero ykkösenä on riittävän laajan öljyntorjuntakaluston (Honda) hankkiminen kaupungin liikuntatoimenjohtajan tarpeisiin.

Johtaja.

Johtava erikoisasiantuntija päivystää Uppsalan ekonomin innolla.

Autoanomus taisi yllättää jopa kaupungintalon Velikerhon tilpehöörikomitean. Mitä luulet, meneekö Anssin anomus läpi?

– Tämä kysymys on erittäin hyvin ajoitettu, sillä Anssin uusin albumi, Anssi Kela, ilmestyi eilen (22.3.) ja Anssi on anonut ja toivonut, että levyjulkaisu käynnistäisi uuden suunnan Anssin uralla. Mutta vakavasti ottaen, maailma on yllätyksiä täynnä. Ei nimittäin, nimittäin, nimittäin ole ensimmäinen, ei toinen, eikä viimeinen kerta, kun Velikerho on yllättynyt siitä, mitä veljen paras kaveri puuhaa selän takana. Tätä kutsutaan KVK-menetelmäksi, jossa kaikki vedättävät kaikkia. Velikerho on mennyt niin monimutkaiseksi puljaamiseksi, että kaikki muut, paitsi veljet itse, näkevät tässä epäkohdan ja kokonaisuus tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa lähiaikoina. Harjoitin korruptiota ja lähetin kaupungintalolle Domino-palikoita, jotka veljet voivat laittaa riviin. Rohkein veljistä voi tökätä ensimmäistä Domino-palikkaa ja seurata aitiopaikalta, mitä tuleman pitää.

Asiasta kolmanteen. Viikolla kohistiin, se oli ns. kohu-uutinen, ministeri Heidi Hautalan kodinhoitojärjestelyistä. Hautala oli kertomansa mukaan jättänyt suorittamatta muutaman kympin maksun ”niin sanotulle remonttimiehelle”. Luonnehdinta on ministerin oma. Mitä sanoo johtava erikoisasiantuntija johtaja Nyman, mitä tämä ”niin sanottu” tässä kohtaa tarkoittaa?

– Tunnen useita liikemiehiä ja vielä useamman ”niin sanotun liikemiehen”. Jälkimmäisen termin käytöstä on sovittu kabinettipäätöksellä. ”Niin sanottu” -termi on otettu käyttöön kansalaisten omaksi eduksi, jotta heidän olisi helpompi hahmottaa asiakokonaisuus. Äänestäjät ovat antaneet kansanedustajille avoimen valtakirjan asioidensa hoitoon, jota äänestykseksikin kutsutaan.

– Mielestäni kaikista alle tuhannen euron hankkeista tulee järjestää avoin tarjouskilpailu, jokaisesta suoritetusta urakasta tulee toimittaa asiaankuuluvat ennakonpidätykset, eläke- ja muut maksut sekä muut sivukulut. Sen sijaan, kun ylitämme ”niin sanotun” tonnin maagisen rajan, sitä ei tule dokumentoida, eikä asiaan tule puuttua. Sama pätee kaikkeen päätöksentekoon tässä maassa, sillä kirjanpito- ja muut hallintokulut kasvavat tilaussumman funktiona eksponentiaalisesti, jolloin minkä tahansa merkittävän hankkeen ”niin sanotut” muut kulut räjähtäisivät käsiin, eikä se olisi enää kenenkään etu.

– Mikäli joku kyseenalaistaa tämän sillä, onko asiassa järkeä vai ei, haluaisin huomauttaa, että pikkulapsillekin opetetaan, ettei ruokaa saa heittää lattialle. Pikkulasten ei sen sijaan tarvitse tietää sitä, kuinka paljon einestehtaiden hävikki tosiasiassa on.

Yle Areena 19.3.2013

Ei Heidikään aivan vihreä ole ja niinpä niin sanotusta remonttimiehestä riittää puhetta.

Ja entäs tämä – torstaina HKL:n johtokunta sai viimeinkin opiskeltavakseen himoitsemansa automaattimetroprojektin vikatilanneselvityksen. Helsingin metro -blogin saamien tietojen mukaan tämä alkujaan perusteellisesti salattu raportti ei sisällä ainuttakaan kuvaa. Se on myös kokonaan mustavalkoinen ja muutenkin hyvin ikävää luettavaa. Minkälainen on oikeaoppinen vikatilannepäivitys, johtava erikoisasiantuntija johtaja Nyman?

