Eniten pätkä ja vähiten edullinen

20140320-181259.jpg

Keskustelu Länsimetron jatkeesta ja muista valtion rahoitusta kaipaavista raidehankkeista jatkuu Hbl:ssä. Tänään kerroimme, että Kivenlahden metro on radoista eniten pätkä, vähiten halpa ja kaikin tavoin kannattamattomin.

Arvio ei ole Hbl:n vaan liikenneministeriön. Hallitushan kokoontuu keskustelemaan tulevien vuosien talousarvion kehyksistä ensi viikon alussa.

Kivenlahden metroa on liikenneministeriön toimesta verrattu Turun ja Tampereen kiskoprojekteihin sekä pääkaupunkiseudun raidejokeriin. Espoon hanke on näistä kallein, muut hankkeet ovat yhteensä yhtä arvokkaita.

Jutussa ministeriö toteaa, että kaikkien hankkeiden selvityksissä on toivomisen varaa.

Hbl kertoi eilen, että liikeneministeri vaatii Espooltakin hyöty-kustannuslaskelmaa. Sitä ei ole ministeriölle toimitettu vaikka hankearviointiohjeistus on netissä kaikkien luettavissa.

Viime viikonloppuna Hbl uutisoi, että Kivenlahden hanketta vaivaa paha julkisuusongelma joka liittyy päätösasiakirjoihin. Ne eivät ole kaikki kaikkien saatavilla toisin kuin espoolaispäättäjät väittävät.

Kaikki kolme Hbl:ssä julkaistua juttua on taustoitettu hyvin. Juttujen julkaisua on edeltänyt normaali toimitusprosessi. Tekstejä ei ole polkaistu tyhjästä.

Olen saanut palautetta. On kystty miten voin kirjoittaa, että moni espolaisvaltuutettu on jotain mieltä, kun jutussa (15.3) mainitaan ainoastaan kaksi valtuutettua nimeltä – Laukkanen ja Byman. Ei auta vaikka kerron, että Espoon valtuuston 24.2 kokouksesta netissä olevalla nauhoituksella kuka tahansa voi kuulla ja nähdä kuinka Carl Haglund (rkp) toteaa valtuustoa jymäytetyn alusta asti. Timo Soini (ps) komppaa ja jatkaa arvostelua. Jne.

On kysytty puuttuvien asiakirjojen perään, että mitä minulta muka puuttuu. Olen kertonut, että esimerkiksi juuri se ajantaisaistettu h/k-laskelma, minkä ministerikin kertoo olevan kateissa. Olen myös vastannut kysymyksellä: Missä on Espoon 10.6.2013 liikenneministeriölle lähettämä valtionapu-hakemus ja ministeriön vastaus siihen? Espoon kirje on aivan keskeinen asiakirja kun metroprojektia on vimmaisesti kammettu eteenpäin. Sitä on ministeriön vastauskin, mutta sen ymmärtää että se on ”jossakin”, sillä vastaushan paljastaa Espoon hakemuksen puutteet. Vastaus on annettu lokakuun 2013 lopussa. Sitä ei ole haluttu julkisuuteen.

Palautetta on myös tullut professorien Mäenpää ja Pohjolainen lausunnoista. Että arvostelevatko he Espoota vai ministeriötä, se kun ei palautteen antajien mielestä käy ilmi tekstistä (15.3)? Tähän olen vastannut totuudenmukaisesti, että arvostelevat molempia. Espoon pitäisi kyetä ihan itse ja erikseen pyytämättä kokoamaan kaikki hankkeen tähän viimeiseen vaiheeseen liittyvä aineisto niin, että se on kaikkien kaupunkilaisten helposti saatavissa ja arvioitavissa. Ministeriö saa tukkapöllyä siitä, että ministeriön arviota kysyvien pitää suunnata tiedustelunsa pääministerin kansliaan.

