Johtokuntalähteet: Länsimetro viivästyy edelleen

Länsimetron liikenne käynnistyy marraskuussa 2017.

Aivan äskettäin arvioitiin, että syksy 2016 on realistinen tavoite.

Helsingin metro -blogi kertoi aikaisemmin, että on rehellisempää puhua keväästä 2017. Nyt olisi siis siirrytty siitäkin reilusti eteenpäin.

Espoon rataa on nyt rakennettu viisi vuotta.

Syynä uuteen viivästykseen on kiista laituriovien tilaushinnasta. Helsingin metro -blogin tietojen mukaan Siemens haluaa lisää rahaa 10,7 miljoonaa euroa. Tästä Helsingin osuus olisi noin puolet.

HKL:n mukaan laituriovet ovat osa alkuperäistä hankintasopimusta eikä niistä näinollen makseta erikseen.

HKL:n johtokunta sai tiedon uudesta viivästymisestä eilen. Sitä ei kuitenkaan kirjattu kokouksen pöytäkirjaan.

– Törkeätä toimintaa. Siemens vedättää täysin eikä näitä tietoja haluta julkisuuteen, sanoo nimettömänä pysyvä johtokuntalähde.

Tiedot Siemensin toivomista aikataulumuutoksista ja rahoista vahvistaa HKL:n johtokunnan jäsen Lilja Tamminen (vihr).

4 thoughts on “Johtokuntalähteet: Länsimetro viivästyy edelleen

  1. Ja meidän ikioma johtokunnan asiantunteva puheenjohtaja ja apulaiskaupunginjohtaja Pekka Saurin alainen vihreiden Otso Kivekäs ilmeisesti luulee, että M200-juna on onnistuneesti automatisoitu, vaikka tosiasiassa junaa ei ole automatisoutu lainkaan, Siemensillä ei ole junan automatisoinnin turvaongelmaan tällä hetkellä vielä ratkaisua ja juna on vain palautettu alkuperäiseen kuntoon ja katsastettu kelpaavaksi jälleen nykyiseen manuaaliliikenteeseen. On huolestuttavaa, jos puheenjohtoja on noin pihalla asioista. Seuraavasti Kivekäs kirjoittaa omassa blogissaan:

    ”Automaattimetron tilanne on vähän lupaavampi. M200-junan on saatu katsastettua, eli ilmeisesti sen turvatason määritykset saatiin ratkaistua. Lisäksi laituriovien tekninen ratkaisu on saatu sovittua. Tarkoitukseni on kirjoittaa automaattimetrosta laajemmin erikseen, siksi ei siitä enempää tässä tekstissä.”

    Ja erittäin törkeätä, että Matti Lahdenranta ei halua metron lisäviivästystä pöytäkirjaan, Lahdenranta on liannut projektissa lopullisesti kätensä. Siemens saa vedättää, kun Lahdenranta pelkää projektinsa puolesta. Ja miksei kyseistä laiturioviratkaisua esitetty jo 2-3 vuotta sitten, vaan aikaa kului kaiken maailman huonojen viritelmien parissa. Tässä väkisinkin johtuu pohtimaan, mikä on vastullisten ja syyllisten mahdollisuus jatkaa tehtävissään.

  2. Siemensiä on taas helppo syytellä, vaikka HKL:n pamput voisivat löytää vian pääkonttorin vessan peilistä.

    Jos meillä olisi toimiva demokratia, Lahdenranta eroaisi viimeistään nyt. Koska ei ole, mitään ei tapahdu.

    1. Niin, kaikista sopimuksista on sanottu, että ne ovat ”erinomaisia”, ”avaimet käteen” periaatteella sorvattuja. Virkavastuullahan näitä papereita on esitelty. Ei tosin julkisuudessa mutta päättäjille.

Jätä kommentti