Katson autiota pöytäkirjaa

Liikennelaitos-liikelaitoksen uudenmallinen kokouspöytäkirja.

Liikennelaitos-liikelaitoksen uudenmallinen kokouspöytäkirja.

Huomio, huomio! Tämä kirjoitus on niin sanottu kevennys, jonka voi aivan hyvin jättää lukematta. Toisaalta sen voi myös lukea. Hauskaa viikonloppua!

Saa nauraa! -sarjassa aiemmin ilmestyneet osat: Nyt lähti kiskoista virta, Palaveriäijän päivä, Varman päälle pelaajia, Täyttä ymmärystä vailla sekä Niin sanottua öljyntorjuntaa.

No niin. Sitten jälleen asiaan…

Helsingin metro -blogin huolellisesti suorittamien tutkimusten mukaan automaattimetroprojektiin liittyy paljon hyvää suunnittelua, järkevää taluodenpitoa sekä satoja tiedotteita, joissa kerrotaan täysin avoimesti tämän julkisen hankkeen etenemisestä.

Tutkimuksen mukaan jo tuhkattuihin hankeasiakirjoihin, muistamattomiin luottamuksellisiin keskusteluihin, huolella tuhottuihin taustanauhoituksiin, tekemättömiin koeajoihin sekä epätodellisiin matkalaskuihin ei liity mitään epäselvää. Hyviä tapoja ja lakia on noudatettu. Kaikkia on informoitu. Aivan kaikkia.

Täällä Helsinki ja Sörnäisten metroaseman kapoinen pelastuslaituri! Hyvää päivää, johtava erikoisasiantuntija johtaja Nyman. Millä tavalla tämä VTT:n näin apillipäivän alla verifioima, mutta toistaiseksi salainen päätelmä kohauttaa kaupunkilaisia?

– Tervehdys jälleen! Ja kiitos samoin sinne myös hyvät pääsiäiset. On sitä aiemminkin kansalaisia kohautettu, viimeksi vuosi sitten keväällä idän vikajunassa. Erikoistoimittaja voi paneutua aivan ensimmäisenä tähän tositarinaan. Mutta ennen kaikkea on äärimmäisen tärkeää verifioida, ratifioida, arvioida, globalisoida, vartioida, prosessoida ja jorinoida erilaisia päätelmiä ja niihin kiinteästi kuuluvia selvityksiä. Edellä mainituista nostaisin tärkeimmäksi kohdan vartioida, sillä metron turvallisuus on viety täysin omiin sfääreihin, eikä vähiten siksi, että metrosta ei saa ulos julkisia papereita, saati tulipalon sattuessa matkustajia.

johtaja_nyman

Johtava erikoisasiantuntija johtaja Nyman on todellinen asiantuntija.

Menneellä viikolla erikoistomittajille jaetusta aivan avoimesta tilannepäivityksestä ilmenee, että länsirintamalla ja kaikilla metron koeasemilla edetään suunnitelmien mukaan. Tilannepäivityksen jakelussa ilmenneiden ongelmien vuoksi tieto on kuitenkin aiheuttanut vakavaa seismologista painetta maanpäällisessä yhteiskunnassa. Mikä on oikea toimintatapa nyt, kaikkien yhteiskunnalisten reaktioiden johtava erikoisasiantuntija johtaja Nyman?

– Koko Länsimetro-hanke on alusta asti mennyt täysien suunnitelmien mukaisesti. Puuttuisin tässä kohtaa metron rakennuskustannusten nimelliseen nousuun. Moni kansalainen ei välttämättä edes tiedä sitä, että se on mennyt täysin suunnitelmien mukaan. Kun kustannukset nousevat, muutetaan suunnitelmia vastaamaan kasvaneita kustannuksia. Näin edetään koko ajan suunnitelmien mukaan. Toinen on tosiaan tämä automaattimetroprojekti ja sen pienet haasteet. Otetaan nämä pienet haasteet huomioon suunnittelussa ja tarkennetaan suunnitelmia, mikäli pieniä haasteita jostain syystä tulee lisää.
Seismologiset paineet ovat luonnollinen osa tunneliurakointia. Ilman seismologisia hievahteluita ja taloihin muodostuneita yllättäviä halkeamia emme voisi toteuttaa Länsimetroa ja sitähän tuskin kukaan haluaa, kaikkein vähiten metron johtokunta.

Myöskin Helsingin Liikuntaviraston johtajan perustaman öljyntorjuntajaoston kalustohankinnassa on ilmennyt yllättäviä ongelmia. Esimerkiksi viimeisen viikon aikana asiaan ei ole palattu yhdenkään median toimesta. Tulisiko Rauramon maasturitilausta kuitenkin vielä käsitellä julkisuudessa?

– Rauramon öljyntorjunta-Hondaan liittyvät asiat ovat juuri niitä liikesalaisuuksia, joista ei pidä puhua mitään. Tuskin yksikään autokauppias haluaa katteitaan kertoa, eikä liioin yksityiskäytössä olevan liikuntajohtajan liikuntaan tarkoitettu öljyntorjunta-auto liity julkishallintoon mitenkään, vaikka se kaupungin työsuhdeauto onkin ja sen käyttö kustannetaan kaupungin varoista.

Ei-julkiseen informaation välitykseen. Jo vuonna 1982.

Ei-julkiseen informaation välitykseen. Metrotoimikunnan käytössä 1967–1985.

