Köyhääkään ei saa kiusata

Ylen MOT helmikuussa 2013. Mikään ei ole muuttunut.

Ylen MOT helmikuussa 2013. Mikään ei ole muuttunut.

Joulukuun 2013 automaattimetron tilannekatsaus saattaa olla kaikkien aikojen päivitys.

Etenemissopimuksesta, joka saatettiin voimaan hyvin merkillisten sompailujen jälkeen kesäkuussa 2012, ollaan kohta vuoden jäljessä. Ei anneta sen hämätä. Alkuperäinen hankinta on kolme vuotta myöhässä.

Syksyn aikana automaattia on rakennettu hartaasti. Prosenteiksi muutettuna eteenpäin on menty kuukausien ajan kymmenesosien tarkkuudella. Valmiusaste on edelleen reilusti alle 60:n.

HKL:n johtokunnan esityslistan uutispommi tulee tässä: M200-sarjan junien automatisointi siirtyy mystisesti johonkin hamaan tulevaisuuteen koska se ei nyt vaan onnistu. Sen sijaan vanhimpien M100-sarjalaisten muutostyöt jatkuvat mutta vasta kesällä 2014.

Ongelmia on edelleen myös laituriovien kanssa.

Toimiakseen pitää automaattiin laittaa lisää rahaa, minkä oikeuden HKL:n johto nyt varaa itselleen. Se tarkoittanee sitä, että kohta Helsingin kaupunginvaltuustossa nieleskellään uusia laskuja. Ja oikeudesta puheen ollen raastupaan mennään. Helmikuussa HKL ja Siemens riitelevät maksuosuuksista. Ennestäänhän riitoja on mm. junakaupasta ja asiakirjajulkisuudesta. Projektin lopullisia kustannuksia sovitellaan hankkeen valmistuttua.

Muistan elävästi kuinka tomerasti joukkoliikenteestä vastaava apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri alkusyksystä 2012 patisti kaupunginvaltuustossa HKL:n virkamiehiä takaisin koulun penkille ynnäilemään talouslukuja. Syynä oli projektikustannuksista unohtunut metrovarikon laajennus. Taitaa olla kurssit vielä kesken.

Automaattimetrohanketta ei kuvasta ensisijaisesti sen tekninen haastavuus tai yllätyksellisyys. Päätösasiakirjoja lukenut ja lukuisia haastatteluita tehnyt henkilö voisi sanoa, että ensimmäisenä tulee mieleen krooninen valehtelu ja ylimielisyys. Projektin keskeyttämiseen on ollut monta mahdollisuutta mutta tosiasioiden myöntämisen sijaan hankkeeseen on vaihdettu vetäjiä ja kiinnitetty johdon konsultteja, julkisuuteen on kerrottu puolitotuuksia, kriittisiä laskelmia on salattu ja yleensäkin on ollut isoja ongelmia asiakirjajulkisuuden kanssa.

Projektityö on loppujen lopuksi aika yksinkertaista. Projektiin kuulumattomat ja asiasta tietämättömät vain tekevät sen monimutkaiseksi. Kuten Albert Einstein sanoi ”Simplify as much as possible, but no further”. – Raimo Kaunismäki, projektijohdon konsultti, HKL

Niin, me muut emme ymmärrä mitään?

Samaan aikaan eduskunnan talousvaliokunta on päätynyt suosittelemaan valtion lisärahoituksen myöntämistä Länsimetron jatkeelle. Valiokunnan lausunnossa (sivulla 67) viitataan Espoon kaupungin selvitykseen, jonka mukaan louhintatöiden keskeytys ja uudelleen käynnistäminen maksaa 100-200 miljoonaa euroa verrattuna siihen, että töitä jatketaan nyt saman tien. Summaa ei tuon paremmin perustella. Kuka on selvittänyt, ja missä se Espoon raportti on? Eli toisin sanoen Espoossa ei tarvitse kilpailuttaa louhintatöitä. Ne vaan jatkuvat.

Mikä on se tapahtuma tai olosuhde jonka perusteella virkamies ja poliitikko eroaa tai erotetaan?

Esitin erokysymyksen kesäkuussa 2012. Se käsitettiin varmaan mielipuolisena kun asiat kerran oli hoidettu hyvin ja ”oljenkorteen” eli Etenemissopimukseen oli tartuttu, Siemens lupasi sitä ja tätä ja hyvinhän tuo näyttää toimivan.

Nyt voisi joku minua viisaampi tulla kertomaan, että vieläkö ne laajennetun ja modernisoidun metroradan luvatut hyödyt ovat voimassa? Onko tynkämetron yhteensä kahden miljardin euron päivitys tarkoituksenmukainen verrattuna muihin vaihtoehtoihin ja yhteiskunnan voimavaroihin? Millä tavalla tässä säästetään rahaa ja luontoa tai kehitetään talousalueen vetovoimaisuutta? Miten niin metrorahat eivät ole pois muusta infrasta ja hyvinvointipalveluista? Tulkaa nyt joku selittämään. Sana on vapaa.

