Katastrofi on tosiasia

Länsimetro Oy:n toimistolla maanantaina järjestettävässä lehdistötilaisuudessa voi olla ainoastaan yksi aihe.

Kuka eroaa? Tai ketkä eroavat?

Tähän asti tämä yksinkertainen kysymys on hämmästyttävän monen päättäjän mielestä ollut lähinnä ilkeä. Kun se ei kuulemma johda mihinkään että joku eroaa. Ja samalla tavalla on dumattu jälkiviisastelu koska sekään ei kuulemma johda mihinkään. Pitäisi aina vaan oppia, ja kiltisti maksaa koska muutakaan ei kuitenkaan voi tehdä.

Sen sijaan on sössitty lisää. On sössitty vuosia. Nyt se sössiminen on sitten konkreettisesti tavoittanut aivan uusia sfäärejä mikä sinänsä ei ole yllätys kenellekään muulle kuin sille projektijohdolle, jonka eroa ei varmaan edelleenkään saa vaatia.

Eihän tästä ole juuri kuun kiertoakaan kun Helsingin valtuusto aikuismaisesti lähes mukisematta myönsi uudet 20 miljoonaa euroa Länsimetron sössimiseen siinä lapsenomaisessa uskossa että tämä oli nyt varmaan tässä. Helsingin valtuustoa ennen tapahtui sama proseduuri Espoon valtuustossa. Heittäen läpi ja pulinat pois. Hyvä tulee.

HSL:n perjantaina illansuussa ulostaman tiedotteen mukaan Länsimetron aloitus siirtyy jopa kuukausilla. Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen pahoittelee asiaa ja on harmissaan. Harmissaan?

Kun haastattelin Matti Kokkista joitakin vuosia sitten aiheena oli Länsimetron turvallisuus. Silloin(kin) pontimena oli pelastusviranomaisten esittämä arvostelu. Ei kuulemma ollut mitään ongelmaa. Kokkisen mielestä, siis. Brankkari nyt lausuu mitä lausuu. Harmin aiheena ei tällä kertaa ehkä ole samat asiat mutta kuitenkin jotakin, ilmeisesti aika paljon, radan turvallisuuteen liittyvää. Tätä tämä on ollut pitkin matkaa. Metroprojektin johtoa vaivaa krooninen tunnelinäkö ja erittäin huono kuulo.

Käytännössä sössimisen lopettamiseen oli hyvä sauma kesällä 2012. Ongelmat olivat pahoja ja liittyivät metron automatisointiin, joka nyt kumisee kovasti taustalla tässä Länsimetro -fiaskossa. Silloin neljä vuotta sitten hommia kuitenkin jatkettiin ikään kuin mitään ongelmia ei olisi. Ei toimineet ovet eikä vanhat junat uusin piuhoin. Itse asiassa oikein mikään ei toiminut ja se kävi ilmi myös HKL:n ja Siemensin kirjeenvaihdosta (jonka HKL Siemensin käskystä salasi ja jonka julkistamista olen yhdessä Journalistiliiton lakimiehen kanssa vaatinut, asian käsittely on kesken KHO:ssa). Mutta etenemissopimus oli pakko tehdä. Sen paperin voimin sössittiinkin sitten viime vuoden vaihteeseen, jolloin Siemenssopimus rumasti mutta pakon sanelemena poikkaistiin. Ja koska Helsingin vanha metro ja Espoon uusi pätkä liittyvät toisiinsa ollaan nyt siinä missä ollaan – kusessa.

Kusessa ovat paitsi sotkuun syyttömän Helsingin seudun liikenteen HSL:n korvaavia bussilinjoja nyt hiki hatussa metsästävät liikennesuunnittelijat varsinkin tilanteesta kärsivät kaupunkilaiset. Koululaiset. Mattikokkisethan eivät metrossa istu vaan ajavat autoa.

 

3 thoughts on “Katastrofi on tosiasia

  1. Nyt vain linkki tästä metroblogistasi HSL:n sivujen uutisen perään, Länsimetron facebook sivuille ja hästägillä länsimetro ja muihin keskusteluihin. Ei pelkästään sen takia että olet ansainnut kaikesta työstäsi usean vuoden ajan arvostusta ja kiitosta vaan siksi että ihmiset näkisivät että tämä oltaisiin voitu pysäyttää vuonna 2012 (varsinkin automatisointiin käytettyn) hinnan viimehetken SATOJEN miljoonien nousu jolla oltaisiin saatu satoja asioita joukkoliiketeeseen tai vaikka esim. tuhansia sairaanhoitajia ja että vaatisivat jotain virkamiestä (/poliitikkoa) vastuuseen. 2) selvitä kuka maksaa syksyllä bussiliikenteen ja tee siitä uutisen taustatietoineen Hbl:n jos muu sanoma konsernin lehti ei suostu julkaisemaan tämä asia ei tullut näin VIIMEHETKEN uutisena mitä sitä nyt väitetään teemalla.

  2. Vuoden verran tämä on tiedetty ettei metro tule kulkemaan 15.8.2016 Espooseen. Hyvät naurut on kyllä saatu HSL:n mainoskampanjasta…

    1. Ja taas kunnon virkamiesmeininkiä, tiedän mutta en kerro, en tee mitään ja viisastelen jälkeenpäin. Ei ihme että metroliikenne on Brezhneviläinen linnoitus.

Jätä kommentti