7 thoughts on “Eniten pätkä ja vähiten edullinen

    1. On ja ei. Siis on tehnyt omia lisäselvityksiä. Ei ole saatavissa, mitä asias olen ihmetellyt. Tietoa on mutta ei julkaistavassa muodossa. Näin ministeri minulle vastasi. Aikaisemmin virkamies Nyberg pyysi kääntymään pääministerin kanslIan puoleen jos on kysymyksiä Kivenlahden metrosta. Toivon todella, että joku muukin media vähitellen auttaisi tämän sotkun setvimisessä. Isoja kysymyksiä on paljon!

      1. Ok, toivottavasti kyse on vain siitä, että ministeriössä ei ole vielä vain saatu selvityksistä kirjoitettua raporttia. Oma kokemukseni on, että asiat kunnolla hoitavatkin viranomaiset eivät välitä pitää kiirettä oli tilanne mikä tahansa: selvitykset ja vastaavat tehdään kaikessa rauhassa ja julkaistaan sitten kun ne ovat valmiita.

        Mutta toivottavasti voi olettaa, että viimeistään sitten kun ministeriö tekee oman ehdotuksensa budjetista, niin siinä yhteydessä on sitten perustelutkin selvästi paperilla ja saatavissa.

        Ja kiitos hyvästä työstä!

  1. Ihmetyttää tosiaan muiden medioiden mykkäkoulu metrosotkuista. Onko niin, että kun joku asia on keskiluokkaisen toimittajapulleron mielestä ihan ok asia olemassa (kuten metro), sitä saa puuhastella millä tahansa menettelytavoilla, julkisuuslakeja rikkoen, kustannuksista valehdellen ja laskelmia sormeillen.

    Lähetin huvikseni muutama päivä sitten uutisvihjeen tässä blogissa olleesta tiedosta, että metropimitykset menivät syyteharkintaan. Vihje lähti linkkeineen seuraaville medioille: HS, IS, IL ja Talsa. Yksikään ei ole kirjoittanut sanaakaan edes tästä räikeästä tapauksesta.

    1. Juuri huomasin Ylen uutisoivan, että liikenneministeri Kyllönen ei puolla Länsimetron lisärahoitusta. Ihmetyttää kun muuten ovat niin pirun tarkkoja ”asiasta uutisoi ensimmäisenä”-liitteestä, mutta eivät nyt kun Hbl on yhteen viikkoon tehnyt aiheesta viisi sivua ja etusivut päälle mukaan lukien Kyllösen haastattelu keskiviikon lehdessä.

  2. Erittäin hyvää työtä. Suomessa ei näytä olevan kuin HBL, joka uskaltaa pureutua näiden kotoisten cosanostrien touhuun. Niin syvällä maan tavassa muut mediat ovat suurmainostajiensa ikeen alla.

    Veronmaksajat myös Espoossa voivat kiittää HBL:aa. Parhaillaan HBL:n ja Pohjolan tekemä arvokas työ saattaa tuoda Espooseen Raide-Jokerin, jonka hyödyt ovat paljon suuremmat kuin Länsimetron jatkolla. Otaniemessä vaihtopiste ja siitä edelleen Leppävaaraan, Huopalahteen, Oulunkylään ja Itäkeskukseen. Palvelualue aivan toista luokkaa kuin Kivenlahden tunnelivedätyksellä. Ja mikä parasta: neljä kertaa metrojatkoa pienemmällä summalla!

    Lahjuksista tuomittu Louko ja rakennusfirmat eivät varmaan pidä ”halvat kustannustehokkaat hankkeet edelle” -ideasta, mutta ministerien tulee, tai ainakin tulisi, pitää kansan puolta. Toivottavasti tämä linja voittaa jatkossa hyvävelikerhojen raivolobbauksen.

    Seuraava suurvedätys onkin sitten miljardin, tai todennäköisesti kahden miljardin, Pisararata. Mutta kerskahanke kerrallaan nämä pitää pistää ojennukseen. Raiteita tarvitaan, mutta ei hinnalla millä hyvänsä. Maan päälle raiteita saadaan tunneliratojen hinnalla 5-10 x enemmän kuin kalliissa luolissa. Siinä vähän miettimistä päättäjille.

Jätä kommentti