3 thoughts on “Köyhääkään ei saa kiusata

  1. Vetää lähes sanottomaksi. Tommy tietää, mistä kirjoittaa, niin hyvin se kuvastaa niin kuljettajien kuin koko metroliikenteen henkilökunnan tuskaa sekä tietoja ja tuntoja projektin tilanteesta. Se kuka tämän koko sopan on viime vuosina keittänyt, tunnistaa kyllä itsensä. Poliitikot laidasta laitaan ovat pihalla kuin lumiukot. Pihalla eivät ole ainoastaan kaupunginhallituksen ja -valtuuston jäsenet, vaan myös osa HKL:n johtokunnasta. Ja niiltäkin, jotka johtokunnassa ymmärtävät tilanteen vakavuuden ja lähes täydellisen umpikujan ja vedätyksen, puuttuu rohkeus toimia. Kari Kälviä on tästä oiva esimerkki, ymmärtää, mutta äänestää ryhmäkurin mukaan toivoen ihmettä tapahtuvaksi. Eikö oikeusvaltiolla ole välineitä puuttua yksittäisen virkamiehen toimiin tässä HKL:n tapauksessa. Onhan Jari Aarniokin lukemassa jo tiilenpäitä, vaikkei virallista tuomiota vielä olekaan.

    Niin, ja hei haloo, mitä sillä voitetaan, että 100-sarjan asennustyöt jatkuvat, jos jatkuvat vasta kesällä 2014? Ollaanko silloin yhtään viisaampia? En oikein näe, että lisäpeliaika ja lisärahoitus toisivat ratkaisua yhtään lähemmäksi. Ja miksi lisärahoitusta, kun automaation luvatut hyödyt jäävät toteutumatta, luvattu säästö on jo syöty ja lopputulos on niin objektiivisesti kuin vain voi arvioida vähintäänkin paljon nykyistä liikenteenhoitojärjestelmää huonompi ja kalliimpi.

  2. Matti Lahdenrannan kaveri ja hyvä veli saanee varoituksen:

    ”Espoon kaupunginhallitus esittää varoitusta Olavi Loukolle
    16.12.2013 20:32
    Jarmo Huhtanen
    HELSINGIN SANOMAT

    Espoon kaupunginhallitus esittää varoitusta kaupungin teknisen toimen johtajalle Olavi Loukolle. Espoon kaupunginhallitus päätti asiasta maanantaina illalla.

    Päätös syntyi äänin 11–0. Neljä jäsentä äänesti tyhjää.

    Päätöksen taustalla on Loukon saama lahjustuomio, joka liittyy yritysten maksamiin Lapin matkoihin. Hovioikeus tuomitsi Loukolle kesäkuussa 60 päiväsakkoa.

    Kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä (kok) esitti kaupunginhallitukselle alun perin, että Louko olisi selvinnyt tuomiostaan ilman seurauksia.

    ”Selkeästi näki, että kaupunginhallitus haki tiukempaa linjaa kuin mikä oli pohjaesitys”, sanoi kaupunginhallituksen puheenjohtaja Ari Konttas (kok).

    Kaupunginhallitus äänesti erikseen siitä, pitäisikö Loukolle antaa varoitus vai lievempi huomautus. Varoitus voitti luvuin 9–6.

    Varoituksen puolesta äänestivät Tiina Elo (vihr), Seppo Sonkeri (ps, sit), Ville Lehtola (kok), Jouni J. Särkijärvi (kok), Heli Halava (vihr), Jyrki Myllärniemi (vihr), Hannele Kerola (sd), Arja Juvonen (ps, sit) ja Christina Gestrin (r).

    Huomautusta kannattivat Ari Konttas (kok), Laura Kiijärvi (kok), Markku Sistonen (sd), Mia Laiho (kok), Pertti Järvenpää (kd) ja Pia Kauma (kok).

    ”Tiukka äänestys se oli. Lopulta tiukempi linja tuli voittaneeksi”, kommentoi Konttas äänestystappiota.

    Kokousta pidensi se, että kokoukseen tuotiin viime tingassa uutta tietoa. Niihin kuului muun muassa kunta-alan työnantajajärjestön Kuntatyönantajien tiukkasävyinen lausunto, jonka mukaan asiassa olisi lain tarkoittamat perusteet virkasuhteen irtisanomiseen.

    Kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Tiina Elo (vihr) arvostelikin kokouksen jälkeen asian valmistelua.

    ”Olen pettynyt kaupungin valmisteluun. Asia olisi pitänyt alun perin perusteellisemmin tuoda meille päätettäväksi.”

    Elo sanoi, että viime hetkellä tulleiden tietojen vuoksi hän olisi vielä halunnut neuvotella ryhmänsä kanssa ennen päätöstä.

    Olavi Loukon varoittaminen menee seuraavaksi valtuuston päätettäväksi.”

    1. Aivan, muu päätös olisikin ollut irvokas. Mutta huomiota tuossa herättää varsinkin kritiikki kh:n valmistelua kohtaa. Se on tärkeätä. KH:n alkuperäinen ehdotus, eli painetaan villaisella, oli ala-arvoinen. Kun nyt miettii metrokuvioita, niin huomaa kuinka pienet piirit ovat. Espoon johtava lakimies on Länsimetro Oy:n hallituksen sihteeri. Hallituksen pj on Olavi Louko ja hallituksen varapj Matti Lahdenranta.

Jätä kommentti