– Koska elämme nykyaikaa ja kaikilla asioilla on kiire, joudumme käyttämään lyhenteitä. Metron automatisointihanke on alusta asti ollut VPT (¹ ja siitä ovat tienneet seuraavat tahot:

  • Kaupunginhallitus
  • Kaupunginvaltuusto
  • Siemens
  • Metron johtokunta
  • Asiantuntijat
  • Konsultit
  • Tilintarkastajat
  • Veljet

– Ainoa, joille asiasta ei ole raportoitu käytännössä mitään, ovat Helsingin ja Espoon asukkaat. Mutta koska tämä väestöryhmä edustaa hyvin pientä ja marginaalista vähemmistöä, ei heitä pidäkään vaivata näin vähäpätöisillä tiedoilla.

– Arvoisa erikoistoimittaja, kyllä raportti sisältää hyvinkin paljon kuvia: koko raportti on nimittäin laadittu muistikuvien pohjalta. Lisäksi sitä on höystetty ”niin sanotusti” fiilispohjalta. Suomalaisissa erityisolosuhteissa on äärimmäisen tärkeää laatia lähes kaikesta raportteja, asettaa työryhmiä, perustaa tutkimushankkeita, pitää sidosryhmäpalavereita ja antaa valmis kolme tuhatta euroa alkavalta sivulta maksanut tulevaisuusselvitys johtokunnan luettavaksi. Tulevaisuusselvityksen tarkoitus ei ole johtaa toimenpiteisiin metron johtokunnassa tai muussa kaupungin päätöksenteossa. Se on vähän niin kuin vihkiraamattu, jonka oikea paikka on kirjahyllyn perimmäinen nurkka, jossa se voi elää elämäänsä katseilta ja nauruilta suojassa.

– Olenko muuten maininnut, että metron automatisointiprojektissa on rikottu arpajaislain 2 §, joka kuuluu näin:

”Arpajaisten määritelmä

Tässä laissa tarkoitetaan arpajaisilla toimintaa, johon osallistutaan vastiketta vastaan ja jossa osallistuja voi saada kokonaan tai osittain sattumaan perustuvan rahanarvoisen voiton.”

Mitä tässä laissa säädetään arpajaisista koskee myös

1) ulkomailla toimeenpantavia arpajaisia, siltä osin kuin niiden arpoja myydään tai välitetään Suomessa ja”

– Mutta köh kröh joo, jos vaikka ajetaan takaisin Helsinkiin täältä Siemensstadtin sivuraiteelta. Erikoistoimittajan viittaamassa raportissa sanotaan sivulauseessa näin:

Riskiarvio automaattimetroprojektista

Riskin numero: 6.15 Tila: Päivitetty

Riskin nimi: Metron automatisointiprojekti keskeytyy / ei valmistu / sopimus puretaan

Riskin kuvaus:

Automaattimetroprojekti keskeytyy ja tehty investointi menee hukkaan.

Riskin vaikutus:

Projekti ei tuota lyhyen vuorovälin mahdollistavaa järjestelmää. Länsimetron lyhyiden asemien vuoksi joudutaan uudistamaan turvalaitteet ja muuttamaan suunnitelmia.

Vanhojen junien automatisointi ei toteudu.

– Tämä dokumentti on päivätty kaksi viikkoa sitten. Tämä nyt on niin pieni juttu, ettei tätä ole mitään syytä tuoda julkisuuteen tämän laajemmin.

(¹ Valmiiksi Paska Tuote

Siemensstadt_Berlin

5 thoughts on “Niin sanottua öljyntorjuntaa

  1. On meillä mestarit. Yksi haluaa öljyntoruntamaasturin. toinen Tallinnan rautatietunnelin ja kolmas ”miehittämättömän” automaattimetron. Taitavat olla Rauramo, Pajunen ja Sauri&Lahdenranta irti reaalitodellisuudesta.

  2. ”Automaattimetroprojekti keskeytyy ja tehty investointi menee hukkaan.”

    Olen ymmärtänyt että projektin keskeyttäminen tulisi yhtä kalliiksi, tai jopa kalliimmaksi kuin jatkaminen. Eli keskeyttäminen tarkoittaisi vähintään 70 miljoonan euron hukkaamista. Näin suuri tappio kun tulisi julkisuuteen johtaisi mielestäni lähes varmasti Saurin ja Lahderannan siirtymiseen muihin tehtäviin. Tästä syystä näkisin, että he ovat jäävejä osallistumaan milläänlailla projektin jatkamista koskevaan päätöksentekoon.

Jätä kommentti