Näin metrolla tienataan – vai tienataanko?

Helsingin seudun liikenne HSL kertoi lokakuussa 2014 joukkoliikennehankkeiden nostavan lipun hintoja. Tiukasti muotoiltu tiedote ei saanut ansaitsemaansa huomiota.

Kehärata, metron automatisointi ja Länsimetro kasvattavat HSL:n infrakustannuksia jatkossakin. Infrakustannukset kasvavat vuodesta 2014 vuoteen 2017 yhteensä 64,3 miljoonaa euroa ja ovat vuonna 2017 130 miljoonaa euroa. Tämä luo painetta hinnankorotuksille jatkossakin. HSL, lehdistötiedote 21.10.2014

Näkymät ovat nyt tarkentuneet siinä määrin, että voi puhua uhkakuvasta eikä metron mahdollistavista asioista.

Joukkoliikenteen houkuttavuus perustuu hintaan ja verkostoon. Mitä maksaa ja miten nopeasti pääsee paikasta A paikkaan B. 

 

Systeemihän toimii näin: HSL-alueella tehtävien joukkoliikenneinvestointien kustannuksista puolet kustantaa se kunta, jonka alueelle investointi tehdään. Toinen puolet päätyy HSL:n maksettavaksi, jolloin neljäsosa investoinneista rahoitetaan HSL:n lipputuloilla ja toinen neljäsosa kuntien suoralla infratuella. Kuulostaa järkevältä.

Nyt yllä (kuva) kuitenkin lukee, että HSL:n jäsenkuntien oletetaan maksavan 21,4 miljoonaa euroa joka vuosi Espoo rakennettua metron Matinkylään. Summa on kuitenkin vasta puolet Matinkylän metron HSL:lle aiheuttamista menoista. Toinen puolikas pitää kerätä lipputuloina. Liput kallistuvat 10,9 – 25,9 prosenttia. Se ei ole maltillinen korotus vaan katastrofi.

Olisiko tämä laskelma pitänyt näyttää kuusi vuotta sitten kun kävi selväksi että Matinkylän metron hinta onkin melkein 900 miljoonaa euroa eikä 452 miljoonaa, kuten hanketta päättäjille myytäessä väitettiin? Kyllä, totta kai olisi.

Espoon teknisen toimen johtajan Olavi Loukon mukaan maahan kaivettu euro tuottaa viisi euroa maan päällä. Kuten hän itsekin on useasti todennut on tämä hänen oma arvionsa. Kuten oli arvio Kivenlahden metron kiirehtimisellä saavutettavista jopa satojen miljoonien eurojen säästöistä. Mutta toivoa on, vai onko sittenkään? Helsingissä arvioita tulevaisuudessa syntyvistä tuntuvista säästöistä on saanut ihmetellä automaattimetroprojektin myötä, mutta toteutuvatko ne edes vaivihkaa sadan vuoden päähän siirretyn takarajan myötä?

4 thoughts on “Näin metrolla tienataan – vai tienataanko?

  1. Tässä on vasta hinnannousu Matinkylä-vaiheessa. Kuinka paljon lisää kustannuksia tulee siitä, kun tyhjät metrojunat seilaavat Kivenlahteen asti?

  2. Kaiva Espoo-euro maahan ja sinne se jää. Maanpäällisille euroille on oma jakelujärjestelmä, johon harvat pääsevät käsiksi.

      1. Oliko? Täytyy tuo jossain vaiheessa katsoa, mutta miten olisi sellainen kolmen virkkeen executive summary? Oliko A-studio ajan tasalla?

        Noin yleisemmin ihmettelen sitä, että täällä ”kannetaan vastuuta”-toitottelun maassa kukaan ei tunnu sitä vastuuta kantavan. ”Ei pidä etsiä syyllisiä, ei pidä vaatia päitä vadille.” No, ei kai sitä päätä kukaan vadille vaadi, mutta olisi se kohtuullista kuitenkin, että kerrottaisiin meille lystin maksajille, ketkä mokasivat ja mitä seurauksia heille siitä tuli (tai miksi ei tullut)

Jätä kommentti