Unto Valtanen-niminen erikoinen hahmo eli heppu junaili metron aikoinaan Helsinkiin. Tästä todisteena oheinen Katri Helenankin käyttämä puheviestintälaite. Unto oli supliikkimies. Ei-julkisen nykytiedon valossa on kuitenkin edelleen kohtuullisen epäselvää miten Katri Helena liittyy automaattimetroon?

– Erikoistoimittaja on ällistyttävän hyvin alueella. Aivan ensimmäiseksi kertoisin näin Uskon nimipäivän kunniaksi Unto Valtasen serkusta, Usko Lujasesta. Hän nimittäin seisoo kivipaaden tavoin automaattimetron takana. On harhaluulo, että Usko horjuisi. Ei horju, vaikka pieniä haasteita joskus hankkeessa tulisikin.

– Mitä Katri Helenaan tulee, hän liittyy itse asiassa merkittävästi Helsingin metroon, mutta ei alunperin automaattimetroon, jos tarkkoja ollaan. Katri Helenan kytkös Helsingin metroon tapahtui jo vuonna 1966, kun serkukset Unto Valtanen ja Usko Lujanen halusivat kehittää jotain myönteistä Helsingin metron yllä roikkuvien pikimustien ukkospilvien vastakohdaksi. Niinpä serkukset ottivat yhteyttä Katri Helenaan ja kysyivät häneltä mahdollista halukkuutta levyttää aiheeseen liittyvä laulu. Katri Helena innostui oitis ajatuksesta, eikä mennyt aikaakaan, kun syntyi ikivihreä kappale ”Katson autiota pöytäkirjaa”. Mainittakoon, että kappale on noussut automaattimetroprojektin myötä jälleen soittolistojen kärkeen.

Ei-julkista Himastomua tonnikaupalla. Ja kaikkea muuta myös.

Ei-julkista Himastomua tonnikaupalla. Ja kaikkea muuta myös.

Helsingin metro -blogin saamien tietojen mukaan automaattimetroprojektin ja Länsimetron rakentamisesta on tekeillä 16-osainen DVD, johon sisältyy kaikki HKL-johtokunnan kokoukset ja Helsingin kaupungin johdon kommenttiraita. Projekti on SITRAn rahoittama ja pääministeri Jyrki Kataisen yksimielisesti hyväksymä. Se valmistuu puoliautomaattisena toukokuussa 2017 ja jaetaan jokaiseen kotiin pääkaupunkiseudulla. Mistä tämä kertoo, epäilemme pohjoiskorealaisten toimintatapojen rantautuneen Suomeen?

– Erikoistoimittajan tieto pitää paikkansa. DVD:tä voi tilata ennakkoon erikoispainoksena, jossa on jokaisen johtokunnan jäsenen omakätinen allekirjoitus. DVD:ssä on lisäksi kommenttiraidan osalta sellainen erikoisominaisuus, ettei sitä voi kytkeä pois päältä. Toisin sanoen, aivan alkuperäisiä keskusteluita ei levyllä kuulu, mutta keskusteluiden sisällön voi päätellä helposti johtokunnan jäsenten suunliikkeistä, ilmeistä, eleistä ja muusta kehonkielestä. SITRAn rahoittamien hankkeiden päätösvalta kuuluu Suomen perustuslain mukaan yksiselitteisesti pääministerille. Tähän on luonnollinen tulevaisuusjatkumosyy. Erikoistoimittaja varmasti muistaa, mihin entinen pääministeri Esko Aho eteni urallaan luopuessaan kansanedustajan valtakirjasta keväällä 2003?

DVD_juhlajulkaisu

Tässä se on! Helsingin metro -blogin hallussa on himoitun DVD-julkaisun arvostelukappale.

– On täysi harhaluulo, että me tarvitsisimme ulkopuolisten maiden opastusta Suomen Demokraattisen Kansantasavallan erityisolosuhteisiin, toteaa johtava erikoisasiantuntija johtaja Nyman ja jatkaa:

– Meillä on Suomessa neljän vuoden mittaiset vaalikaudet niin eduskunnassa kuin kunnallispolitiikassakin. Suomalainen demokratia poikkeaa länsimaisesta demokratiasta siten, että muissa maissa ei ole käytössä suomalaista demokratiaa. Moni EU-maa ei ole omaksunut suomalaisen erityisdemokratian hyviä puolia, joita voidaan pitää erityisen hyvinä: äänestettyään eduskunta- tai kunnallisvaaleissa, kansalaisen ei tarvitse, eikä se itse asiassa ole edes suotavaa, puuttua vaalikauden aikana kulisseissa tapahtuvaan päätöksentekoon. Juuri tätä varten Suomessa järjestetään vaalit neljän vuoden välein, jotta kansalaiset antaisivat poliittisille päättäjille työskentelyrauhan ja keskittyisivät omaan työntekoon, perheeseen, vapaa-aikaan ja matkusteluun Suomen lähialueilla. Kunkin vaalikauden tulokset julkaistaan neljän vuoden välein ja ne on saatavissa valtiovarainministeriöstä tai Helsingin tapauksessa kaupungin taloussuunnittelu- ja varainhallintaosastolta. On huomattava, että vaalikausien saavutuksista on poistettu liikesalaisuudet.

4 thoughts on “Katson autiota pöytäkirjaa

    1. Kiitos, kiva kuulla! WP:n sisään on vaikea rakentaa meta-blogia. Sivuja tarjotaan mutta se ei toimi. Eli mennään nyt näin maksimissaan noin kerran viikossa ja rennosti.

Jätä kommentti